آخرین خبرها:
شناسه خبر: 46466

همکاری کشاورزی چین و آسیای مرکزی و کمک به امنیت غلات

به گفته کارشناسان کشاورزی چین و نمایندگان همکاری های کشاورزی سازمان همکاری شانگهای، همکاری کشاورزی چین با آسیای مرکزی، که به عنوان منطقه اصلی سازمان همکاری شانگهای (SCO) در نظر گرفته می شود، در سال های اخیر به طور پیوسته با وسعت و عمق بیشتری رو به جلو حرکت کرده است.

همکاری کشاورزی چین و آسیای مرکزی و کمک به امنیت غلات

اخبار سبز کشاورزی؛ سازمان همکاری شانگهای نکات برجسته همکاری را از تجارت سنتی کشاورزی، نوآوری در فناوری بذر، زمین های شور-قلیایی و توسعه مناطق خشک و نیمه خشک تا آبیاری صرفه جویی در مصرف آب و کشت استعداد مشترک ذکر کردند.

این اظهارنظر پیش از نشست سران سازمان همکاری شانگهای (SCO) که در اوایل ژوئیه در آستانه، قزاقستان برگزار می شود، بیان شد.

از آنجایی که کشاورزی یکی از اولین زمینه هایی است که اعضای سازمان همکاری شانگهای در آن مکانیسم همکاری ایجاد کردند، نتایج مثمر ثمر بر نقش سازنده سازمان همکاری شانگهای می تواند در تثبیت بازارهای کشاورزی و تضمین امنیت غلات منطقه ای و جهانی و همچنین حفظ جریان روان زنجیره تامین ایفا کند. ناظران صنعت گفتند.

این همچنین پتانسیل فراوان برای تعمیق همکاری بین دو اقتصاد را روشن می کند، که به گفته تحلیلگران بر پایه سطح بالایی از اعتماد متقابل و چشم انداز مشترک برای ایجاد یک جامعه نزدیکتر چین و آسیای مرکزی با آینده مشترک است.

منطقه نمایشی صنعت کشاورزی

معاون ما جینگ، معاون سازمان همکاری شانگهای، شرکت ها و دانشگاه های چینی حدود 12 پایگاه نمایشی کشاورزی را با همتایان محلی خود در سراسر آسیای مرکزی راه اندازی کرده اند، مانند تولید غلات و محصولات روغنی و همچنین بهبود زمین های شور و قلیایی در قزاقستان. مدیر اجرایی دفتر تبادل فناوری کشاورزی و پایگاه نمایشی آموزش زیر سازمان همکاری شانگهای به گلوبال تایمز گفت.

به طور خاص، منطقه نمایشی صنعت کشاورزی با فناوری پیشرفته یانگلینگ SCO، اولین در نوع خود واقع در یانگلینگ، استان شانشی شمال غربی چین، که دارای مزایای تکنولوژیکی در کشاورزی مدرن در مناطق خشک و نیمه خشک است، در مجموع 115 نمایش را تکمیل کرده است. به گفته ما، آزمایش‌های مقایسه‌ای انواع محصولات برتر و تکنیک‌های کشت کارآمد در آسیای مرکزی تا به امروز.

ژانگ ژنگمائو، کارشناس کشاورزی از دانشگاه Northwest A&F که از سال 2017 برنامه همکاری کشاورزی دانشگاه را با آسیای مرکزی هماهنگ کرده است، شاهد پیشرفت قابل توجهی است که تحت این مکانیسم به دست آمده است. دانشگاه A&F Northwest در پایگاه یانگلینگ قرار دارد.

تولید گندم 

در قزاقستان که دارای اراضی حاصلخیز وسیعی است اما عملکرد گندم در واحد سطح در سطح متوسط ​​باقی می‌ماند زیرا گونه‌های محلی مقاومت کافی در برابر بیماری ندارند، کاشت آزمایشی گونه‌های گندم چینی در شمال قزاقستان اکنون حدود 60 درصد بیشتر از گونه‌های محلی محصول دارد.

در قرقیزستان، تولید انواع گندم چینی نیز دو برابر شده است و از انواع محلی به 4 تن در هکتار رسیده است، در حالی که سیستم آبیاری یکپارچه آب و کود به کار رفته در منطقه نمایشی چین و ازبکستان می تواند 50 درصد از منابع آبی را در مقایسه با اقدامات محلی صرفه جویی کند.

اهمیت تقویت نتایج

ناظران صنعت بر ماهیت مکمل همکاری کشاورزی چین و آسیای مرکزی تاکید کردند که در تقویت نتایج سودمند متقابل و تسهیل توسعه یکپارچه منطقه ای اهمیت زیادی دارد.

ژانگ گفت: "کشورهای آسیای مرکزی منابع زمین فراوانی دارند و به دلیل محیط طبیعی محلی، تقاضای زیادی برای آبیاری مکانیزه و صرفه جویی در آب دارند. در همین حال، چین در فناوری های مدرن کشاورزی و تولید ماشین آلات کشاورزی پیشرو است."

ما همچنین به جهت آینده همکاری های کشاورزی دوجانبه اشاره کرد که بر اساس شتاب فعلی ایجاد می شود و به طور مشترک همکاری در زمینه کشاورزی هوشمند، سبز و پیشگیری از بیابان زایی را در میان سایر زمینه ها ترویج می کند تا چین را به "نیروی فعال" در نوسازی کشاورزی آسیای مرکزی تبدیل کند.

به گفته ژانگ که همچنین به تمایل منطقه آسیای مرکزی برای گسترش به بازارهای بین المللی جدید توجه داشت، همچنین چین بازار مصرف بزرگی دارد و در تلاش برای تنوع بخشیدن به واردات محصولات کشاورزی با کیفیت بالا برای تضمین امنیت غذایی ملی است. محصولات کشاورزی آنها

انتظار می‌رود تجارت کشاورزی یکی از دسته‌های تجاری رو به رشد بین چین و آسیای مرکزی باشد که در سال جاری رشد سریعی را ثبت خواهد کرد.

اعتماد متقابل

ژانگ گفت که قزاقستان به طور متوسط ​​سالانه 6 تا 8 میلیون تن گندم صادر می کند و صادرات آن به چین تنها 800000 تن در سال است که نشان دهنده پتانسیل عظیمی برای گسترش تجارت کشاورزی است. او پیشنهاد کرد که از آنجایی که اکثر کشورهای آسیای مرکزی پایگاه های تولید دامپروری و صادرکننده هستند، چین نیز می تواند واردات گوشت گاو و گوسفند را از این منطقه افزایش دهد.

بنا بر گزارش ها، از ماه می سال گذشته، محصولات کشاورزی مانند گیلاس و عسل از پنج کشور آسیای مرکزی دوباره وارد بازار چین شده است.

در ازبکستان و قزاقستان، پایگاه یانگلینگ همچنین یک مرکز و انبارهای تجارت کالاهای کشاورزی راه اندازی کرده است. این مرکز مقدار زیادی محصولات کشاورزی از آسیای مرکزی مانند آرد گندم و جو وارد کرده است، در حالی که سیب از Shaanxi و یک چای ویژه چینی به بازارهای آسیای میانه رسیده است.

تجارت دو طرفه بین چین و پنج کشور آسیای مرکزی با افزایش 17.9 درصدی حجم تجارت بین چین و پنج کشور آسیای مرکزی، بر اساس داده‌های رسمی، به اوج جدیدی رسیده است.

چین و آسیای مرکزی همسایگان خوبی هستند و اعتماد متقابل را ایجاد کرده‌اند و استراتژی‌های توسعه همسو با یکدیگر هستند.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای