خبر فوری
شناسه خبر: 47058

معرفی مزرعه شاخص و ‌نمونه کشاورزی حفاظتی در سطح کشور

کشاورزی حفاظتی نسخه شفابخش خاک و آب+ ویدئو

مزرعه نمونه کشاورزی حفاظتی در کشور که خاک آن مدت هشت سال است دستکاری مکانیکی نشده و با حفظ بقایا و با رعایت اصول تناوب زراعی کشت و ‌مدیریت شده است.

کشاورزی حفاظتی نسخه شفابخش خاک و آب+ ویدئو

اخبار سبز کشاورزی؛ این مزرعه متعلق به برادران کشیری، ساکنین روستای چهارده از توابع شهرستان کردکوی استان گلستان است که تاکنون در این مزرعه مبادرت به کشت‌های گندم، سویا، کلزا، پنبه، باقلا و... نموده‌اند و نتیجه آن ایجاد خاک سالم در مزرعه که سرشار از موجودات زنده نظیر کرم‌های خاکی، خرخاکی، هزارپا و انواع باکتری‌های و‌ میکروب‌های مفید خاک است که طی مدت هشت سال به میزان یک درصد ماده آلی این خاک افزایش یافته است.

خاک به‌صورت اسفنجی درآمده و دارای ظرفیت نگهداشت آب بالا بوده و حداقل تبخیر از سطح خاک را دارد.

کمیت و‌کیفیت محصولات تولیدی این مزرعه بسیار عالی بوده، به‌طوری‌که عملکرد رکورد شش تن‌پنبه در سال ۱۳۹۹ و سه و‌نیم تن سویا در سال ۱۴۰۰ بوده است.

همچنین مزرعه ایشان به‌عنوان یک کانون آموزشی سامانه پایدار کشاورزی حفاظتی یا Conservation Agriculture HUB محسوب شده و‌ تاکنون کارگاه‌ها و‌ کلاس‌های آموزشی و روزهای مزرعه بسیاری در این مزرعه برگزار کرده‌ایم.

لازم به یادآوریست که آقای حسینعلی کشیری، کشاورز مزرعه، ۴۴ ساله است و در سال ۱۴۰۲ خادم نمونه خاک کشور معرفی شد که در محل وزارت جهاد کشاورزی در تهران و ‌در روز جهانی خاک مورد تجلیل واقع شد.

کشاورزی حفاظتی نسخه شفابخش خاک و آب 1

کشاورزی حفاظتی نسخه شفابخش خاک و آب 2

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای