خبر فوری
شناسه خبر: 47728

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی یزد:

خسارت 25 درصدی محصولات باغات پسته در یزد

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی یزد، از کاهش محصولات باغی در این استان خبر داد و گفت: نوسانات دمایی و قطعی برق چاه‌ها خسارات زیادی را به باغداری استان یزد وارد کرده است.

خسارت 25 درصدی محصولات باغات پسته در یزد

اخبار سبز کشاورزی؛ محمدمهدی شطرنجی ضمن اشاره به بروز خسارات در باغداری استان یزد، تاکید کرد: ۲۵ درصد محصولات باغات پسته با سطحی بالغ بر ۶۰ هزار هکتار و ۷۰ درصد از مساحت باغ های استان یزد، در فروردین ماه سال جاری نوسانات دمائی و بارندگی فصلی و کاهش گرده افشانی خسارت دید.

پسته و زردآلو بیشترین خسارت را دیدند

وی با بیان اینکه بعد از محصول پسته، باغات زرآلو بیشترین خسارت را از محل حوادث قهری، برودت و سرمای دیررس بهاره و سرمازدگی متحمل شدند، افزود: با وجود جمیع ریسک بروز خسارت بر اثر حوادث طبیعی ، در سال گذشته تولید ۳۵۰ هزار تن از ۹۵ هزار هکتار مساحت باغ های استان یزد برداشت شد.

مدیرباغبانی جهاد کشاورزی یزد با بیان اینکه اقلیم گرم و خشک استان، عدم دسترسی به آب کافی و با کیفیت عامل اصلی وارد شدن خسارت به باغ های استان یزد است، ابراز کرد: آبیاری بایستی به صورت منظم انجام شود و در صورت عقب افتادن دوره آبیاری و کاهش رطوبت نسبی اطراف ریشه، شاهد کاهش جذب مواد از خاک، تشدید اثرات شوری و بالتبع کاهش شدید عملکرد خواهیم بود که مشکلاتی همچون پوکی پسته، سفید شدگی دانه ها و کاهش کمی و کیفی محصول انار و را به دنبال دارد.

خسارت هفت هزار میلیارد ریال باغات پسته

شطرنجی با بیان اینکه باغات پسته در اوایل تیرماه تا شهریورماه به علت جبران ناترازی برق و خاموشی سه الی پنج ساعته چاه های کشاورزی، به دلیل پوکی پسته ۲۰ تا ۳۰ درصد به میزان هفت هزار میلیارد ریال خسارت دید، تاکید کرد: خسارت عنوان شده صرفاً برای سال زراعی جاری محاسبه شده و تنش آبیاری، موجب ضعیف شدن درخت و بعضاً طغیان برخی آفات مثل پسیل پسته شده که باعث کاهش محصول و بارآوری در سال آینده نیز خواهد شد./ بازار

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای