خبر فوری
شناسه خبر: 47554

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌های وزارت جهاد کشاورزی:

آیفارم به اوج شکوفایی و توسعه می‌رسد

از دید بسیاری از ناظران و متخصصان نمایشگاه آیفارم در طول عمر خود روندی رو به رشد داشته است و سال به سال بر غنا و گستره وسعت آن افزوده شده است

آیفارم به اوج شکوفایی و توسعه می‌رسد

اخبار سبز کشاورزی؛ از دید بسیاری از ناظران و متخصصان نمایشگاه آیفارم در طول عمر خود روندی رو به رشد داشته است و سال به سال بر غنا و گستره وسعت آن افزوده شده است، از جمله این متخصصان دکتر الهام فتاحی‌فر، مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی است که در این باره توضیح می‌دهد: آیفارم موضوع باغبانی و گلخانه را به‌عنوان موضوع تخصصی و محوری خود انتخاب کرد و هر سال توسعه پیدا کرده تا جایی‌که در چند سال اخیر شکوفایی و رشد چشمگیری داشته است.

وی به برگزاری استانی این نمایشگاه در استان‌های اصفهان، خراسان رضوی و... اشاره می‌کند و با بیان اینکه این رویدادهای استانی با همکاری تشکل‌های صنفی صورت گرفته، اضافه می‌کند: با این حال در مورد نمایشگاه آیفارم تهران، این نمایشگاه همواره رو به تکامل بوده و نسبت به انتظاری که از آن وجود دارد، ارتقا یافته است. به همین دلیل همواره با استقبال بازدیدکنندگان مواجه بوده است.

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی با بیان اینکه برگزاری آیفارم در تهران و برخی استان‌های دیگر باعث جذب حداکثری شرکت‌ها و سازندگان تجهیزات گلخانه و باغبانی به این نمایشگاه شده، تاکید می‌کند: البته تهران توانسته نماد بهتری در جذب این شرکت‌ها و مخاطبان آن نسبت به سایر استان‌ها و از جمله استان اصفهان داشته باشد.

آیفارم بازدیدکنندگان ویژه خود را دارد

او به این نکته که مخاطبان اصلی و مصرف‌کنندگان تجهیزات و دانش فنی عرضه شده در نمایشگاه، یعنی گلخانه‌داران، باغداران و کشاورزان ارتباط بیشتر و بهتری با آیفارم‌های استانی می‌گیرند، اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: از آنجاکه آیفارم یک نمایشگاه تخصصی است و بازدیدکنندگان ویژه خود را دارد برگزاری آن، چه در تهران و چه در سایر استان‌ها باعث جذب حداکثری مخاطب‌ها می‌شود. علاوه‌بر این از آنجا که فناوری نوین تجهیزات و سازه‌های گلخانه و باغبانی تخصصی در این نمایشگاه عرضه می‌شود، علاقه‌مندان و مصرف‌کنندگان این اطلاعات و تجهیزات برای آشنایی با این فناوری‌ها و مشاهده آن به آیفارم می‌آیند.

اوج شکوفایی نمایشگاه آیفارم طی سه سال آینده

وی به روند رو به رشد توسعه و غنای نمایشگاه آیفارم تهران اشاره و تاکید می‌کند: فکر می‌کنم طی سه سال آینده این نمایشگاه به اوج شکوفایی و گسترش برسد.

فتاحی‌فر در ادامه به ضرورت هرچه جامع‌تر شدن این نمایشگاه اشاره و در این باره ابراز عقیده می‌کند: بخش کشاورزی تنوع گسترده‌ای از زیر بخش‌هاست که هر یک حوزه‌ها و تولیدات گوناگونی را دربرمی‌گیرد. به همین علت آیفارم که به دو حوزه گلخانه و باغبانی توجه ویژه‌ای کرده باید تلاش کند در این دو حوزه کل زنجیره تولید و پس از تولید را گرد هم آورد.

وی می‌افزاید: به این ترتیب باید از تاسیس گلخانه تا کاشت برداشت و حتی پس از برداشت تمامی ملزومات فناوری‌ها و تجهیزات مرتبط و این نمایشگاه در معرض نمایش قرار گیرد.

وی این تکمیل و نمایش زنجیره کامل درباره گلخانه و باغبانی را مهم و مفید دانست و گفت: این کار باعث خواهد شد تا مخاطبان هرچه بیشتری به نمایشگاه جذب شوند و با بازدید از آن، همکاری با مجموعه‌های شرکت‌کننده در آن را آغاز نمایند.

لزوم همکاری با کشورهای توسعه یافته و صاحب نام

فتاحی‌فر جامع شدن نمایشگاه آیفارم در دو حوزه تخصصی گلخانه و باغبانی را ضروری ارزیابی می‌کند و در ادامه تقویت بازتاب بین‌المللی این نمایشگاه را خواستار می‌شود. از نظر این کارشناس ارشد حوزه گلخانه و باغبانی تلاش بیشتر آیفارم برای همکاری با کشورهای توسعه یافته و صاحب نام در ایجاد و احداث گلخانه‌ها و هوشمندسازی آن ضروریست.

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی می‌گوید: انتقال فناوری‌های نوین در زمینه تولید سازه‌های گلخانه و هوشمندسازی آن لازم و ضروری است و باید در توسعه علمی گلخانه‌ها و بهینه کردن ساخت و تولید سازه‌های آن، هوشمندسازی مدیریت گلخانه و غیره تلاش‌های بیشتری انجام گیرد.

نقش آیفارم صادرات خدمات فنی مهندسی و تجهیزات ایرانی

وی در این باره که آیا آیفارم توانسته در صادرات خدمات فنی مهندسی و تجهیزات ایرانی نقش داشته باشد، ابراز بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید: در این باره باید اطلاع‌رسانی لازم از سوی دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان ارائه شود تا بتوان در این باره اظهارنظر کرد.

فتاحی‌فر سپس خواستار توجه بیشتر به برگزاری بیشتر کارگاه‌ها و نشست‌های جانبی در نمایشگاه آیفارم ‌می‌شود و می‌گوید: باید ارتباط لازم با محققان و دانشمندان در این زمینه برقرار شود و از دانش ایشان برای بهبود کیفیت این کارگاه ها استفاده کرد.

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی برگزاری رویداد معرفی نهال گواهی شده را یکی از نمونه‌های برگزاری رویدادهای جانبی در این نمایشگاه برمی‌شمارد و خواستار افزایش تعداد و تقویت آن می‌شود.

فتاحی‌فر به مذاکراتش با برگزارکنندگان نمایشگاه‌های کشاورزی اشاره و اضافه کرد: از گذشته تاکنون اینجانب در مذاکره‌های که با برگزارکنندگان نمایشگاه‌های کشاورزی داشته‌ام، خواستار برپایی نمایشگاهی جامع در حوزه‌های گلخانه و باغبانی شده بودم که علاوه بر فناوری، موارد دیگر مانند ماشین آلات، تجهیزات، نهاده‌ها و سازه‌های نیز آن به نمایش درآید در این صورت دیگر آن نمایشگاه‌های جزیره‌ای که هر یک چیزهای خاصی را به نمایش می‌گذارد و به بخشی از نیازهای مخاطبان پاسخ می‌دهد، برپا نمی‌شود و مخاطبان با بازدید از یک نمایشگاه همه نیازهای خود را در زمینه‌های مورد نظر مشاهده می‌کنند. به این ترتیب نمایشگاه ها بازدیدکننده افزون‌تر و اثربخشی بیشتری خواهد داشت.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای