خبر فوری
شناسه خبر: 46400

وزارت جهادکشاورزی با همه مسئولیت‌های وزارت غذا

وزارت غذا در صدر بنشیند

همه کسانی که در ایران زندگی می‌کنند حتی افرادی که هیچ‌گاه نیاز عینی به خدمت وزارتخانه‌هایی مانند کشور، ارتباطات، اطلاعات و ... احساس نمی‌کنند، در موضوع اصلی زندگی و زنده ماندن، به کشاورزی نیازمند هستند و مدیریت این وزارتخانه که در معنای وسیع خود دامپروری، پرورش مرغ، تولید تخم‌مرغ، شیلات، نان، سبزی و صیفی، بقولات، میوه و تره‌بار و ... را در برمی‌گیرد؛ ارتباط نزدیکی با زندگی و معیشت شهروندان دارد.

وزارت غذا در صدر بنشیند

اخبار سبز کشاورزی؛ البته این ارتباط مورد اعتراف همه دست‌اندرکاران و فعالان عرصه کشاورزی است و کمتر کسی پیدا می‌شود که اهمیت و نقش کشاورزی را در زندگی امروزی نادیده بگیرد.

به همین ترتیب وزارت جهادکشاورزی و ماموریت‌های منطقه‌ای یا ملی آن برای کشور اهمیت فراوان دارد. البته این اهمیت امروزه از جانب تمامی مردم جامعه‌جهانی به رسمیت شناخته می‌شود و به همین دلیل است که یکی از ارکان سازمان ملل‌متحد به‌عنوان بزرگ‌ترین و فراگیرترین سازمان بین‌المللی و فرامنطقه‌ای، سازمان خواربار ملل متحد(فائو) است که وجه اهمیت آن تامین امنیت غذایی و فراهم‌کردن غذای کافی و پایدار برای همه اعضای جامعه جهانی است.

البته نرخ گرسنگی و فقر غذایی، آن‌طور که سازمان خواروبار ملل‌متحد FAO در گزارش‌های خود منعکس کرده است در منطقه آفریقا و آمریکای‌لاتین رو به کاهش و در منطقه آسیا به‌ویژه بعد از وقوع جنگ در غزه رو به افزایش است.

در این میان کشورمان به لحاظ امنیت غذایی و دسترسی عموم شهروندان به غذا در وضعیت بدی قرار ندارد و جزء کشورهای سبز قاره آسیا به‌شمار می‌رود. یعنی به هر حال دسترسی شهروندان به غذای کافی و پایدار در ایران امکان‌پذیر است.

وزارت جهادکشاورزی در تمام مسئولیت‌های خود مستقیم یا غیرمستقیم، موضوع مهم تامین غذا چه برای انسان، سرانه فضای‌سبز جنگل و مرتع و تولید اکسیژن و چه برای دام، طیور و شیلات و ... را هدف گرفته است. در واقع تامین غذا برای هریک از این شاخه‌ها، درنهایت به تامین غذا برای انسان می‌انجامد. یعنی وزارت جهادکشاورزی تلاش می‌کند تا 85 میلیون نفر ایرانی و دام‌هایشان و حتی حیوانات خانگی آن‌ها، غذای کافی و سالم آن هم در زمان‌هایی پایدار را دریافت و مصرف کنند.

از این بابت، وزارت جهادکشاورزی که علاوه‌بر فعالیت مهم تامین غذای کافی، سالم و پایدار، امور روستاییان و مدیریت این امور را هم برعهده دارد از جهات مختلف عینی و ذهنی دارای جایگاهی فراتر از ارشدتر از یک وزارتخانه معمولی و همانند سایر زیربخش‌های دولت است.

البته همه وزارتخانه‌ها هریک در جایگاه خود نقش‌هایی مهم در امور اجتماعی و اقتصادی ایران برعهده دارند و کسی نمی‌تواند جایگاه و نقش آن‌ها را تخفیف دهد و یا کم ارزش بشمارد. آن چه در این یادداشت مورد توجه است این نکته انکارناپذیر است که همان‌طور که غذا در زندگی انسان نقش حیاتی دارد و بدون غذا، سایر امور انسانی ازجمله تربیت، اسکان، آموزش و ... امکان اجرا پیدا نمی‌کند، وزارت جهادکشاورزی نیز در ساختار اجرایی و دولتی کشور دارای نقشی است که جایگزین ندارد و به همین دلیل باید نقش حیاتی این وزارتخانه در زندگی و سلامت زندگی ایرانیان به رسمیت شناخته شود.

توجه کنید که به خاطر کمبود غذا و یا وجود غذای ناکافی یا ناسالم، آدمیان به ورطه بیماری، رنجوری و مرگ می‌افتند که در این صورت توسعه و پیشرفت نمی‌تواند جایی داشته باشد!

حتما پاسخ این سوال منفی است پس سررشته حیات و سلامت حیات در میان وزارتخانه‌های ایران، وزارت جهادکشاورزی است. بر همین مناسبت پیشنهاد می‌شود رئیس‌جمهوری بعدی ایران، توجه خود را به بخش کشاورزی و امنیت غذایی دو چندان کند و این وزارتخانه را دست‌کم در امور ماموریتی و راهبردی، در صدر بنشاند.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای