آخرین خبرها:
شناسه خبر: 21004

آبله میمون مانند کرونا همه‌گیر نمی‌شود

پژمان عقدک گفت: امکان همه‌گیری آبله میمون مانند کرونا به هیچ عنوان وجود ندارد زیرا نه قدرت سرایت پذیری و نه مرگ و میر در حد کرونا برای آبله میمون وجود ندارد.

آبله میمون مانند کرونا همه‌گیر نمی‌شود
پژمان عقدک گفت: امکان همه‌گیری آبله میمون مانند کرونا به هیچ عنوان وجود ندارد زیرا نه قدرت سرایت پذیری و نه مرگ و میر در حد کرونا برای آبله میمون وجود ندارد.
اخبار سبز کشاورزی : پژمان عقدک سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به وضعیت ابتلای بیماری آبله میمون در کشور، گفت: با توجه به اینکه تاکنون تنها یک مورد ابتلا در ایران شناسایی شده، می‌توان گفت که وضعیت این بیماری تاکنون در کشور ما حاد نشده است.
آبله میمون نیز مانند سایر بیماری‌های واگیردار، یک بیماری ویروسی است که راه انتقال آن از طریق ترشحات دهان و بینی و بثورات پوستی مانند آبله مرغان، سرخک و سرخچه است؛ بنابراین تماس مستقیم با این ترشحات و بثورات پوستی و لباس فرد آلوده می‌تواند عامل انتقال باشد.
بیشتر بخوانید:

میمون نیازی به واکسیناسیون نیست

او با بیان اینکه تشخیص این بیماری به صورت کلینیکی و به صورت آزمایش است، تصریح کرد: تست پی‌سی‌آر که برای کرونا استفاده می‌شود، برای آبله میمونی نیز می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. برای آبله میمون نیازی به واکسیناسیون نیست، اما برای کشور‌هایی مانند اوکراین که کشوری جنگ زده است امکان تزریق واکسن آبله وجود دارد.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه امکان همه‌گیری این ویروس مانند کرونا به هیچ عنوان وجود ندارد، افزود: نه قدرت سرایت‌پذیری و نه مرگ و میر در حد کرونا برای آبله میمون وجود ندارد و بعید است که چنین اتفاقی رخ دهد.
او اضافه کرد: در موارد ابتلا به آبله میمون، غدد لنفاوی برجسته‌تر و برای پزشک قابل تشخیص است. هرگونه بثورات پوستی که افراد پیدا کنند، باید مورد بررسی قرار بگیرد که در کنار مجموعه عوامل می‌تواند احتمال ابتلای فرد به آبله میمون وجود داشته باشد و تیم بهداشتی این افراد را از لحاظ انواع و اقسام بیماری‌ها ازجمله آبله میمونی بررسی و رصد می‌کنند و در صورتی که مشکوک شوند به عنوان مورد مشکوک نمونه‌گیری را ارسال می‌کنند تا پاسخ آن را دریافت کنند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای