آخرین خبرها:
شناسه خبر: 24560

مراقبت شبانه‌روزی از آخرین بازمانده درنا‌های سیبری

مراقبت شبانه‌روزی از آخرین بازمانده درنا‌های سیبری/ زندگی آخرین بازمانده گله غربی درنا‌های سیبری به صورت لحظه‌ای پایش می‌شود.

مراقبت شبانه‌روزی از آخرین بازمانده درنا‌های سیبری
زندگی آخرین بازمانده گله غربی درنا‌های سیبری به صورت لحظه‌ای پایش می‌شود.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ؛ مسلم آهنگری فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران گفت: ماموران پاسگاه محیط‌بانی اَجاکله در فریدونکنار با همکاری فعالان محیط زیست به صورت شبانه روزی از تک درنای سیبری مراقبت می‌کنند.
او افزود: ماموران یگان حفاظت محیط زیست به صورت شیفتی، اما شبانه روزی برای محافظت از درنای سیبری در تالاب فریدونکنار حضور دارند و در طول روز و شب در منطقه گشت و پایش انجام می‌دهند.
آهنگری ادامه داد: همزمان با حضور تک درنا جمعیت قو‌ها نیز بزودی وارد تالاب سرخرود و فریدونکنار خواهند شد و برای حفاظت از آن‌ها علاوه بر نیرو‌های محیط بانی دو شهرستان محمودآباد و فریدونکنار، نیرو‌هایی از مرکز نیز به صورت مقطعی اعزام می‌شوند.
حسینیان یکی از فعالان محیط زیست منطقه نیز با بیان اینکه مردم علاقه خاصی به این درنا دارند، گفت: فعالان محیط زیست نیز دوشادوش ماموران یگان حفاظت محیط زیست برای حفظ این گونه ارزشمند شبانه روز پای کار هستند.
او افزود: منطقه ای که درنای امید در آن برای زمستان گذرانی انتخاب می کند در زمان حضور این پرنده قرق می شود.
درنا‌های سیبری به سه جمعیت شرقی، غربی و مرکزی تقسیم می‌شوند که جمعیت شرقی آن شامل حدود سه هزار درنا همچنان به چین مهاجرت می‌کنند، جمعیت مرکزی آن به هند مهاجرت می‌کردند که منقرض شدند و جمعیت غربی نیز به ایران می آمدند.
جمعیت گله غربی درنا‌های سفید سیبری در سال ۱۹۳۰ بیش از ۲۰۰ قطعه برآورد شده بود که به دلایلی تعداد آن‌ها در سال ۱۳۸۵ به دو قطعه درنای نر و ماده رسیده بود که نام یکی از آن‌ها آرزو و دیگری را امید نهاده بودند، اما در این سال با مرگ آرزو، امید آخرین بازمانده جمعیت غربی درنا‌های سفید سیبری شد و در این سال‌ها به تنهایی به ایران مهاجرت می‌کند.
درنای امید، برای رسیدن به ایران دو ماه در مسیر روسیه، قزاقستان و جمهوری آذربایجان پرواز می‌کند تا خود را به تالاب بین المللی فریدونکنار در مازندران برساند و حدود چهار ماه از فصل سرما را نیز در این تالاب سپری می‌کند و اسفند ماه دوباره به سیبری بر می‌گردد.
درنای امید ساعت ۹ صبح پنجشنبه ۵ آبان امسال با طی کردن ۳۶۰۰ کیلومتر وارد تالاب فریدونکنار شد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای