آخرین خبرها:
شناسه خبر: 26139

انتقال مشکل به پایان سال

انتقال مشکل به پایان سال/ پس از اعلام کاهش قیمت و رسوب مرغ گرم در فروشگاه‌ها و میادین، شهروندان برای خرید و انبار مرغ کشتار شده تعجیل کردند

انتقال مشکل به پایان سال
پس از اعلام کاهش قیمت و رسوب مرغ گرم در فروشگاه‌ها و میادین، شهروندان برای خرید و انبار مرغ کشتار شده تعجیل کردند و بدین ترتیب، مازاد تولید از بازار جمع شد.
اخبار سبز کشاورزی ؛ نادر کریمی جونی | به این ترتیب، مرغ گرم که در فروشگاه‌ها با قیمتی پایین‌تر از نرخ مصوب به فروش می‌رسید دوباره به قیمت تعادلی خویش بازگشت.
پس از آنکه قیمت مرغ به کیلویی 75 هزار تومان رسیده بود و تقریباً هر کیلوگرم مرغ با 16هزار تومان افزایش قیمت نسبت به نرخ مصوب عرضه شد از میزان خرید آن کاسته شد و در اثر این کاهش قیمت مرغ گرم به حدود 49 هزار تومان رسید که قیمت به نرخ مصوب ده هزار تومان پایین‌تر بود.
با مشاهده این سقوط به ناگاه رهبران اتحادیه‌ها و تشکل‌های غیردولتی حوزه تولید مرغ به میدان آمدند و از مردم خواستند که با خرید ذخیره مرغ مانع از سقوط هرچه بیشتر قیمت در بازار شوند.
حالا از بازار خبر می‌رسد که دوباره قیمت مرغ به نرخ مصوب یعنی حدود 59 هزار تومان بازگشته است. البته برخی از رهبران تشکل‌های حوزه پرورش مرغ به این افزایش ده هزار تومانی قیمت و بازگشت به نرخ مصوب قانع نیستند و می‌گویند باید نرخ‌ها به همان قیمت حدود 75 هزار تومان برای هر کیلوگرم مرغ برسد تا مرغدار و پرورش‌دهندگان مرغ سود کند.
از مرغداری‌ها خبر می‌رسد که در فصل جاری بسیار بیشتر از فصل قبل جوجه ریخته شده و در پایان فصل که یک دوره سه ماهه است، بیش از آنچه اکنون در بازار وجود دارد مرغ به بازار تزریق خواهد شد
اکنون همه از اتفاق پیش آمده خرید مرغ از سوی مردم که به جمع شدن مازاد تولید انجامید خوشحال هستند و شاید از همه بیشتر وزارت جهاد کشاورزی خوشحال باشد که وظیفه تنظیم بازار را به اتحادیه‌ها و تشکل‌های محول کرده بود و اکنون از این فراخوان و نتیجه آن راضی است چراکه بدون حضور دولت و توسط مجموعه‌های صنفی بازار سامان یافته است.
اما این همه داستان نیست؛ چراکه از مرغداری‌ها خبر می‌رسد که در فصل جاری بسیار بیشتر از فصل قبل جوجه ریخته شده و به‌همین دلیل در پایان فصل که یک دوره سه ماهه است، بیش از آنچه اکنون در بازار وجود دارد مرغ به بازار تزریق خواهد شد.
در این صورت احتمالا دوباره بخشی از مرغ‌های ترزیق شده به فروش نخواهد رفت و دوباره رسوب می‌کند؛ در این صورت شهروندان که اکنون مرغ را برای ماه‌‌های آینده خریداری و ذخیره کرده‌اند، در هفته‌های پیش‌رو و پایان فصل بعدی جوجه‌ریزی از مرغ‌های که هم‌اکنون ذخیره کرده‌اند استفاده می‌کنند و نیازی به خرید مرغ نخواهند داشت.
در این صورت اتحادیه و صنف چه تمهیدی اندیشیده است و این معضل را چگونه کنترل و مدیریت می‌کند؟
فرقی نمی‌کند که خریداران مازاد تولید مرغ برای همراهی با تولیدکنندگان و به‌خاطر اجرای خواست اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی دست بر خرید زده باشند یا کاهش ده هزار تومانی قیمت مرغ آنان را ترغیب کرده باشد، در هر صورت مرغ خریداری شده باید به مصرف برسد و خانواری که اکنون مازاد بر نیاز خویش خرید کرده باید مرغ‌های خریداری شده را مصرف کند.
آیا مصرف شهروندان ایرانی در ماه‌های پایانی سال و آغاز سال جدیدی به آن میزان خواهد بود که از رسوب محدود مرغ در فروشگاه‌ها و سقوط قیمت ها جلوگیری کند؟
در این صورت این خانوار در هفته‌های و ماه‌های آینده مرغ نخواهد خرید و مرغ‌های که در دی یا بهمن به بازار می‌آیند دست‌کم بخشی از بازارشان از دست خواهند رفت.
این چشم‌انداز که اکنون برخی دست‌اندرکاران صنعت مرغدارای کشور نسبت به‌ وقوع آن هشدار می‌دهند موضوعی قابل پیشی‌بینی و حتمی است.
در واقع، وقتی شهروندان به خرید مرغ برای ذخیره‌سازی تشویق می‌شوند باید به این نکته که بخشی از بازار آینده هم اکنون اشباع می‌شود توجه شود.
با این سناریو راهبرد و تشویق مردم به خرید مرغ برای ذخیره‌سازی فقط انتقال مشکل به آینده بوده است؛ حال پرسش این است که در فصل بعدی و رود مرغ به بازار چه خواهد شد؟
دست‌اندرکاران صنعت مرغداری توضیح می‌دهند که جهش قیمت مرغ به کیلوگرمی 75 هزار تومان مرغداران را به افزایش تعداد جوجه‌ریزی در این فصل تشویق کرده است؛ بدین ترتیب در پایان فصل بعدی در اسفندماه میزان بیشتری از مرغ کشتار شده روانه بازار می‌گردد.
البته نکته مثبت ماجرا آن است که معمولاً در نوروز میزان مصرف پروتئین گوشتی افزایش می‌یابد، حال با احتساب مرغ ذخیره شده آیا مصرف شهروندان ایرانی در ماه‌های پایانی سال و آغاز سال جدیدی به آن میزان خواهد بود که از رسوب محدود مرغ در فروشگاه‌ها و سقوط قیمت ها جلوگیری کند؟
بهتر است مقامات وزارت جهاد کشاورزی از هم‌اکنون تدابیر لازم را برای مدیریت بازار پایان سال بیندیشند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای