آخرین خبرها:
شناسه خبر: 17697

انفعال وزارت جهاد کشاورزی در برابر مرگ زنبورها

یک کارشناس صنعت زنبورداری گفت: در پی سمپاشی نادرست برخی کشاورزان و باغداران، امسال زنبورداران خسارت بسیاری دیدند و بسیاری از زنبورها از بین رفتند

انفعال وزارت جهاد کشاورزی در برابر مرگ زنبورها

یک کارشناس صنعت زنبورداری گفت: در پی سمپاشی نادرست برخی کشاورزان و باغداران، امسال زنبورداران خسارت بسیاری دیدند و بسیاری از زنبورها از بین رفتند و مسئولان نیز هیچ پیگیری‌ای نداشتند و وزارت جهاد کشاورزی هم کاری نکرد و می‌توان گفت منفعل عمل کرد.

به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، محمد دومیرایی در پاسخ به این‌که نقش سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در آگاهی‌بخشی به کشاورزان و باغداران برای جلوگیری از مرگ و میر زنبورها چیست، بیان کرد: تاکنون و طی 25سال گذشته عملکرد خاصی از این سازمان ندیده‌ایم و سراغ زنبورداران خبره نرفته‌اند تا جلوی این فجایع گرفته شود.

وی افزود: فعالیت زنبورها با فرسایش خاک، میزان تولید، خشک‌سالی و سلامت جامعه ارتباط دارد و باید در سال جاری شاهد تبعات نابودی زنبورها برای طبیعت و انسان باشیم.

دبیر سابق کارگروه عسل اتحادیه سراسری زنبورداران اظهار داشت: بزرگ‌ترین اندیشمندان دنیا جمله‌ای مشترک در مورد زنبور دارند و می‌گویند زنبور عسل ناجی طبیعت است و حکم زنجیری را دارد که تمام عوامل طبیعی را به هم وصل و گردشی ایجاد می‌کند و عناصر طبیعت، آب، خاک، گیاهان و… را برخلاف دام رو به افزایش می‌برد و برای تمام کائنات مفید است و نابودی آن تبعات بسیاری برای انسان و طبیعت دارد.

فضای مجازی بستری برای فروش ملکه قاچاق

دومیرایی در اظهار داشت: فضای مجازی بستری مناسب برای بسیاری از کارهای مثبت در حوزه زنبورداری است، اما گاه عده‌ای سودجو با بهره‌گیری از این فضا برای فروش ملکه تبلیغ می‌کنند و انواع و اقسام ملکه‌های قاچاق نیز در بستر فضای مجازی به فروش می‌رسد؛ ملکه‌هایی که ممکن است حامل بیماری نیز باشند.

وی ادامه داد: در این زمینه دکتر غلامحسین طهماسبی به عنوان رئیس مرکز تحقیقات زنبورعسل بسیار کار کرده‌، ولی آن‌قدر تبلیغات در فضای مجازی زیاد است که موج آن دستاوردهای مرکز مذکور را در هاله‌ای از فراموشی فرو برده است. از سوی دیگر شاید خود مرکز تحقیقات نتوانسته به اندازه کافی ملکه تأمین کند و در همین راستا این مرکز باید با حمایت دولت تولید ملکه را افزایش دهد.

ضرورت سرمایه‌گذاری دولت در حوزه تولید ملکه

این کارشناس صنعت زنبورداری گفت: طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی حدود 10میلیون کلنی داریم که بر این اساس پنج میلیون ملکه نیاز داریم و به نظر من مرکز تحقیقات زنبورعسل توان پرورش این تعداد ملکه را ندارد؛ لذا دولت باید در این حوزه سرمایه‌گذاری کند تا تولید ملکه افزایش یابد.

وی با اشاره به این‌که با مرگ و میر زنبورها تولید عسل کاهش می‌یابد، اظهار داشت: طی دو سال گذشته به سبب شیوع کرونا کلنی‌های کشور سرشماری نشده‌اند و وقتی دقیق نمی‌دانیم چقد کلنی داریم، نمی‌توانیم آماری دقیق از تولید عسل در سال گذشته داشته باشیم.

فقدان آزمایشگاه مرجع عسل در کشور

دومیرایی ادامه داد: عسل‌های موجود در کشور نیز یا طبیعی است، یا تغذیه‌ای و یا شبه‌عسل. هنوز دقیق نمی‌دانیم عسل‌های موجود در بازار طبیعی است یا تقلبی، زیرا آزمایشگاه مرجعی در کشور برای آزمایش عسل نداریم. استاندارد ما نیز اختیاری و قدیمی است و کاربرد ندارد.

دبیر سابق کارگروه عسل اتحادیه سراسری زنبورداران گفت: بخش زیادی از عسل تولیدی طبیعی قاچاقی از کشور خارج می‌شود و چون این نوع عسل قیمت بالایی دارد، در داخل مشتری ندارد و به همین سبب عده‌ای دلال با فروش آن‌ها به دلار در خارج، از آن منفعت می‌برند و می‌‌توان گفت بخشی از عسل درجه یک کشور به صورت قاچاق از مرزها خارج می‌شود.

مهدی احمدی لفورکی ـ خبرنگار

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای