آخرین خبرها:
شناسه خبر: 22596

اهميت امنيت غذايي کمتر از امنيت دفاعي نيست

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: اهمیت امنیت و اقتدار غذایی کمتر از امنیت دفاعی نیست.

اهميت امنيت غذايي کمتر از امنيت دفاعي نيست
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: اهمیت امنیت و اقتدار غذایی کمتر از امنیت دفاعی نیست.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، اکبر فتحی در گردهمایی سنگرسازان بی سنگر تیپ مهندسی رزمی 57 فجر جهاد سازندگی استان آذربایجان شرقی در تبریز با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به خصوص شهدای سنگرساز بی سنگر و امام شهدا گفت: وقتی که فلسفه تشکیل جهاد را مرور می کنیم، به آینده نگری معمار کبیر انقلاب اسلامی بیشتر پی می بریم محرومیت های به جا مانده از رژیم ستم شاهی مخصوصا در مناطق روستایی باعث ایجاد نهادی به نام جهاد سازندگی شده است.
در واقع فلسفه تشکیل جهاد سازندگی محرومیت زدایی و زدودن چهره فقر و محرومیت از جامعه روستایی و مناطق محروم بود. با فراخوانی که اتفاق افتاده هم دانشجوها و هم فارغ التحصیلان و هم مردم عادی به این فراخوان لبیک گفتند و شرکت کردند و نهاد مقدسی به نام جهاد سازندگی شکل گرفته است. نهادی که از همان روزهای اولیه برای محرومیت‌زدایی وارد گود شده است و امروز هر تک تک ما وقتی وارد جامعه روستایی می شویم، اثرات و عمران و آبادی که این نهاد مقدس از خود به جا گذاشته است کاملا قابل مشاهده است.
وی افزود: عمران و آبادانی که جهاد سازندگی در طول فعالیت خود در روستاها انجام داده است بی‌بدیل است. جهاد سازندگی در تمام عرصه ها از جمله برق روستایی، مدارس، شبکه های بهداشتی توانسته حضور پیدا کنند و محرومیتی که از گذشته به جا مانده بود را از بین ببرد که این یک کارنامه موفق برای جهاد سازندگی است.
فتحی ادامه داد: با شروع جنگ که معمار کبیر انقلاب بسیج عمومی جنگ را اعلام کرده جهاد با توجه به اینکه نهاد مردمی بود احساس وظیفه کرده که وارد گود شود. خوشبختانه علیرغم نوپابودن کاملا علمی پیش رفته است و به عنوان تدارکات و پشتیبانی جنگ وظایف مهمی را عهده دار شده است.
وی اضافه کرد: وقتی احساس شده است که بدون مهندسی جنگ امکان توفیق در عملیات وجود ندارد، جهاد با توجه به تخصص هایی که در حوزه خودش وجود داشت وارد شده و راه ها، بیمارستان های صحرایی، خاکریزها، سنگرها و همه اینها حاصل زحمات این جهادگران بوده است و ما امروز با افتخار می گوییم که این سنگرسازان بی سنگر نامشان در جهاد سازندگی هست و ما هم پیرو آن بزرگواران هستیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: مباحث دانش بنیانی که امروزه مطرح می شود در زمان جنگ توسط جهادگران اجرایی شده است. پل های شناوری که توسط جهادگر ها ایجاد شده و زمینه را برای حمل و نقل و ترابری فراهم کرده است نمونه بارز فعالیتهای دانش بنیانی است. تمام فعالیتهای جهاد سازندگی باعث افتخار است، چه فعالیت هایی که در عرصه عمران و آبادانی روستاها انجام داده و چه فعالیت هایی که در عرصه مهندسی جنگ و رزم و جبهه انجام داده اند.
فتحی افزود: بزرگترین افتخار ما این است که سردار شهید پورشریفی که شهیدی از استان ماست پل خیبر را طراحی کرده است. حتی بعد از جنگ هم بازسازی مناطق جنگی بر عهده جهاد گذاشته شده است و در این حوزه نیز توفیقات بی بدیلی برای جهاد سازندگی بدست آمده است.
وی بیان کرد: ما در جهاد کشاورزی با تمام توان حاضر هستیم که با بسیج سازندگی در راستای عمران و آبادانی روستاها همکاری کنیم تا خلاء های موجود برطرف شود.
فتحی ادامه داد: جهاد کشاورزی در حوزه اقتصاد کشاورزی با تاسی از شهدا و سنگرسازان بی سنگر اقدامات موثری انجام داده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه دنیا در طول 9 ماه اخیر در حوزه امنیت غذایی دچار تزلزل شد افزود: قیمت محصولات کشاورزی به طور سرسام آور افزایش یافت و حتی کشورهایی که تولید کننده مواد غذایی بودند مخصوصاً غلات، صادرات مواد غذایی را ممنوع کردند. اما در این مدت در کشور ما با مدیریت و تدبیر صورت گرفته در وزارت جهاد کشاورزی و تلاشهای کشاورزان زحمتکش و کارکنان و کارشناسان بخش کشاورزی خلاء احساس نشد.
فتحی با بیان اینکه اهمیت امنیت و اقتدار غذایی کمتر از امنیت دفاعی نیست گفت: جنگ اوکراین و روسیه اهمیت امنیت غذایی را در دنیا دوچندان نشان داد. در کشور ما جهادگران امروز در عرصه امنیت غذایی تلاش می کنند تا مشکلی پیش نیاید.

سمیه لطفی - خبرنگار

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای