آخرین خبرها:
شناسه خبر: 24896

ایران؛ آیا تورم قابل مهار است؟

مهار تورم در ایران چگونه امکان‌پذیر است؟ دولت ابراهیم رئیسی در این باره توضیح می‌دهد که مساله رشد نقدینگی موجد تورم است و با مهار این رشد، نرخ تورم نیز کاهش

ایران؛ آیا تورم قابل مهار است؟
مهار تورم در ایران چگونه امکان‌پذیر است؟ دولت ابراهیم رئیسی در این باره توضیح می‌دهد که مساله رشد نقدینگی موجد تورم است و با مهار این رشد، نرخ تورم نیز کاهش پیدا می‌کند.
اخبار سبز کشاورزی ؛ نادر کریمی جونی | باید به تیم اقتصادی دولت این نکته مهم که اکثر صاحب نظران اقتصادی در آن متفق القول هستند، یادآوری شود که در حالی که رشد نقدینگی اغلب در بلندمدت باعث تورم می‌شود، کاهش ارزش پول ملی یعنی ریال در برابر دلار، کسری بودجه جاری و کاهش حجم صادرات نفت سه مولفه اصلی رشد تورم در کوتاه‌مدت هستند.
البته مقامات دولتی می‌گویند که صادرات نفت، فروش آن و بازگشت پول حاصل از فروش نفت، اکنون در موقعیت قابل اعتمادی قرار دارد و روال منطقی بر آن حاکم است.
با تداوم کسری بودجه و کاهش ارزش ریال، نرخ تورم در کشورمان همچنان روند صعودی خواهد داشت
اما همین مقامات نمی‌توانند انکار کنند که در چند روز گذشته دست‌کم 20 درصد به قیمت دلار افزوده شده و هرچند این رشد قیمت پایدار نبوده، اما تردیدی نیست که همین رشد بی‌ثباتی قابل توجهی را به بازار و نرخ کالاها تحمیل کرده است؛ تا جایی که حتی نرخ مسکن هم از این بی ثباتی متاثر شده است.
بر این پایه، با تداوم کسری بودجه و کاهش ارزش ریال، نرخ تورم در کشورمان همچنان روند صعودی خواهد داشت؛ اما اگر شاخص‌های مالی و پولی بهبود یابد و برخی عوامل خارجی مانند رفع تحریم‌ها اتفاق بیفتد، آنگاه شاید بتوان به کاهش نرخ تورم دست یافت.
این امر با افزایش درآمدهای نفتی وابستگی محسوسی دارد و در این صورت شاید از شتاب رشد درآمدهای غیرنفتی و از جمله صادرات کالاهای غیر نفتی و مشتقات آن به نحو قابل لمسی کاسته شود.
با این حال، تجربه‌های گذشته نشان می‌دهد که تورم در ایران بیشتر از هر چیز، پدیده‌ای پولی است و دقیقا به همین علت است که میزان نقدینگی و پایه پولی کشور در میزان تورم قیمت‌ها تاثیر مستقیم دارد.
تردیدی نیست که هزینه‌های جاری دولت و هزینه اداره کشور، خود عامل مهم تزریق نقدینگی به اقتصاد است که تورم را افزایش می‌دهد
در عین حال نرخ برابری ارز و مخصوصا دلار در افزایش تورم نقش مهمی دارد. دولت ابراهیم رئیسی به‌شدت تلاش می‌کند که هزینه‌های دولت را محدود کند، تردیدی نیست که هزینه‌های جاری دولت و هزینه اداره کشور، خود عامل مهم تزریق نقدینگی به اقتصاد است که تورم را افزایش می‌دهد.
بر این پایه است که دیروز و در جریان بازدید رئیسی از سازمان برنامه و بودجه، رئیس جمهور چند بار بر مصرف بهینه منابع و جلوگیری از افزایش هزینه‌های دولت تاکید کرد.
همچنین گمان نمی‌رود که دولت برای گران کردن حامل‌های انرژی و به‌ویژه بنزین برای سال آینده برنامه‌ای داشته باشد؛ چراکه این امر به نحو غیرقابل انکاری میزان تورم را افزایش و قیمت‌ها را گران می‌کند.
از این بابت هیچ بعید نیست که در سال آینده قیمت بنزین در همین محدوده‌ای که هم‌اکنون قرار دارد، باقی بماند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای