خبر فوری
شناسه خبر: 38190

عبور خرید تضمینی گندم از پیش‌بینی‌ها

خرید تضمینی گندم امسال از مرز 9 میلیون و 200 هزار تن گذشت، این تازه‌ترین خبری بود که 19 مرداد 1402 منتشر شد.

عبور خرید تضمینی گندم از پیش‌بینی‌ها

اخبار سبز کشاورزی؛ کارشناسان معتقدند خرید تضمینی گندم، در سال زراعی جاری البته تا دهم شهریورماه (تاریخ تقریبی پایان پرداخت) از مرز 9 میلیون و 500 هزار تن خواهد گذشت.


بیشتر بخوانید: گندم قهرمان شد


در این میان، کشت پاییزه امسال نیاز به یک میلیون و 200 هزار هکتار گندم بذری دارد و با احتساب 800 هزار تن ضایعات و همچنین خوراک صنعت دام و طیور و نزدیک به یک و نیم میلیون تن گندم خودمصرفی به نظر می‌رسد کل تولید گندم به 13 میلیون تن برسد.

این در حالی است که نیاز کشور با این رقم تامین شده و احتیاجی به واردات نخواهد بود (به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی، کشور سالانه به 11 میلیون تن گندم نیاز دارد).


بیشتر بخوانید: تولید و خرید گندم رکورد شکست


مدیریت معاونت زراعت وزارتخانه

مروری بر تولید گندم در دو سه سال زراعی گذشته و استمرار افزایش بهره‌وری (با وجود عدم افزایش سطح زیرکشت آبی) نشان می‌دهد معاونت زراعت وزارتخانه تنها با مدیریت صحیح، تغذیه مناسب و بهینه، روش‌های درست کاشت، داشت و مبارزه به‌موقع و به اندازه با علف‌های هرز و آفات و بیماری‌های گیاهی و بهره‌وری صحیح در مصرف آب، موفق شده در سالجاری 40 درصد افزایش تولید نسبت به سال گذشته حاصل کند.

این در حالی است که قیمت جهانی گندم حدود یک و سه دهم درصد نسبت به ماه گذشته افزایش یافته است و در صورت عدم توفیق معاونت زراعت، میلیاردها دلار باید بابت واردات گندم ارز خارج می‌شد.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای