خبر فوری
شناسه خبر: 38378

جنین‌های بدون غربالگری پزشکی و جمعیت شبه‌بیمار آینده

دارالتدابیر (اداره کل) تجهیزات و ملزومات پزشکی با افتخار اعلام کرده، از این پس با هدف افزایش فرزند آوری به هر قیمت، حتی بروز اختلالات ژنتیکی اجازه‌ تولید

جنین‌های بدون غربالگری پزشکی و جمعیت شبه‌بیمار آینده
دارالتدابیر (اداره کل) تجهیزات و ملزومات پزشکی با افتخار اعلام کرده است که از این پس با هدف افزایش فرزند آوری به هر قیمت، حتی بروز اختلالات ژنتیکی اجازه‌ تولید یا ورود کیت‌های غربالگری را نمی‌دهد.
اخبار سبز کشاورزی ؛ معصومه رزمی | ظاهر این طرح و هدف اصلی پشت این تصمیم، افزایش جمعیت است و با محدود کردن دسترسی به کیت‌های غربالگری ژنتیک، احتمالاً فرض شده است که تعداد نوزادهای بیشتری به دنیا می‌آیند، اما فاجعه این است‌ که مشکلات ژنتیکی احتمالی قبل از تولد شناسایی یا رفع نمی‌شوند و می‌توان تصور کرد در آینده‌ تعداد زیادی فرزند با اختلالات ژنتیکی داشته باشیم.

پیامدهای بهداشتی

این تصمیم نشان‌دهنده آن است که وضعیت سلامت و بهداشت نوزادها نسبت به هدف افزایش جمعیت، دومین اهمیت را دارد.
با عدم اجازه برای غربالگری ژنتیک، این ریسک وجود دارد که نوزادان با اختلالات ژنتیکی به دنیا بیایند که می‌توانسته قبل از تولد شناسایی و احتمالاً رفع شود.

نگرانی‌های اخلاقی

این تصمیم سوالات اخلاقی را در مورد حق والدین برای دسترسی به اطلاعات مربوط به سلامت نوزاد آینده خود مطرح می‌کند. غربالگری ژنتیک می‌تواند اطلاعات ارزشمندی درمورد چالش‌های بهداشتی احتمالی که کودک ممکن است مواجه شود، ارائه دهد و به والدین اجازه دهد تا تصمیمات آگاهانه بگیرند.
‏با توقف صدور مجوز تولید و واردات کیت‌های آزمایشات غربالگری ژنتیکی سه ماهه اول بارداری و احتمال خطر برای پدر و مادرها، تعداد زیادی به ترکیه و حتی کشورهای دورتر برای غربالگری سفر تشخیصی و درمانی خواهند کرد.
در واقع با محدود کردن دسترسی به خدمات سلامت باروری برای مردم، دردسر و برای‌ کشورهای همسایه فرصت می‌سازیم ‌‎و البته برای کسانی که توان مسافرت ندارد ریسک یک عمر عذاب و درد.

پیامدهای اقتصادی

در حالی که افزایش جمعیت ممکن است از نظر اقتصادی در زمینه نیروی کار آینده منافع داشته باشد، همچنین هزینه‌های اقتصادی احتمالی وجود دارد. کودکانی که با اختلالات ژنتیکی به دنیا می‌آیند، ممکن است نیاز به مراقبت‌های تخصصی داشته باشند که برای خانواده‌ها و سیستم بهداشتی بسیار سخت و‌ هزینه‌بر است.

واکنش عمومی

چنین تصمیمی احتمالاً واکنش‌های قوی از سوی عموم مردم، به‌ویژه والدین بالقوه، متخصصان بهداشتی و گروه‌های حمایتی را جلب بروز می‌دهد .
آنها ممکن است این را به عنوان محدودیتی در حقوق خود برای دسترسی به فناوری پزشکی و اتخاذ تصمیمات آگاهانه در زمینه برنامه‌ریزی خانواده برداشت کنند.

دیدگاه جهانی

بسیاری از کشورها در سراسر جهان غربالگری ژنتیک را ترویج می‌کنند تا سلامت و رفاه‌ نوزادها را تضمین کنند. این تصمیم دارالتدابیر پزشکی و تجهیزات را در مقابل ترندهای جهانی قرار می‌دهد.
در نتیجه، در حالی که تصمیم به ممنوعیت تولید کیت‌های غربالگری بیماری‌های ژنتیکی ممکن است با هدف افزایش جمعیت باشد، اما پیامدهای بهداشتی، اخلاقی، اقتصادی و اجتماعی زیادی دارد که باید به دقت در نظر گرفته شود
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای