خبر فوری
شناسه خبر: 42727

کشاورز پولی برای خرید بذر ندارد!

یک کشاورز برای رکنا نوشت: 14 هکتار کلزا تحویل دادم. به خاطر وعده دروغ امروز و فردا بابت پرداخت پول، در سال‌های آتی دیگر این کار را نمی‌کنم و به هیچ وجه کلزا نمی‌کارم. هنوز پول کلزا را به من نداده‌اند. من با این کشت تا ابد خداحافظی می‌کنم.

کشاورز پولی برای خرید بذر ندارد!

به گزارش اخبار سبز کشاورزی، علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران در این خصوص با بیان اینکه وضعیت مناسب نیست و کشاورزان ناامید و دلسرد هستند، گفت: کشاورزان یا باید شغل خود را ترک کنند یا باید با این شرایط سخت و وعده‌های بی‌پایه و اساس ادامه دهند. کشاورزان ناچار هستند امروز را به فردا و فردا را به پس فردا موکول کنند و با این وضعیت ادامه دهند تا بالاخره اتفاقی رخ دهد.

این شرایط باعث دلسردی می‌شود و کشاورزان ناچار هستند که یا زمین خود را بفروشند و شغل خود را تغییر دهند یا با همین وضعیت ادامه دهند. از سوی دیگر اقساط وام‌های کشاورزان به‌دلیل خشکسالی، سرمازدگی و مسائل دیگر معوق مانده و بانک ها هم فشار می‌آورند.

مطالبات کشاورزان با تاخیر پرداخت می‌شود

از طرفی مطالبات کشاورزان با تاخیر پرداخت می‌شود و از سوی دیگر عدم اعلام نرخ جدید محصولات باعث شده که کشاورزان نتوانند تصمیم بگیرند که برای سال آینده گندم، جو و کلزا بکارند یا به دنبال کاشت سبزی، صیفی‌جات و محصولات جالیزی بروند.

نسل جدید به حوزه کشاورزی وارد نمی‌شود و ترجیح می‌دهد کنار خیابان سیگارفروشی کند

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: همین امروز یک کشاورز به من مراجعه کرده و قسم جلاله می‌خورد که پول ندارد که بذر گندم بخرد. این موضوع به تولید و جایگاه کشاورزی کشور ضربه می‌زند و ناامیدی کشاورزان باعث خسران و ضرر و زیان خواهد شد. چرا نسل جدید به حوزه کشاورزی وارد نمی‌شود و ترجیح می‌دهد کنار خیابان سیگارفروشی کند؟ زیرا سرنوشت پدران و آبا و اجداد کشاورز خود را می‌بیند، لذا در حوزه کشورداری باید تمام اقشار جامعه را مورد توجه قرار داد.

کشاورزان در مازندران زمین‌های زراعی خود را فروختند و اغلب در زمین‌ها ویلاسازی و ساخت و ساز شده است و این بحران در حال تسری به تمام مناطق کشور است. این بی‌توجهی باعث می‌شود که کشاورزان انگیزه‌ای برای تولید نداشته باشند.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای