خبر فوری
شناسه خبر: 45991

معاون توسعه بازرگانی وزارت کشاورزی مطیع اهداف وزارتخانه شد!

یادتان هست، در اواخر سال گذشته و پس از اقدام مردمی تشکل انجمن دامداران ایران، مبنی‌بر واردات ذرت برای تغذیه دام‌های اعضاء از طریق شرکت بازرگانی تعاونی‌های کشاورزی متعلق به خود به طرق قانونی و توزیع آن به قیمتی پایین‌تر از وارداتچی‌ها، واسطه‌ها و دلالان و همچنین توزیع اعتباری و مدت‌دار، این حرکت مردمی به مذاق عده‌ای خوش نیامد و در 27 فروردین امسال یک مقام آگاه و مسئول در وزارت جهاد کشاورزی که وابسته به وارداتچی‌ها بود و مثلا نمی‌خواست نامش فاش شود به رسانه‌ای گفت: «به‌دلیل عدم طی شدن مسیر قانونی برای واردات ذرت شرکت بازرگانی تعاونی‌های کشاورزی، هیچ مجوزی برای تخلیه و ترخیص محموله ذرت این شرکت صادر نشده است».

معاون توسعه بازرگانی وزارت کشاورزی مطیع اهداف وزارتخانه شد!

اخبار سبز کشاورزی؛ مقام مسئول وابسته به سفره رنگین رانت‌ها و امضاهای طلایی، ذرت‌های وارداتی این تشکل را که با قیمتی ارزان‌تر وارد و به‌صورت اعتباری به دامداران زحمتکش عرضه شده، با صدایی بلند «مصداق کالای قاچاق نامید که با آن طبق ضوابط برخورد می‌شود».

فودپرس--2

وی علاوه‌بر این سعی داشت مدیران کاردان بدنه وزارت را (که براساس دستور وزیر تولید را اصل قرار داده و واردات را صرفا برای رفع نیاز تولید انجام می‌دادند) با تخلف خود همراه کند و گفته بود: «خوشبختانه بخشی از دولت و مدیران وزارت جهاد کشاورزی با مقاومت زیاد، مانع عملی شدن این تخلف و دادن رانت شده‌اند».

اما دامداران زخم‌دیده از صاحبان امضاهای طلایی و رانت‌خواران در وزارت جهاد کشاورزی که نیاز به دریافت نهاده‌ برای تولید گوشت و شیر و کمک به امنیت غذایی داشتند با مراجعه به رسانه ملی حوزه کشاورزی «اخبار سبز کشاورزی» استمداد طلبیدند.

این بود که رسانه با بررسی به قوانین مصرح کشور مبنی‌بر صدور مجوز واردات نهاده‌های دامی توسط تشکل‌ها به‌ویژه اینکه واردکنندگان ذی‌ربط کلا حدود 350 هزار تن ذرت برای مصارف تغذیه دام‌های اعضا وارد و با مجوز معاونت ریاست جمهوری و دفتر معاون اول آن را تخلیه کرده‌اند، گزارشی تحت عنوان «مخالفین شعار رهبری مانع واردات نهاده‌های دام و طیور، توسط تشکل‌ها» و روتیتر «مدیران تحمیلی به وزارت جهاد کشاورزی در ضدیت با جهش تولید (ضدیت با خواسته‌های وزیر و بدنه همراه در وزارتخانه) عمل می‌کند» منتشر نمود که بیش از 56 هزار بازدیدکننده داشت.


بیشتر بخوانید: مخالفین شعار رهبری، مانع واردات نهاده‌های دام و طیور توسط تشکل‌ها


تحلیل کارشناسی  بعدی رسانه ملی حوزه کشاورزی مبنی‌بر «تقابل مدیران تحمیلی به وزارت با صفر تا صد زنجیره ارزش» و با آمار و ارقام متقن ارائه شد و تماس‌های زیادی از سوی تشکل‌ها صورت گرفت که تصمیم به تجمع در مقابل وزارتخانه و پایین کشیدن مدیران تحمیلی طرفدار واردانچی‌ها داشتند، اما توصیه مدیران ارشد رسانه «اخبار سبز» مبنی‌بر ضرورت حفظ نظم و حمایت از مدیران اجرایی، آنها را منصرف کرد.


بیشتر بخوانید: مدیران تحمیلی به وزارتخانه مخالفان جبهه تولید


بررسی‌ها و مطالعات رسانه ملی حوزه کشاورزی «اخبار سبز کشاورزی» نشان داد در معاونت توسعه بازرگانی متاسفانه ریل‌گذاری براساس واردات صورت گرفته است؛ به‌ویژه اینکه معاون وزیر و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با حمایت کامل از  تشکل‌ها گفت: «متاسفانه بعضی‌ها در جهاد کشاورزی، تمرین وزارت بازرگانی می‌کنند» و با حمایت از اقدامات بدنه وزارتخانه و ضرورت واردات در خدمت استراتژی تولید پرداخت.


بیشتر بخوانید: برخی مدیران در وزارت جهاد کشاورزی تمرین وزارت بازرگانی می‌کنند


پس از آن برخی از کارشناسان صادق و سالم و طرفدار اتحاد کامل وزارتخانه در مواجهه با برخی افراد ناسالم و رانت‌خوار، با ارائه اطلاعاتی موجب شدند تا گزارش تحلیلی «پدرخوانده‌های واردات نهاده‌ها و وزارت بر سر یک سفره» منتشر گردد.

این حرکت رسانه‌ای که از قانون و تشکل‌ها حمایت کرده بود در ادامه موجب شد تا معاون اسبق برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارتخانه (دکتر قربانی) در کانال معجره توسعه به حمایت از تشکل‌ها و تولید داخلی در راستای شعار سال برآید.


بیشتر بخوانید: معجره توسعه


متاسفانه همان مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی که نمی‌خواست نامش فاش شود و همفکران وی در همان رسانه مجددا با تیتر «حملات رسانه‌ای تشکل‌ها ناکام از واسطه‌گری، به معاونت بازرگانی جهاد کشاورزی» سعی کرده نشان دهند که خط‌دهی اخبار مردمی حمایت از تشکل‌ها و تولید داخلی از داخل وزارتخانه است، ولی ناشیانه جمله «تخریب با ابزار رسانه» را در این خبر به کار برده بودند؛ در حالی که خوشبختانه حداقل اینکه رسانه «اخبار سبز کشاورزی» شهره به این نیست که برای درج خبر له یا علیه مقامات و افراد پول یا سکه دریافت می‌کند و باید بررسی شود چه رسانه‌ای علمدار تخریب و دریافت‌های این‌چنینی است.

فودپرس-بدون-عکششس-

با این همه دعای خیر دامداران و تشکل‌ها مدافع جهش تولید، کار سامان گرفت و صداهای ضدتولید در وزارتخانه ضعیف شد. خوشبختانه سه‌شنبه این هفته مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی در جلسه شورای معاونین، سیاست‌های بازرگانی را در خدمت تولید داخل اعلام کرد و صادرات را موتور محرک تولید و تنظیم‌گر بازار داخلی دانست.

پاج

از آنجا که معاونت توسعه بازرگانی نیز در این جلسه حضور داست شاید هدف این بود که چنانچه هنوز هم قرار است تولید داخل به نفع واردات لجام‌گسیخته و بدون مشارکت تشکل‌ها سرکوب و با هدف رانت و واسطه‌گری ادامه یابد، اعلام موضع شود!

اما از آنجا که بدنه وزارتخانه و بیش از 90 درصد معاونین، مدیران کل و همه روسای استان‌ها، روسای سازمان‌ها، نهاد و شرکت‌های مستقل و... همسو با وزیر و تصمیم‌های وی در جهش تولید، آرامش بازار، تولید مستمر و یکنواخت، پیش‌بینی نیاز مصرف مردم در فصول مختلف و آماده‌باش وزارتخانه در خدمت تولیدکنندگان قرار دارند، بحمدالله نگاه‌های داخل وزارتخانه و حتی مدیرانی که از بیرون وزارتخانه آمده‌اند اینک با بدنه وزارتخانه همسو شده‌ است.

شاه‌بیت این موضوع؛ بیعت معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با تشکل‌های و تولیدکنندگان در مقابل واذدات می تواند باشد.

کشاورز پلاس چه کسی دوزاری است

در این مطلب، معاونت توسعه بازرگانی که مخالف واردات نهاده‌های دام و طیور توسط بازرگانی تعاونی کشاورزی ایران بود، عمل این شرکت بازرگانی وابسته به انجمن دامداران را ستود و پذیرفت که خدمات این تشکل موجب واردات ارزان‌تر نهاده‌های کیفی و توزیع به شکل مدت‌دار بین دامداران شده است

امید است همه بخش‌های وزارتخانه (ستاد و صف) همچون گذشته در راستای اهداف مدیریتی وزیر جهاد کشاورزی و با اتحاد کامل در خدمت جهش تولید داخلی قرار داشته باشند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

  • جلال پاسخ به نظر

    دوست عزیز انصاف در گفتار و نوشتار در مقاله شما وجود ندارد ایجاد رانت برای هر قشری و به هر بهانه ای فساد اور است اینکه یک مجموعه ای با تمسک به تشکل و شعارهای ویترینی کار غیر قانونی انجام دهد آخرش دودش به چشم همان اعضا خواهد رفت بر اساس قانون مبارزه با قاچاق ورود کالا بدون ثبت سفارش مشمول قاچاق است اول دوستان تعاونی بدون ثبت سفارش کالا وارد کرده‌اند دوم‌ کالا را گرانتر از نرخ روز بازار خرید اند سوم می خواهند با این رانت زیان‌های ناشی از کج مدیریتی خود در سایر بخش‌ها را پوشش داده و جیب شخصی خودشان را پر کنند چهار در حال حاضر کالا با قیمتهای به مراتب پایینتر از بهای تمام شده تعاونی در اختیار اعضا قرار میگیرد این همه جار وجنجال برای چیست؟

  • کارشناس اخبار سبز کشاورزی پاسخ به نظر

    جلال عزیز
    با تشکر از دقت نظر شما و ارسال پاسخ که قاعدتا باید پس از مطالعه کامل مطلب و لینک های مرتبط صورت گرفته است
    پذیرفتنی است که در هر مجموعه ای احتمال اشکال وجود دارد، اما پذیرفتنی نیست که بدنه ای از وزارت جهاد کشاورزی ضدتولید عمل کند و یا در کار واردات (که مستحضرید منحصر به نهاده های دامی نیست و در مواردی چون دانه های روغنی، واردات روغن های فاسد و... نیز جاری و ساری است) امضاهای طلایی باب شود.
    در این زمینه مدارکی وجود دارد که صرفا به دلیل رعایت اعتبار جایگاه مدیریتی برخی از مدیران ارشد از انتشار آن خودداری می کنیم.
    با پذیریش اینکه در موضوع تشکل یاد شده ثبت سفارش وجود نداشته است، این را نیز باید پذیرفت که چنانچه معاونت بازرگانی به تشکل ها روی خوش نشان می داد و حقوق آنها را طبق قوانین مصرح مجلس شورای اسلامی رعایت و ثبت سفارش آنها را انجام می داد، مسلما از توزیع رانت برای دلال‌ها جلوگیری می‌شد و اعضای تعاونی نیز به مخمصه نمی افتادند. ضمن اینکه همین اندک واردات موجب شد تا دلال‌ها به سود کمتری قانع شوند و قیمت نهاده های وارداتی کمی تا قسمتی تعدیل گردد و از طرفی برای مدتی دامداران عضو تشکل ها نفسی به راحتی کشیدند و توانستند برخی از نهاده ها را اعتباری تهیه کنند.
    منتظر دریافت تحلیل های کارشناسانه حضرتعالی و یا ملاقات حضوری در دفتر این رسانه هستیم.

چندرسانه‌ای