خبر فوری
شناسه خبر: 46104

گمانه‌زنی‌ها درباره ریاست کمیسیون تامین امنیت غذایی کشور

کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی براى انجام وظایف محوله در محدوده کشاورزى، منابع آب، دام و طیور، شیلات، محیط‌زیست و هواشناسى تشکیل می‌شود.

گمانه‌زنی‌ها درباره ریاست کمیسیون تامین امنیت غذایی کشور

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ با وجود این، بررسی عملکرد یک‌سال آخر کمیسیون کشاورزی را چه از نظر دعوت از مسئولان و طرح سوال در صحن علنی مجلس و نظارت بر وزیر و معاونانش و مشارکت در تصویب قوانین کشاورزی و چه از نظر میزان تاثیرگذاری در ارتقای بهره‌وری، افزایش سرمایه‌گذاری، کارآفرینی و در نهایت امنیت غذایی را به وقت دیگری موکول می‌کنیم

اینک قرار است روز دوشنبه (21 خرداد) و در دومین روز کاری مجلس شورای اسلامی، انتخابات هیات رییسه کمیسیون کشاورزی برگزار و تکلیف اعضای هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس (انتخاب رئیس، نواب رئیس اول، نواب رئیس دوم، دبیر اول، دبیر دوم و سخنگو) مشخص شود.

در حقیقت چنانچه در کمیسیون مجلس گروه یا فردی رأی اکثریت را به دست آورند قاعدتا 5 عضو هیات رئیسه را از آن خود خواهد کرد.


بیشتر بخوانید:دوئل و چکاچک شمشیرها+ جدول


برای نخستین‌بار مجلس میزبان چهارده عضو دارای تحصیلات کشاورزی

سوابق تحصیلی نمایندگان از شاخص‌هایی است که می‌تواند در تعیین ظرفیت‌های مجلس یازدهم تاثیرگذار باشد و به نظر می‌رسد که برای نخستین‌بار مجلس میزبان حداقل چهارده عضو دارای تحصیلات کشاورزی (از کارشناس ارشد تا دکتری) شده که متاسفانه سه نفر از آنان کمیسیون های نان و آبدار را انتخاب کرده اند.

با این همه، اتفاق نظر 11 نماینده دارای سواد تخصصی، تجاری سیاسی و بعضا حضور در دوره‌های قبل مجلس به‌ویژه کمیسیون کشاورزی فرصت غنیمتی است که باید مجلس، کمیسیون کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی از آن بهره ببرد.

یک بانوی زردشتی دارای دکترای کشاورزی

در ترکیب ۲۹۰ نفره نمایندگان مجلس دوازدهم، ۱۴ زن حضور دارند که نیمی از آنها (الهام آزاد، سارا فلاحی، فاطمه محمدبیگی، فاطمه مقصودی، زهرا سعیدی، سمیه رفیعی و زهره سادات لاجوردی) دارای سابقه نمایندگی بوده و نیمی دیگر (زهرا خدادادی، مریم عبداللهی، شهین جهانگیری، عالیه زمانی کیارسی، فاطمه جراره، بهشید برخوردار و زینب قیصری) نیز برای نخستین بار به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کرده‌اند.

با این حال، امسال حوزه انتخابیه زرتشتیان در تهران برای نخستین بار یک نماینده زن اقلیت از تهران به مجلس دوازدهم راه یافت که نام او بهشید برخوردار است. این در حالی است که در هیچ‌یک از دوره‌ها، نماینده زنی از اقلیت‌های دینی و مذهبی در مجلس حضور نداشته‌ است.

در عین حال، حضور یک بانوی زردشتی دارای دکترای کشاورزی می‌تواند نقطه عطفی در خدمت‌رسانی قوه مقننه به کشاورزی قلمداد شود.

نکته دیگر اینکه همچون دوره قبل باز هم دو روحانی (احتمالا) مهمان کمیسیون کشاورزی خواهند بود که امید می‌رود بتوانند در حوزه کشاورزی  نگاه کاری و تخصصی ارائه کنند.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای