خبر فوری
شناسه خبر: 39857

و حالا نوبت دامپزشکان

موضوع سلامت در صنعت دامپزشکی اهمیت فراوانی دارد، زیرا یک سهل‌انگاری می‌تواند موجب بیماری تعداد زیادی از افراد جامعه شود یا امر صادرات را به کشورهای مقصد مختل

و حالا نوبت دامپزشکان
موضوع سلامت در صنعت دامپزشکی اهمیت فراوانی دارد، زیرا یک سهل‌انگاری می‌تواند موجب بیماری تعداد زیادی از افراد جامعه شود یا امر صادرات را به کشورهای مقصد مختل کند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ؛ درحال حاضر حدود 800 بیماری مشترک بین دام و انسان شناسایی شده است که در صورت شیوع هر یک، جامعه با پیامدهای منفی بسیاری در زمینه اقتصادی، اجتماعی و تهدید امنیت روانی مواجه می‌شود.
بیشتر بخوانید: ارز ۲۸۵۰۰ تومانی محصولات دامپزشکی حذف شد
براساس آخرین آمار، بیش از ۴۰ هزار دامپزشک و پیرادامپزشک و ۶ هزار کارمند در سازمان دامپزشکی در سراسر کشور و با حداقل امکانات مشغول فعالیت هستند و مسئولیت تامین سلامت و امنیت غذایی مردم را بر عهده دارند.
نظارت بهداشتی و شرعی بر تولید و ذبح یک میلیارد قطعه طیور و ۱۴ میلیون رأس دام گویای حجم انبوه خدمات دامپزشکان است که ضرورت توجه به سازمان دامپزشکی را اجتناب‌ناپذیر می‌کند.
با این حال نبود بازار کار متناسب با خروجی دانشگاه در زمینه تربیت دامپزشک موجب بیکاری بسیاری از دامپزشکان شده است به نحوی که فارغ‌التحصیلان دکترای دامپزشکی دارای بالاترین نرخ بیکاری در بین مقاطع مختلف تحصیلی در کشور هستند که منجر به مهاجرت تعداد زیادی از این فارغ التحصیلان می شود.
بیشتر بخوانید: عوارض واردات سموم و داروهای دامپزشکی در بودجه چقدر است؟

به مشکلات دامپزشکان توجه شود

نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی در این زمینه معتقد است باید به مشکلات حرفه‌ای دامداران، دامپروران و دامپزشکان در تمامی رده‌های دکتری تخصصی، کارشناسی حرفه‌ای و کاردانی از نظر امنیت شغلی، بیمه‌های عمر و تکمیلی، تامین درآمد و اشتغال آنها رسیدگی شود.
یوسف داودی با اشاره به اینکه برای تامین اصلی‌ترین غذای انسان‌ها، دامداری و دامپروری از مهم‌ترین، سخت‌ترین و مقدس‌ترین شغل‌ها در پیشگاه الهی است، گفت: بنا به فرموده خداوند در قرآن کریم، تعدادی از پیامبران الهی نیز شغل دامپروری و دامداری داشتند.
نماینده مردم سراب در ادامه بیان کرد: دامپزشکی به‌عنوان شغل متعالی، مهم و سرنوشت‌ساز مورد احترام همه جهانیان است. دامپزشکان خود را در معرض بسیاری از صدمات فیزیکی و همچنین ابتلا به بیماری‌های مسری خطرناک قرار می‌دهند تا غذای سالم انسان‌ها را تامین نموده و از ابتلای انسان به بیماری‌های کشنده نظیر سل، تب مالت، آنفلوآنزا پیشگیری کنند.
داودی تصریح کرد: دامپروران، مرغداران، پرورش دهندگان زنبورعسل مشکلات زیادی در تامین مواد غذایی دام و فروش محصولات خود دارند که باید رسیدگی و اقدام عاجل در جهت رفع مشکلات این قشر صورت گیرد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای