خبر فوری
شناسه خبر: 42149

مشکلات سیب‌زمینی‌کاران روی دور تکرار

مدیرعامل شرکت تعاونی سیب‌زمینی‌کاران شهرستان بهار گفت: مشکلات سیب‌زمینی‌کاران 10 تا 20 سال است که تکرار می‌شود و این مشکلات همچنان لاینحل باقی مانده‌اند. مجید

مشکلات سیب‌زمینی‌کاران روی دور تکرار
مدیرعامل شرکت تعاونی سیب‌زمینی‌کاران شهرستان بهار گفت: مشکلات سیب‌زمینی‌کاران 10 تا 20 سال است که تکرار می‌شود و این مشکلات همچنان لاینحل باقی مانده‌اند.
مجید ریحانی در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار سبز کشاورزی ادامه داد: یک دوره زمانی برای کشت سیب‌زمینی به کشاورز جایزه داده شد و در یک دوره نیز برای صادرکنندگان مشوق صادراتی در نظر گرفته شد، اما در سال‌های قبل برای صادرات سیب‌زمینی تعرفه بالا ابلاغ شد که مانع از فرآیند صادرات شد و امسال با سیب‌زمینی مازاد مواجه هستیم که باعث شد تولیدکننده به‌ازای تولید هر کیلو سیب‌زمینی سه‌هزار تومان ضرر بدهد و هم‌اکنون گفته می‌شود سیب‌زمینی کار خود باید تاوان تولید مازاد را بدهد.

تصمیمات خلق‌الساعه و ضرر تولیدکنندگان

وی خاطرنشان کرد: نبود آمار و اطلاعات درست از روند کشت و برداشت محصول سیب‌زمینی همانند دیگر محصولات کشاورزی مسئله مهمی است که تاکنون تدبیری برای حل آن اندیشیده نشده، از سوی دیگر از دید بخش خصوصی اخذ تصمیمات خلق‌الساعه دولت در زمینه تولید مانند وضع تعرفه‌های صادراتی موجب شده ضرر و زیان فراوانی گریبان‌گیر تولیدکننده ایرانی شود.
ریحانی ادامه داد: هم‌اکنون قیمت محصول سیب‌زمینی برای خرده‌فروشی در حدود 10هزار تومان است، این در حالی است که وانت‌بارها در خیابان سیب‌زمینی را در کیسه‌های پنج تا 10کیلویی با قیمت شش‌هزار تومان عرضه می کنند؛ اما قیمت تولید هر کیلو سیب زمینی برای کشاورز حدود 9هزار تومان تمام می‌شود؛ بنابراین براساس مطالبه تولیدکنندگان به‌دلیل اینکه سیب‌زمینی یک محصول استراتژیک به‌شمار می‌آید در این مقطع زمانی نیاز به حمایت دولت است.
وی ادامه داد: در طول سالیان گذشته با افزایش رغبت کشاورزان به کشت سیب‌زمینی مهارت آنها در تولید افزایش یافته و عملکرد در واحد سطح افزایش داشته است؛ اما همزمان با این حجم تولید سایر حلقه‌ها از جمله صنایع تبدیلی و تکمیلی در کشور راه‌اندازی نشده که این امر سبب شده بازار سیب‌زمینی همواره با مشکلاتی روبه‌رو باشد که برای آن فکر جدی نشده که در حوزه سیاست‌گذاری کلان کشوری است و باید دولت برای آن فکری کند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای