خبر فوری
شناسه خبر: 43930

تولید برنج مخصوص دهک‌های مختلف

خیام‌نکویی یکی از افرادی که تلاش زیادی برای وزیر شدن بعد از ساداتی‌نژاد داشته ودارد، خیام نکویی هرازگاهی یکی از مسئولان ارشد را به معاونت دعوت می‌کند و

تولید برنج مخصوص دهک‌های مختلف

اخبار سبز کشاورزی ؛ دکتر خیام‌نکویی یکی از افرادی که تلاش زیادی برای وزیر شدن بعد از ساداتی‌نژاد داشته ودارد، خیام نکویی هرازگاهی یکی از مسئولان ارشد را به معاونت دعوت می‌کند و لابی‌هایش همچنان ادامه دارد. وی اخیرا (13 آذر 1402) با اشاره به چالش عدم تولید برنج برای همه دهک‌های جامعه گفته است که قصد داریم طی 5 سال آینده برای همه دهک‌های جامعه برنج تولید کنیم.

خیام نکویی برنج تولید می کند

فارغ از اینکه ادعای تولید برنج برای همه دهک‌های جامعه (به معنای تامین نیاز برنج در داخل کشور) در تخصص و جزو وظایف معاون امور زراعت است و اصولا چنانچه زیرساخت‌ها، منابع و نهاده‌های آن فراهم بود، نه تنها 5 سال آینده که از پیش هم عملیاتی می‌شد، سوال این است در کشوری که بنا به صحبت خیام‌نکویی، از سال 57 تاکنون متوسط بارندگی نه تنها افزایش نداشته بلکه حدود 12 درصد هم کاهش داشته و دمای هوا در آن 2 درجه گرم‌تر شده (امسال هم که انگار نه زمستان داریم و نه برف و…)، ایشان با چه مسئولیتی، چه برنامه‌ای و چه تعهداتی و به نیابت از کدام معاونت قصد دارد طی 5 سال به خودکفایی در تولید برنج برسد!

 

شایسته بود پیش‌طرح چنین ادعایی که فرضیه تولید برنج طی 5 سال آینده را بدون توجه به خشکسالی، کمبود برخی نهاده‌ها، افزایش هزینه‌های جانبی و… را مطرح می‌کند، معاون تات در نشستی با معاون امور زراعت و مجری طرح برنج ابتدا حواشی کار را بررسی می‌نمود و سپس یک نظر کارشناسی نه بر مبنای اما و اگر و ظرف 5 سال آینده، بلکه با نظر قاطع، این سخنان را مطرح می‌کرد.

خودکفایی دهکی!

ضمن اینکه جمله «برنج برای همه دهک‌های جامعه تولید نشده است» بار معنایی خاصی دارد و تولید برنج را گزینشی می‌کند. شاید مناسب‌تر بود که اعلام شود به‌دلیل قیمت تمام شده برنج داخلی، برخی از دهک‌های جامعه توان خرید آن را ندارند.

فرق برنج دهکی با برنج معمولی

در این صورت نیز مسلما طی 5 سال آینده قیمت برنج باکیفیت داخلی از برنج وارداتی و حتی برنج پرمحصول داخلی بیشتر خواهد بود و باز هم این امکان وجود دارد که برخی دهک‌های جامعه امکان خرید برنج داخلی را نداشته باشند.

مگر اینکه برنج مخصوص دهک‌ها پایین و کم توان (برنج ارزان پر محصول مانند برنج‌های هندی پاکستانی) تولید شود که همین زیرساخت‌ها و منابع خود را می‌طلبد.

متعهد کردن وزیر با دست خالی!

سخن تعهدآور و الزام‌آور بعدی دکتر خیام نکویی که شخص وزیر، معاون امور زراعت و معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی را متعهد می‌کند این است که برنامه خودکفایی برنج باید طی 5 سال انجام شود، یعنی سالانه 20 درصد از کمبود نیاز کشور (علاوه‌بر میزان فعلی برنج‌زارهای داخلی) از تولید داخلی جبران گردد و چنانچه عملیاتی نشود باید وزیر و معاونت امور زراعت پاسخگو باشند؛ چراکه رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، مسئول تحقیقات، آموزش و ترویج است و وظیفه پاسخگویی به چرایی عدم‌خودکفایی را ندارد.

دیدگاه تان را بنویسید

  • حیدرزاده پاسخ به نظر

    این اقا حرف زیادمیزنه ومتاسفانه توعمل هیچ چیزی ازش برنمی اد وفقطچسبیده به یه سری اطلاعات ومقالات سوخته که مال دیگران است

چندرسانه‌ای