خبر فوری
شناسه خبر: 45808

به مناسبت 20 می روز جهانی زنبورعسل

امروزه دلایل زیادی برای توجه به اهمیت زنبورها وجود دارد؛ به باور کارشناسان زنبور خدمت بزرگی به بقای طبیعت انجام می‌دهد. این حشرات به گیاهان گل‌دار کمک می‌کنند تا از طریق گرده‌افشانی تولیدمثل کنند، یعنی زمانی که گرده یک گل بر گل دیگر پخش می‌شود زنبورها از شهد و گرده تغذیه و وقتی بین گل‌های مختلف پرواز می‌کنند، گرده را بین گیاهان آورده و به این ترتیب تولیدمثل می‌کنند.

به مناسبت 20 می روز جهانی زنبورعسل

اخبار سبز کشاورزی؛ ساناز حسینی| حدود 90درصد از تمام گیاهان گل‌دار وحشی برای گرده‌افشانی به‌طور کامل یا جزئی به حیواناتی مانند زنبورها وابسته هستند. همین امر در مورد بخش بزرگی از محصولاتی که در سراسر جهان پرورش می‌دهیم نیز صدق می‌کند.

روز-جهانی-زنبورعسل 1

روز جهانی زنبورعسل و بزرگداشت آنتون جانشا

روز جهانی زنبورعسل توسط سازمان ملل در سال 2017 تعیین شده است. این تاریخ برای بزرگداشت آنتون جانشا، یکی از بنیان‌گذاران زنبورداری مدرن انتخاب شد.

جانشا یک نقاش و پرورش‌دهنده اسلوونیایی بود که دقیقاً در 20 مه 1734 به دنیا آمد. یافته‌های علمی مهمی درمورد دنیای زنبورها مدیون اوست، از جمله ویژگی‌های فیزیکی زنبورها تا عادات و رفتارهای آن‌ها.

تعداد حشرات جهان در حال کاهش است

در حال حاضر نشانه‌های واضح بسیار جدی وجود دارد که نشان می‌دهد تعداد حشرات جهان در حال کاهش است. یک بررسی در کشور آلمان بیانگر این است که حضور حشرات پرنده در چندین منطقه طبیعی از سال 1989 تا 75 درصد کاهش یافته است. نشانه‌هایی نیز وجود دارد که کاهش مشابهی را در سوئد تایید می‌کند.

در اینجا، یک چهارم گونه‌های ارزیابی شده که شامل زنبورها و زنبورها می‌شود، در لیست قرمز قرار دارند. دلایل کاهش چند مورد است. دلیل قطعی این است که زیستگاه حشرات در حال از بین رفتن است.


بیشتر بخوانید: مشکلات ریز و درشت زنبورداران


هرچه مراتع کمتر باشد، گرده‌افشان‌ کمتر است. این روند با استفاده از آفت‌کش‌هایی که برای گرده‌افشان‌ها سمی هستند یا زیستگاه‌های آنها را تخریب می‌کنند، تقویت می‌شود.

روز جهانی زنبورعسل به ما این فرصت را می‌دهد تا آگاهی خود را درمورد زنبورها و اهمیت گرده‌افشانی گسترش دهیم.

همچنین فرصتی برای ترویج اقدامات برای محافظت از زنبورهای عسل و زیستگاه آنها است. برای مثال، همه ما می‌توانیم با پرورش گیاهانی که به گرده‌افشانی کمک می‌کنند، کاهش استفاده از آفت‌کش‌ها و ایجاد زیستگاه‌های مناسب به زنبورها کمک کنیم.

زنبورها برای دادن عسل به ما بزرگ نمی‌شوند

زنبورها در اصل برای دادن عسل به ما بزرگ نمی‌شوند، بلکه برای گرده‌افشانی گیاهان و غذای ما پرورش می‌یابند.

اکثریت قریب به اتفاق زنبورها را با عسل مرتبط می‌دانند و بسیاری از زنبورداران عسل را منبع اصلی درآمد خود از زنبورداری می‌دانند؛ اما زنبورها یک سری محصولات خوب دیگر نیز تولید می‌کنند.

گرده زنبورعسل منبع پروتئین زنبور عسل است و همچنین حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنزیم‌ها، اسیدهای چرب و کربوهیدرات‌های مهم است.

گرده زنبورها گرده‌ای نیست که از طریق باد در هوا پرواز می‌کند، بلکه گرده‌ای است که زنبورها مستقیماً از گل‌ها جمع‌آوری می‌کنند.

010

این دانه‌های گرده بسیار ریز است که در گل‌های گیاهان می‌نشیند. زنبورها همزمان با جمع آوری گرده، گیاه را گرده‌افشانی و دانه‌های گرده را با کمی شهد مخلوط می‌کنند تا زنبور بتواند دانه‌ها را در کیسه‌های گرده کوچک یا شلوار گرده روی پاهای عقب خود بچسباند که آنها را به خانه به کندو منتقل می‌کند. گرده زنبور عسل مستقیماً در ورودی کندو در تله‌های گرده مخصوص برداشت می‌شود، گرده زنبورعسل به عنوان یک مکمل غذایی غنی از پروتئین و سایر مواد مغذی استفاده می‌شود، همچنین می‌تواند به عنوان رنگ در لوازم آرایشی استفاده شود و مطالعات متعددی در مورد تأثیر گرده و نان زنبور عسل بر مشکلات پروستات انجام شده است.


بیشتر بخوانید: دغدغه‌های یک بانوی زنبوردار


نان زنبور عسل - گرده‌ای است که توسط زنبورها جمع‌آوری می‌شود و با مخلوط کردن گرده با عسل و باکتری‌های خوب معده عسل در کندو پردازش می‌شود. آنها آن را تخمیر و در سلول‌های کیک‌های مومی بسته بندی مب‌کنند و سپس روی آن را با عسل می‌پوشانند تا ماندگاری آن افزایش یابد.

این مکمل پروتئینی را می‌توان در طول زمستان در کندو نگهداری کرد و زنبورها تا بهار از آن به‌عنوان خوراک جوجه‌های خود استفاده می‌کنند

نان زنبورعسل به عنوان یک مکمل غذایی با محتوای بالای پروتئین و سایر مواد مغذی استفاده می‌شود. بره‌موم به‌عنوان یک مکمل غذایی، در عسل یا به عنوان یک عنصر در پمادها برای درمان انواع مختلف مشکلات پوستی استفاده می‌شود. مطالعات متعدد نشان می دهد که بره موم ضد باکتری، ضد ویروسی و دارای اثر ضد قارچی است

یک رژیم غذایی متنوع و سرشار از مواد مغذی مورد نیاز، شرایط اولیه خوبی موم زنبور عسل -زنبورعسل در غدد مومی کوچک در پشت زنبور، فلس‌های مومی تولید می‌کند. آنها به عنوان مصالح ساختمانی در کیک‌های مومی و به‌‌عنوان مواد پوششی برای عسل در زمان رسیدن استفاده می‌شوند.

خاصیت ضد باکتریایی موم زنبورعسل

موم زنبور عسل خاصیت ضد باکتریایی دارد. برای تولید یک کیلوگرم موم زنبورها چندین کیلوگرم عسل به عنوان انرژی لازم است.

ژله ملکه – ژل رویال یا آب علوفه ملکه، شیره علوفه‌ای است که زنبورهای علوفه برای دو تا سه روز اول به نوزادان خود تغذیه می‌کنند. اگر کلنی زنبورعسل بخواهد یک ملکه جدید تولید کند، زنبورها در طول دوره تغذیه لارو را با این غذا تغذیه می‌کنند. برداشت ژل رویال بسیار سخت است و بنابراین محصول بسیار گران است.

ژل رویال به‌طور سنتی در محصولات زیبایی و به عنوان یک مکمل غذایی استفاده می‌شود.

زهر زنبورعسل مخلوط پیچیده‌ای از حدود 40 ماده شیمیایی، عمدتا ملیتین و آپامین است. زهر زنبور عسل را می‌توان با استفاده از یک صفحه الکتریکی که درست خارج از ورودی کندو قرار داده شده برداشت کرد. زهر زنبورعسل را می‌توان به‌عنوان یک ماده در پمادها برای درمان انواع مختلف مشکلات مفصلی استفاده کرد.

پیج اینستاگرام:

 asal_malakesanaz@

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای