خبر فوری
شناسه خبر: 32549

دغدغه‌های یک بانوی زنبوردار

ساناز حسینی از جوانان فعال و پرتلاش استان مازندران است که با پشتکار خود و حمایت خانواده توانسته طرح پرورش زنبورعسل را طی سه سال گذشته به همراه پدرش در شهرستان رویان راه‌اندازی کند.

دغدغه‌های یک بانوی زنبوردار

اخبار سبز کشاورزی ؛ امیرهوشنگ عسگر سمنانی | این بانوی زنبوردار در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار سبز کشاورزی با اشاره به اینکه طرح خود را از سه سال پیش شروع کرده است، گفت: از روز اول که شروع به کار کنار پدرم کردم دغدغه اصلی ما حفظ کیفیت و سلامت عسل بود و تا امروز تمام تلاش خود را برای حفظ کیفیت محصولات کرده‌ایم؛ اما هر روز با مشکلات و چالش‌های جدیدی در کار روبه‌رو می‌شویم و یکسری از مشکلات هم هر سال به‌صورت مداوم همراه ما است.

بیشتر بخوانید: مشکلات ریز و درشت زنبورداران

اهمیت سلامت مشتری به اندازه سلامت زنبور و محصولاتمان

وی گفت: به‌عنوان یک زن زنبوردار در کنار تمام مسئولیت‌های زندگی مشترک و وظایف مادری باید استرس‌ها و فشارهای ناشی از کار بیرون از منزل را هم به جان بخرم و متحمل شوم. در حرفه ما نمودار تعداد کلنی زنبورها و حفظ کیفیت تولید باید به سمت بالا باشد و باید برای سلامت مشتری به اندازه سلامت زنبور و سلامت محصولات ارزش قائل باشیم.

دغدغه‌های یک بانوی زنبوردار

این بانوی زنبوردار ادامه داد: آب و هوای ناپایدار منطقه مازندران پوشش گیاهی، کیفیت شهد، محل و حدود پرواز زنبور تحت تاثیر قرار داده، ییلاق و قشلاق کردن کلنی‌ها هم هر سال با سختی بسیار انجام می‌شود تا محل جدید هم ‌از نظر آب و هوایی و نظر پوشش گیاهی و هم از نظر امنیت کندوها از دسترسی حیواناتی مثل خرس و… ایمن باشد و ما دچار آسیب نشویم که یافتن چنین محلی زمان زیادی را از ما می‌گیرد و همین‌طور هزینه‌های جابه‌جایی و ییلاق و قشلاق کردن و…، تغذیه سالم زنبورها که هم مسئله اصلی در سلامت عسل است، حفظ و سلامت ملکه، تولید محصولات سالم برای هموطنان، پاکیزگی محل کار و منطقه قرار گرفتن کندوها، روز به روز گران‌تر شدن وسایل زنبورداری و حمایت نشدن از طرف سازمان‌ها و ادارات مربوطه و… همه این‌ها هر روز و هر سال ما را درگیر می‌کند.

بیشتر بخوانید: زنبورداری، حرفه‌ای به شیرینی عسل

هیچ کمک، وام و تسهیلاتی به ما تعلق نمی‌گیرد

حسینی ادامه داد: زنبورداری اهمیت زیادی در ایجاد اشتغال دارد، ولی به دلیل حمایت نشدن از طرف سازمان‌های مربوطه مثل جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های دولتی ما در این زمینه قدرت مانور کمی داریم. ما زنبورداران حتی دارای بیمه تامین اجتماعی مربوط به شغلمان نیستیم و حتی هیچ گونه کمک، وام و تسهیلاتی به ما تعلق ندارد؛ حتی برای تهیه داروهای ارگانیک و لوازم زنبورداری نیز باید هزینه زیادی کنیم .

وی گفت: شغل و هنر زنبورداری برای آقایان‌ پر از چالش و مشکل است فکر‌ کنید اگر خانم‌ها با تمام محدودیت‌ها بخواهند این کار را انجام دهند چه مشکلات و مسائلی را باید تحمل کنند و راه چاره را برای این مشکلات پیدا کنند. من باید در کنار انجام درست کار، سلامت جسمی و روحی فرزندم را هم ‌در اولویت قرار دهم؛ ‌چون این ‌وظیفه من به‌عنوان مادر است و این هم خود به اندازه زیادی وقت و فکر من را درگیر خود خواهد کرد. همه این‌ها را که کنار هم‌ بچینیم متوجه می‌شویم که زن‌ها برای انجام کارهایی که بیشتر آقایان در آن ‌مشغولند متحمل زحمت زیادی می‌شوند؛ چون مسئولیت‌های زندگی و فرزندان ‌هم ‌بیشتر برعهده مادر خانواده است؛ اگر در ایران زنی به تنهایی تصمیم به انجام کارهای شبیه به زنبورداری و… داشته باشد باید همه موارد و موانع و سختی‌های این شغل و هنر را بشناسد و بتواند با آنها به کار و هدف خود ادامه دهد. موارد زیادی از خانم‌های زنبوردار را دیدم ‌که به خاطر تمام مشکلات و سختی‌ها مجبور شدند کار با زنبور را کنار بگذارند.

۹۰ درصد خانم‌ها از نیش زنبور می‌ترسند

حسینی گفت: مسئله اصلی برای ما خانم‌ها ترس از نیش زنبور است؛ ۹۰ درصد خانم‌ها به شدت از زنبور و نیش خوردن می‌ترسند و حتی خود من هم اوایل این ترس‌ها و مشکلات را داشتم؛ اما به مرور زمان و با مجهز شدن به لباس، کلاه و وسایل زنبورداری این ترس از بین رفت و با این مسئله کنار آمدم. ترسیدن از زنبور و نیش زنبور اولین مشکل و بزرگ‌ترین مشکل ما خانم‌هاست که اگر به این کار علاقه داشته باشیم به مرور از بین خواهد رفت.

وی ادامه داد: مسئله بعدی توان جسمی بالا، قدرت بدنی و سلامت جسمی زنبوردار است. شغل زنبورداری به‌خاطر سنگین بودن کارها نیاز به توان جسمی بالا و قدرت بدنی دارد و به همین دلیل است که اکثر همکاران ما آقا هستند و یک خانم به تنهایی انجام این‌کار برایش بسیار سخت خواهد بود، چون حمل و نقل کندوها و کارهای نگهداری و رسیدگی به زنبورها کار مشکلی است.

وجود عسل‌های تقلبی در بازار

این بانوی زنبوردار با اشاره به اینکه مسئله مالی هم خود جای بحث بسی طولانی دارد، افزود: مسئله دیگر وجود عسل‌های تقلبی بسیار در بازار و توزیع شکر داغ شده (عسل مصنوعی) بدون هیچ نظارتی از طرف سازمان‌های بهداشتی و دولتی در کل کشور است و خریداران این محصولات کم نیستند و همین مسئله باعث کم شدن فروش ما به‌عنوان تولیدکننده واقعی عسل طبیعی شده است.

حسینی گفت: رواج بهره‌برداری از عسل‌های وحشی و کوهی که آنها هم در بازار به‌عنوان عسل طبیعی بین مردم جا انداخته‌اند و تعریف و تبلیغات شدیدا کذب و دروغین در مورد این‌ عسل‌ها که کار ما را بسیار سخت‌تر کرده است. من و پدرم برای اثبات طبیعی بودن عسل هر سال عسل‌های تولیدی خود را به آزمایشگاه فرستاده و جواب و برگه‌های آزمایش را از طریق پیج اینستاگرام منتشر می‌کنیم تا خریداران با اعتماد کامل برای خرید و مصرف عسل ما اقدام کنند.

وی ادامه داد: به هر حال امیدوارم که شرایط کشور برای همه زنان زحمتکش روز به روز بهبود پیدا کند و هیچ زنی زیر بار تنگناها و مشکلات زندگی آسیب نبیند. آرزو می‌کنم برای ما زنان زنبوردار راه‌هایی برای حل و فصل مشکلات و چالش‌های پیش‌رو در زمینه شغل و هنرمان پیدا شود و بتوانیم خیلی بیشتر کارآفرین باشیم و زنان بیشتری وارد این حرفه شوند. از تمام مردانی که پا به پای زنان با قبول سختی‌های زیاد این مسیر از آنها حمایت کرده و به آنها کمک می‌کنند خالصانه سپاسگزارم.

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/Malake_saanaz/

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای