صیاد فرهادی در گفتوگو با اخبار سبز کشاورزی:
مخاطبان اصلی نمایشگاه جامع کشاورزی، متخصصان و مروجان هستند
نمایشگاهی که اکنون نمایشگاه جامع کشاورزی معرفی میشود، تا همین چهارسال پیش، نه جامع بود و نه در مرکز نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار میشد.
اخبار سبز کشاورزی؛ کسانی که در گذشته و همان روزها با این نمایشگاه ارتباط داشتند، نحوه، وسعت و میزان استقبال از این نمایشگاه را خوب به یاد میآورند.
صیاد فرهادی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان کودهای کشاورزی، از همان افرادی است که در این باره چنین توضیح میدهد: امسال نمایشگاه کشاورزی، واقعا جامع است؛ چراکه مثلا در حوزه تولید کود 180 شرکت در آن حضور دارند که بخش اعظم نیاز بازار را تامین میکنند.
بیشتر بخوانید:
استقبال مشارکتکنندگان و تنوع در محصولات عرضه شده
وی ادامه میدهد: این نمایشگاه با وسعت بسیار کم و از بوستان گفتوگو شروع شد و اکنون سه سال است که بهعلت استقبال مشارکتکنندگان و تنوع در محصولات عرضه شده، در نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار میشود و حدود 15هزار مترمربع به تولیدکنندگان غرفه تخصیص داده شده است.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان کودهای کشاورزی ابراز امیدواری میکند که مدیران دولتی برای دیدن توانمندیهای تولیدکنندگان داخلی به این نمایشگاه بیایند و در این باره اضافه میکند: دیدن این توانمندیها باعث میشود که برنامهریزی نهادهای دولتی براساس توان تولید داخل باشد و به شعار سال که جهش تولید با مشارکت مردم و بخش خصوصی است، عمل شود. به این ترتیب هم شعار محقق میشود و هم جلوی واردات گرفته میشود.
100درصد نیاز کشور میتواند در داخل تولید شود
فرهادی در این خصوص نتیجهگیری میکند که وقتی جلوی واردات گرفته شود، جلوی خروج ارز از کشور گرفته میشود و این تنوعی که اکنون در محصولات تولید داخل مشاهده میشود، باعث خواهد شد تا ما هیچ نیازی به واردات نداشته باشیم؛ چراکه 100درصد نیاز کشور میتواند در داخل تولید شود، زیرساختهای آن ایجاد شده، سرمایهگذاری مورد نیاز انجام شده و فقط حمایت دولت محترم مورد نیاز است تا جلوی واردات را بگیرد.
وی ادامه میدهد: چون ما خودکفا هستیم، امیدواریم که همکارانم با نشان دادن توانمندیهایشان به چهارمیلیون بهرهبردار کشاورزی در داخل، امنیت غذایی در این بخش را تامین کنند و مشکلی مشاهده نشود.
بزرگترین و با شکوهترین نمایشگاه نهادهها در غرب آسیا
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان کودهای کشاورزی میگوید: فکر میکنم در غرب آسیا، این بزرگترین و با شکوهترین نمایشگاه نهادههای کشاورزی باشد. در همین نمایشگاه یازدهم، تولیدکنندگان تجهیزات آبیاری، تجهیزات کشاورزی، بذر و... حضور یافتهاند و بههمین دلیل این نمایشگاه را میتوان نمایشگاه جامع کشاورزی دانست.
فرهادی با بیان اینکه درخواست برای حضور و مشارکت در نمایشگاه زیاد داشتیم و نتوانستیم به همه آنها پاسخ دهیم، گفت: بیش از این، گنجایش برای استفاده از بخشهای دیگر وجود نداشت و انشاءالله برنامهریزی میکنیم که برای سال آینده کل مساحت نمایشگاه بینالمللی را در اختیار بگیریم که تمام صنایعی را که درگیر بخش کشاورزی هستند در آن نمایشگاه جمع کنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که چه بخش یا بخشهایی هنوز وارد نمایشگاه نشده است، میگوید: در بخش ماشینآلات شرکتکننده کم داریم. در حوزه کود و سم اکثر شرکتکنندگان قدرتمند که بیشترین حجم نیاز کشور را تامین میکنند و اغلب آنان به بخش خصوصی تعلق دارند، حضور دارند، برخی از شرکتها هم هستند که بهدلیل محدودیت فضا، نتوانستیم آنها را پذیرش کنیم.
مخاطبان اصلی نمایشگاه چه کسانی هستند؟
در این میان پرسش مهم آن است که مخاطبان اصلی نمایشگاه چه کسانی هستند؟ و این مخاطبان اصلی در سراسر کشور، آیا امکان حضور و بازدید از نمایشگاه جامع را دارند، دکتر فرهادی در این باره توضیح میدهد: هدف نمایشگاه این نیست که کل بخشهای کشاورزی در نمایشگاه حضور پیدا کنند، بلکه برای ما بخشهای تخصصی کشاورزی، شامل مهندسان کشاورزی، بخشهای ترویجی و افرادی که در این زمینه متخصص هستند، مهم است که در این رویداد حضور داشته باشند.
وی ادامه میدهد: اکنون حدود 100 سال است که در ایران کود مصرف میشود، ولی باز هم کشاورزان ایرانی، کود را بهصورت کودهای سیاه و سفید میشناسند.
هدف ما تخصصی کردن صنعت سم و کود در کشور است
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان کودهای کشاورزی میگوید: هدف ما تخصصی کردن این بخش است و حضور این بخش تخصصی اهمیت دارد. هدف ما این است که دوستان یا در بخشهای کشاورزی، مروجان کشاورزی، مهندسان و... در این نمایشگاه حضور داشته باشند. برای ما این موضوع اهمیت زیادی دارد و ستاد نمایشگاه برنامهریزی کرده است که برای شرکت هرچه بیشتر مخاطبان اصلی نمایشگاه، تسهیلات هم فراهم شود. هدف اصلی ما این است که در نمایشگاهی با این وسعت، مرجان کشاورزی حضور داشته باشند. وقتی مرجان کشاورزی در این نمایشگاه حضور خوبی داشته باشند، مسلم است که برای محصول تولیدی هم اتفاقات خوبی رخ میدهد و میتوان مشاهده کرد که تا حد برگزاری این نمایشگاه بر روی عملکرد بهتر کشاورزی تاثیر مثبت داشته است.
مکان حضور چهار میلیون بهرهبردار کشاورزی در نمایشگاه وجود ندارد
فرهادی اضافه میکند: وقتی از تولیدات نهادههای کشاورزی استفاده بهینه صورت گیرد، هم در تولید در واحد سطح و هم در کیفیت محصول تولیدی بهبود قابلملاحظهای رخ خواهد داد؛ بههمین دلیل تلاشهای انجام شده که از طریق سازمانهای جهاد کشاورزی استانهای کشور و مروجان به نمایشگاه دعوت شوند و درحال پیگیری هستیم که از حوزه متخصصان کشاورزی، بهترین بهرهبرداری صورت گیرد؛ چراکه عملا امکان حضور حدود چهار میلیون بهرهبردار کشاورزی در این نمایشگاه وجود ندارد و برای ما امکان دعوت از این چهار میلیون بهرهبردار وجود ندارد.
وی بار دیگر تاکید میکند: البته برای سال آینده، در حال برنامهریزی هستیم که ببینیم در دی یا بهمنماه، چه زمانی امکان در اختیار گرفتن کل مساحت و فضای نمایشگاه بینالمللی وجود دارد که قرارداد آن را ببندیم تا یک نمایشگاه کامل کشاورزی را برگزار کنیم.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان کودهای کشاورزی در اینباره که عدمحضور واردکنندگان نهادههای کشاورزی در این نمایشگاه، آیا به جامعیت آن لطمه نمیزند، میگوید: در سال گذشته 15شرکت خارجی در این نمایشگاه حضور پیدا کردند که اکثر آنها چینی بودند؛ ولی امسال چون این نمایشگاه با عید بهار چینیها مصادف شده است، آن تعداد شرکتهای چینی حضور ندارند؛ ولی در طول سال گذشته با دوستان واردکننده مذاکرات متعدد داشتهایم و برای یکجا برگزار کردن این نمایشگاه گفتوگو کردهایم.
فرهادی به دریافت اجاره غرفه بهصورت ارزی از واردکنندگان در نمایشگاه بینالمللی تهران اشاره میکند و آن را ازجمله مشکلاتی میداند که باعث شده تا واردکنندگان، کمتر علاقه بهحضور در این نمایشگاه داشته باشند.
نمایشگاه واردکنندگان در ایران مال
وی ادامه میدهد: عدمتوانایی پرداخت ارزی برای هزینههای حضور در نمایشگاه باعث شده تا واردکنندگان نمایشگاه دیگری در ایران مال برگزار کنند که آن نمایشگاه هم از 25 دیماه در مرکز نمایشگاههای بینالمللی ایرانمال برگزار خواهد شد.
این فعال حوزه تولید نهادههای کشاورزی، به تضاد منافع که میان تولیدکنندگان و واردکنندگان وجود دارد اشاره و اضافه میکند: بالاخره ما خواستههایی داریم که با خواستههای واردکنندگان متفاوت است و امسال هم به تفاهم نرسیدیم که هر دو نمایشگاه در یکجا برگزار شود، ولی امیدواریم بتوانیم برای نمایشگاه سال آینده به این تفاهم دست پیدا کنیم.
فرهادی میگوید: البته امسال هم از نظر مساحت مشکل داشتیم و هم نظرات متفاوتی ابراز شد که دست آخر این تفاهم شکل نگرفت، اما برای سال آینده انشاءالله تلاش خواهیم کرد که همه ما در یکجا جمع شویم؛ چون مشتریهای ما در سراسر کشور هستند و کسی که دوست دارد کالا و محصول خارجی بخرد، کالای ایرانی نمیخرد و کسی که کالای ایرانی مصرف میکند، دنبال کالای خارجی نیست. در عین حال و درمورد تولید محصول ما به جایگاهی رسیدهایم که بسیاری از برندهای ما، بالاتر از برندهای اروپایی است.
وی در پایان اضافه میکند: اینکه برای امسال نتوانستیم همه را در یکجا جمع کنیم، بهدلیل محدودیت فضا و کم بودن مساحت سالنهای نمایشگاه بوده است. این سالنهایی را که هماکنون در اختیار نمایشگاه است ما با چانهزنی و دانه به دانه اضافه کردهایم، چون چیزی که برای ما در نظر گرفته شده بود اصلا کافی نبود و مجبور شدیم برای وسعتهای زیاد، میان متقاضیان قرعهکشی کنیم.