آخرین خبرها:
شناسه خبر: 27892

بی‌ثباتی قیمت مواد اولیه یکی از مشکلات تولیدکنندگان

عباسعلی باقری، مدیرعامل گرین پیک/2- کشاورزان باید به کود داخلی اعتماد داشته باشند ولی متاسفانه کشاورزان کود خارجی را بر کود داخلی ترجیح می‌دهند

بی‌ثباتی قیمت مواد اولیه  یکی از مشکلات تولیدکنندگان
اخبار سبز کشاورزی ؛ با توجه به برپایی نهمین دوره نمایشگاه جامع بین‌المللی نهاده‌های کشاورزی(اگروپارس) به همت انجمن‌های صنایع تولیدکنندگان سموم و کودهای شیمیایی و با توجه به حضور چشمگیر تولیدکنندگان و فعالان این صنعت، در خصوص ظرفیت‌های تولید کود و سم، استفاده از ظرفیت‌های خاص، موانع، چالش‌ها و مشکلات و… با طرح چند سوال دیدگاه برخی از مدیران عامل و فعالان این حوزه را جویا شده‌ایم که به منظور رعایت اختصار برای مشاهده سوالات ( اینجا ) را کلیک کنید.

عباسعلی باقری، مدیرعامل گرین پیک

2- کشاورزان باید به کود داخلی اعتماد داشته باشند ولی متاسفانه کشاورزان کود خارجی را بر کود داخلی ترجیح می‌دهند و حتی حاضر به امتحان کردن کودهای داخلی نیستند. یکی دیگر از موانع تولید داخلی، تقلب زیاد در عرصه بازار است که آن هم به مشکل فرهنگی بر می‌گردد.
خیلی از تولیدکنندگان داخلی محصولاتشان را در بسته‌بندی خارجی ارائه می‌کنند چون وقتی اسم کود خارجی می‌آید قیمت‌ها بسیار زیاد می‌شود.
یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان داخلی، بی‌ثباتی قیمت مواد اولیه است. که قابلیت برنامه‌ریزی برای کارهای بزرگ را از بین می‌برد و محصول نهایی هم بسیار گران می‌شود، خیلی از کودهایی که در داخل تولید می‌شود قدرت رقابت با موارد خارجی را دارند ولی با کیفیت پایین تولید می‌شوند و تنها مزیت رقابتی، قیمت آن است که بتوانند در مقابل برندهای خارجی دوام بیاورند.
یکی از مهم‌ترین کارهایی که دولت می‌تواند انجام دهد نظارت دقیق بر بازار است؛ باید محصولاتی که داخل تولید و تحت عنوان محصول خارجی بسته‌بندی می‌شوند از بازار خارج شود تا از رقابت ناصحیح بین محصولات داخلی و وارداتی جلوگیری به‌عمل آید.
در ارتباط با مجوزهای مرتبط با محیط‌زیست هم، خیلی سخت‌گیری می‌شود مثلا در یک فاز شهرک صنعتی، مجوز تولید یک کود داده می‌شود اما در فاز دیگر همان شهرک، مجوز همان کود صادر نمی‌شود. همچنین، گریدهایی که برای محیط‌زیست در نظر گرفته شده، اصلا دقیق نیست و باید یک بازنگری اساسی در مورد آنها بشود. تا دست تولیدکننده برای تولید هر کودی که توانایی علمی آن را دارد، باز باشد.

ماهنامه دام و کشت و صنعت شماره ۲۷۰ - دی ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای