آخرین خبرها:
شناسه خبر: 31139

تغذیه مناسب افراد بالای ۶۰ سال چیست؟

مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی توصیه‌های تغذیه‌ای را برای افراد بالای ۶۰ سال مطرح کرد و گفت: توجه به تغذیه در سنین بالای

تغذیه مناسب افراد بالای ۶۰ سال چیست؟
مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی توصیه‌های تغذیه‌ای را برای افراد بالای ۶۰ سال مطرح کرد و گفت: توجه به تغذیه در سنین بالای ۶۰ سال به دلیل تغییر نیازهای تغذیه ای بدن از اهمیت بالایی برخوردار است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایسنا؛ نسرین علیزاده با بیان اینکه نیاز به مواد مغذی، متاثر از داروها، بیماری‌ها، پدیده‌های طبیعی دوران میانسالی و سالمندی بوده و در افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است، ادامه داد: مهم‌ترین توصیه تغذیه ای برای این سنین، تهیه غذاهای ساده و کم حجم است به شکلی که تمامی نیازهای فرد به مواد مغذی تامین شود و در عین حال متناسب با فرهنگ مصرف این فرد باشد.
وی با اشاره به اینکه انتخاب نوع غذا در برنامه غذایی روزانه بر سلامت فرد تاثیرگذار است، یادآوری کرد: نکته اساسی در برنامه غذایی، استفاده از گروه های مختلف غذایی با تاکید بر کاهش مصرف چربی و نمک و افزایش مصرف غذاهای پر فیبر است.

لزوم پیروی از یک الگوی تغذیه ای صحیح

علیزاده با بیان اینکه اضافه وزن و چاقی، فشار خون بالا، چربی خون بالا و دیابت از مشکلات شایع این سنین است، افزود: عمده ترین راه کنترل آن ها تغذیه مناسب و پیروی از یک الگوی تغذیه ای صحیح است.
مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با ارائه چند توصیه برای تغذیه در این سنین گفت: نیاز است در این سن روزانه حداقل ۶ لیوان مایعات ترجیحا آب برای پیشگیری از یبوست و کم آبی بدن مصرف شود، زیرا با وجود نیاز به مایعات ممکن است سالمندان، کمتر احساس تشنگی کنند و به همین دلیل احتمال ایجاد کم آبی در بدن و یبوست افزایش پیدا می‌کند.
وی با اشاره به اینکه با افزایش سن نیاز به انرژی کم می شود، ادامه داد: در این سنین فعالیت بدنی کمتر شده و در نتیجه بدن نیازمند غذای کمتری برای ثابت نگه داشتن وزن است؛ برای محدود کردن دریافت انرژی، لازم است غذاهای کم حجم و غنی از مواد مغذی (پروتئین، ویتامین و املاح معدنی) بیشتر و مواد شیرین و چربی ها کمتر مصرف شود.
علیزاده بیان کرد: پروتئین مورد نیاز بدن باید از منابع با کیفیت بالا (از لحاظ پروتئین) مانند گوشت های کم چربی، مرغ، ماهی، سفیده تخم مرغ، فرآورده های لبنی بدون چربی یا کم چربی تامین شود. غلات و حبوبات نیز از منابع گیاهی پروتئین هستند که اگر با هم مصرف شوند تمامی نیاز بدن به پروتئین را تأمین می‌کنند.
وی افزود: به طور کلی مصرف روزانه دو سهم گوشت، ماهی یا تخم مرغ توصیه می‌شود که هر سهم معادل ۶۰ گرم گوشت لخم پخته (دو قطعه خورشتی) یا دو عدد تخم مرغ و یا یک لیوان حبوبات پخته (معادل نصف لیوان حبوبات خام) یا یک لیوان انواع مغزها (گردو، فندق، بادام، پسته و تخمه) است.
وی یادآوری کرد: مواد این گروه قابل جایگزینی با یکدیگر هستند و در افراد سالم مصرف روزانه یک عدد تخم مرغ، مطلوب است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای