آخرین خبرها:
شناسه خبر: 21397

تغییر مسیر 180 درجه ای مجلس

مجلس تغییر جهت داده و برای وزیری که تا دیروز می‌خواست او را استیضاح و برکنار کند، کارت آفرین ارسال می‌کند.

تغییر مسیر 180 درجه ای مجلس
مجلس تغییر جهت داده و برای وزیری که تا دیروز می‌خواست او را استیضاح و برکنار کند، کارت آفرین ارسال می‌کند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، تا همین چند هفته پیش، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با طرح مشکلات مدیریتی و راهبردی در وزارت جهاد کشاورزی عزم خود را برای استیضاح سیدجواد ساداتی‌نژاد جزم کرده بودند.
این نمایندگان تنها به استیضاح به‌مثابه یک هشدار هم قانع نبودند و می‌گفتند که این استیضاح باید زمینه برکناری وزیر جهاد کشاورزی را فراهم کند و از رئیس جمهور می‌خواستند تا به فکر نیروی جایگزین برای تصدی این وزارتخانه باشد.
هیجان این نمایندگان چندان بود که تقریباً تردیدی باقی نمی‌ماند که در بهارستان اراده‌ها بر کنار گذاشتن سیدجواد ساداتی‌نژاد استوار است.
در موقعیتی، در راهروهای مجلس شنیده شد که با فشار نمایندگان و اصرار ایشان قرار شده تا همانند وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزیر جهاد کشاورزی نیز خود استعفاء دهد و از دولت خارج شود یا حداکثر دولت و سیدابراهیم رئیسی عذر همکاری او را بخواهند.
از این بابت شایع شد که در یک سالگی دولت برخی وزیران ازجمله وزیر جهاد کشاورزی از کابینه جدا می‌شود و چهره‌های جدیدی جای آنان را خواهند گرفت.
اما حالا همان نمایندگان که برای استیضاح، برکناری و اخراج سیدجواد ساداتی‌نژاد از هیات وزیران تلاش می‌کردند، برای وی نامه تحسین‌آمیز می‌نویسند و به‌خاطر زحماتش از وی قدردانی می‌کنند؛ چنانکه اکنون نامه تشکر نمایندگان مجلس از وزیر جهاد کشاورزی صدها امضاء دارد و به‌عنوان یک اقدام تثبیت کننده وزیر فعلی شناخته می‌شود.
پرسش آن است که آیا امضاکنندگان این نامه، تثبیت کننده وزیر فعلی شناخته می‌شوند؟ پرسش آن است که آیا امضاکنندگان این نامه مشفقانه، همان کسانی نیستند که در هفته‌های گذشته چه پنهان و چه آشکار با وزیر جهاد کشاورزی مخالفت می‌کردند و خواستار برکناری وی شده بودند؟
آیا در این چند هفته رویداد تازه یا تحول قابل توجهی رخ داده است که نظر نمایندگان درباره وزیر جهاد کشاورزی تا این حد تغییر کرده و به جای برکناری خواهان تشویق ساداتی‌نژاد شده‌اند؟
جالب است در نامه مذکور که دستاوردهای وزیر جهاد کشاوری را برمی‌شمارد و به‌خاطر آن تشویق و تثبت وی را خواستار می‌شود؛ همان مواردی که طی یک سال گذشته مجموعه وزارتخانه دنبال کرده و انجام داد، دستاوردهای که در همین یک‌سال انجام گرفته است، راهبردها و مسیرهای که طی ماه‌های گذشته ریل‌گذاری شده و پیمودن آن آغاز گریده، مستند ادعاهایی نامه تشویق‌آمیز نمایندگان قرار گرفته است.
به این دلیل پرسش بزرگ آن است که اگر رفتارها، سیاست‌ها، راهبردها، هدف‌گذاری‌ها و مدیریت سیدجواد ساداتی‌نژاد شایسته تقدیر و تشکر بود و نمایندگان را به نوشتن و صدور چنین نامه‌ای حمایت‌گرانه‌ای ترغیب کرده است؛ چرا نمایندگان با چشم بستن بر همین کارنامه و عملکرد چند هفته‌ای پیش از تدارک استیضاح و برکناری وی را تمهید کرده بودند؟
روشن است که نمی‌توان پذیرفت که نمایندگان از توانایی‌ها، دستاوردها و زحمات مجموعه کارمندان وزارت جهاد کشاورزی آگاهی نداشتند و به‌خاطر این ناآگاهی دست به استیضاح برده بودند، چراکه اقدام مناسب در برابر ناآگاهی، تلاش برای آگاه شدن است و نمی‌توان قبول کرد که کسی به‌خاطر نادانی خویش دیگران را مجازات کند.
همچنین تغییر جهت 180 درجه‌ای نیز چیزی نیست که بتوان از کنار آن به سادگی عبور کرد؛ چراکه اکنون نمایندگان راهی را می‌روند که به‌طور کامل در تضاد رفتار پیشین آن‌هاست.
ممکن است چنین به نظر برسد که نمایندگان در دنبال کردن استیضاح و برکناری سیدجواد ساداتی‌نژاد دچار سوء‌تفاهم یا سیاسی کاری شده بودند.
در واقع آنان احتمال اهداف و مقاصد غیرحرفه‌ای با وظایف وزیر جهاد کشاورزی دنبال می‌کردند و برای همین تلاش‌هایی که برای کنار گذاشتن سیدجواد ساداتی‌نژاد تمهید شده بود هیچ یک از حمایت و پشتیبانی کافی و لازم برخوردار نشد و به همین دلیل به سرانجام نرسید؛ اما از آنجا که تلاش برای تشکر از ساداتی‌نژاد دارای پشتوانه منطقی و قابل ارائه بود، موفق و نمایندگان نامه حمایت از وزیر جهد کشاورز را امضا و صادر کردند.

نادر کریمی جونی

دیدگاه تان را بنویسید

  • مهسا پاسخ به نظر

    … اگر کوه ها جابجا شدند تو از جایت تکان نخور…

چندرسانه‌ای