آخرین خبرها:
شناسه خبر: 22207

تفکر سنتی سدی در برابر ورود تکنولوژی به کشاورزی

در شرایطی که ورود تکنولوژی های نوین اثرات بارزی بر کسب و کارها دارد، بخش کشاورزی در برابر ورود این فناوری ها مقاومت دارد که به گفته کارشناسان به دلیل حاکمیت

تفکر سنتی سدی در برابر ورود تکنولوژی به کشاورزی
در شرایطی که ورود تکنولوژی های نوین اثرات بارزی بر کسب و کارها دارد، بخش کشاورزی در برابر ورود این فناوری ها مقاومت دارد که به گفته کارشناسان به دلیل حاکمیت تفکر سنتی بر این بخش است و منحصر به ایران نیست.
اخبار سبز کشاورزی : با ورود تکنولوژی های نوین تولید، فروش و عرضه محصولات و کالاهای مختلف و همچنین بازار انواع محصولات شاهد تحولات عظیمی طی دهه اخیر بوده است با این وجود بخش کشاورزی جهان کمی از این تحولات عقب مانده است.
از سوی دیگر کشاورزی ایران نسبت به دیگر کشورهای پیشرفته دنیا بسیار عقب تر حرکت کرده است و به نظر می رسد فعالان و حتی تصمیم گیرندگان این بخش در برابر ورود تکنولوژی های نو چه در بخش آب، خاک، زراعت، باغبانی، طیور، و غیره به نوعی مقاومت دارند که برخی معتقدند این امر از حاکم بودن تفکر سنتی بر جامعه کشاورزی نشات می گیرد و راهکار رفع این مانع این است که از یکسو بخش دولتی حمایتگر و مبلغ باشد و از سوی دیگر نیز بخش خصوصی فعال در این حوزه ریسک ورود به این حوزه را بپذیرند و در راستای ترویج آن از نیروهای جوان بهره بگیرند.

مقاومت در برابر ورود تکنولوژی های نوین در صنعت کشاورزی جهان رایج است

ابوالفضل رفیعی، مدیر فنی یک شرکت تولید کننده گردنبند هوشمند دام در این خصوص می گوید: به طور کلی مقاومت در برابر ورود تکنولوژی به بخش کشاورزی در دنیا رایج است. با این وجود تفاوت ما با دیگر کشورها شاید در این است که روش حل مساله را به منِ نوعی که فنی هستم یاد نداده اند. به عبارت دیگر علت اینکه صنعت کشاورزی در برابر ورود تکنولوژی مقاومت می کند این است که به ما شرکت های عرضه کننده فرصت حل مساله داده نشده است تا به عبارتی با ارائه محصولی کارآمد نگاه بهره برداران بخش را به موضوع استفاده از فناوری های نو در این صنعت مثبت سازیم.
رفیعی افزود: در واقع بهره بردارانی که به روشهای سنتی کار می کنند عمدتا در نمایشگاه های خارجی چنین تجهیزاتی را دیده اند اما انتقال این مساله باید به ما انجام می شده اما نشده است.
وی می گوید: به نظر بنده من تولید کننده هم ضعف دارم و در کنار آن نهادهای حمایتی هستند که تقریبا از یکسال اخیر فضا بهتر شده و وزارت خانه و مراکز علمی وارد شده اند و در این راه کمک کننده هستند. اما واقعیت امر این است که تا ما تولید کنندگان نتوانیم با مشتری خوب صحبت کنیم و مساله را درک کنیم بعید می دانیم دیگران بتوانند راه حل درستی برای ما ارائه بدهند.
با فروکش کردن همه گیری کرونا، استفاده از بازاریابی و فروش دیجیتال نیز در صنعت غذایی و کشاورزی کشور کاهش یافت
ژینا نصیری، فعال حوزه دیجیتال مارکتینگ نیز در این خصوص می گوید: یکسری کسب و کارها هنوز هم به صورت کاملا سنتی کار می کنند و به این سمت نرفته اند با این وجود در برخی کسب و کارها به سمت پیش رفته اند که عمدتا کسب و کارهایی هستند که نسل جدید وارد آن شده اند و یا مواردی است که با بازارهای خارجی ارتباط و تعاملات بیشتری دارند.
نصیری می افزاید: اگرچه در ایران ممکن است بازاریابی و فروش دیجیتال سهم کمتری نسبت به روشهای فروش دیگری همچون فروش مویرگی داشته باشد اما نکته قابل تامل این است که به طور کلی در بسیاری از حوزه ها، با فروکش کردن بحران همه گیری کرونا فروش از طریق روش های نوین کم شده است در حالی که در اوج کرونا بازاریابی و فروش دیجیتال بسیار سریع سرعت گرفت.
وی ادامه داد: با این وجود باید بپذیریم که بحث بازاریابی های نوین فضای مهمی در بسیاری از کسب و کارها و مشاغل محسوب می شود اگرچه بسیاری از حوزه ها همچون کشاورزی و صنایع غذایی در برابر آن مقاومت می کنند.
نصیری خاطر نشان کرد: به نظر بنده علت این مقاومت در برابر ورود تکنولوژی های نوین شاید این باشد که فعالان بخش دانش آن را ندارند و تفکرات قدیمی حاکم است به همین دلیل سعی نمی کنند خود را به روز کنند.
وی با بیان اینکه در حوزه های جهانی روند همراه شدن با تکنولوژی ها و فناوری های نوین با سرعت بالاتری پیش می رود و کلیه کسب و کارها تلاش دارند به روز بمانند، افزود: پذیرفتن این مساله در ایران نیز قطعا رخ می دهد؛ یعنی این امر اجتناب ناپذیر است و با توسعه ارتباطات جهانی لاجرم باید به این سمت پیش برویم.

حمایت مالی دولت الزامی است

یاسر تقوی فعال صنعت ساخت دستگاه های خوراک آماده دام و طیور نیز در خصوص اینکه چرا بخش کشاورزی در بحث تکنولوژی و واردات آن سرمایه گذاری نکرده است گفت: به نظر بنده به این دلیل است که هزینه تولید محصولات کشاورزی معمولا بیش از نرخی است که دولت تصویب می کند و لذا در بسیاری مواقع نه تنها سودی برای تولید کننده ندارد بلکه اصل پول و سرمایه تولید کننده هم در نمی آید.پس نمی توان انتظار داشت در چنین حالتی روی تکنولوژی های روز هم سرمایه گذاری کنند.
تقوی همچنین در پاسخ به این سوال که برای بروز سازی صنعت کشاورزی کشور چه راهکارهایی وجود دارد، گفت: به نظر بنده تنها راه این است که این موضوع از سوی بخش دولتی حمایت مالی شود؛ یعنی الان اگر فردی بخواهد یک تکنولوژی خوب و روز دنیا را وارد صنعت کشاورزی کند هزینه بالایی دارد که تامین آن در توان کشاورز نیست.
وی ادامه داد: حال سوال این است که آیا برای سرمایه گذاری در بخش تکنولوژی های نوین مختص کشاورزی آیا بانکها تسهیلات می دهند؟ آیا بعد از اینکه تکنولوژی را وارد کردند جوابگو هست در این صنعت تا مجددا روی آن سرمایه گذاری کنند یا خیر؟ فرد سرمایه گذار از کجا باید بداند که ورشکسته نمی شوند و بسیاری سوالات دیگر که عملیاتی شدن آن در گروی حمایت مالی دولتها است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای