آخرین خبرها:
شناسه خبر: 20015

تولید غذا در سیاره‌ای که گرم‌تر می‌شود

گرمای جهانی چهره خشن خود را به آنهایی که چندان توجهی به اخطارها و توصیه‌های کارشناسان زیست محیطی و اقلیمی ندارند، نشان می‌دهد

تولید غذا در سیاره‌ای که گرم‌تر می‌شود
گرمای جهانی چهره خشن خود را به آنهایی که چندان توجهی به اخطارها و توصیه‌های کارشناسان زیست محیطی و اقلیمی ندارند، نشان می‌دهد؛ چنانکه در کشورهای پرتغال و اسپانیا حدود دو هزار نفر به‌علت شدت گرما جان دادند و جنگل‌هایی با درختان چند ساله و مراتعی که ذخیره گیاهی به‌شمار می‌آیند در لهیب آتش مبدل به خاکستر شدند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، آن سوی اقیانوس اطلس نیز آتش به جان جنگل‌ها افتاده و به خانه‌ها، انسان‌ها و جانوران رحم نمی‌کند. طبیعتاً افزایش گرما، خشکسالی را درپی دارد و خشکسالی تولید محصولات غذایی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد؛ اما آیا می‌توان برای جلوگیری از فجایع بعدی راهکاری یافت؟
شاید راز این ضرورت را دانشمندان بدانند و درپی شناخت محصولات مقاوم به شرایط بد آب و هوایی باشند. یکی از این دانشمندان در دانشگاه واخنینگن کشور هلند می‌گوید: ما باز هم باید از طبیعت بیاموزیم و درپی یافتن گیاهانی باشیم که در حوزه‌های مختلف زیست‌محیطی بتوانند استرس‌های وارده را تحمل کنند.
قبل از ورود به موضوع نگاهی به اطلاعات آب و هوایی جهانی بیندازیم. مرکر خدمات آب و هوایی کوپرنیک اعلام کرد: آخرین اطلاعات نشان می‌دهد که ماه ژوئن 2022 (خرداد/ تیر 1401) با 3/0 درجه افزایش، گرم‌ترین ماه در دوره‌های زمانی 1991 تا 2020 بوده است (30 سال).
قاره اروپا در ماه ژوئن 2022 شاهد یک موج گرمایی بی‌سابقه بود، به‌گونه‌ای در شمالی‌ترین نقطه کشور نروژ نزدیک به قطب شمال، با 5/ 32 درجه سانتی‌گراد تقریباً 20 درجه بیشتر نسبت به میانیگن مقایسه‌ای درجه حرارت در غرب فرانسه طی سال‌های گذشته بود. طی همین ماه نیز شاهد یک خشکسالی شدید در شمال ایتالیا بودیم.
با نگاهی به اطلاعات و داده‌های ماهواره‌ای می‌توان ماه ژوئن 2020 را با 2022 مقایسه کرد و میزان کاهش رطوبت را از کشور پرتغال گرفته تا ساحل دریای خزر مشاهده نمود.

در جست‌وجوی گیاهان مقاوم

همراه با رشد جمعیت و افزایش گرما در سیاره زمین، باید به‌سمت یافتن گونه‌های گیاهی بسیار مهم نظیر گندم و جو مقاوم به شرایط خشکی رفت؛ چراکه چنین گیاهانی پایه و اساس تامین غذا و کالری‌های مورد نیاز انسان‌ها و حیوانات هستند؛ اما مشکل اساسی آن است که اثرات تغییرات اقلیمی بیش از این موجب کاهش توانایی این گیاهان برای تولید غذا شده است. به‌عنوان مثال به‌دلیل خشکسالی‌‌های شدید در هندوستان و قاره اروپا شاهد کاهش محصول زیادی بوده‌ایم و نکته دیگر آن است که این رخدادها در آینده نیز اتفاق خواهند افتاد.
دیگر فرصتی برای از دست دادن زمان وجود ندارد و به اجبار باید به‌سمت شناسایی گیاهانی برویم که بتوانند شرایط سخت را تحمل نمایند؛ اگرچه امکان دارد چند دهه طول بکشد.
برای این کار می‌توان نسبت به جمع‌آوری انواعی از گیاه جو مقاوم به خشکی در سراسر جهان اقدام کرد و در شرایط کنترل شده به تکثیر آنها پرداخت و عکس‌العمل آن‌ها را زیر نظر داشت؛ به‌عنوان مثال در صورت بروز خشکسالی در هنگام پرورش چنین گیاهانی احتمال دارد که این بوته‌ها جوانه‌های کمتری تولید نمایند و اگر خشکی در پایان دوره رشد اتفاق بیفتد، ممکن است دانه‌های کمتری به‌وجود آید.
طبیعتاً به‌دست آوردن یک محصول به گیاهانی با ریشه‌های سالم نیاز دارد که بسیاری از گونه‌های جو قادر به رشد در یک خاک سفت و خشک نیستند و برای شناسایی بهترین نمونه‌ها انواع بذور جو از سراسر جهان جمع‌آوری و در شرایط آب و هوایی متفاوت و درجات حرارت مختلف کشت می‌شوند.
در این تحقیقات، توجه به سیستم ریشه‌های این گیاهان، قرار گرفتن آنها در شرایط معمولی آبیاری و بدون آب کافی مدنظر است و اینکه کدامیک از سایرین بهتر است. البته در روند این تحقیقات احتمال دارد تا به انواع مورد نظر دست یافته شود.

مترجم : مهدی رجول دزفولی

منبع : euronews.com
Food Prodoction on a warming Plane t
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای