آخرین خبرها:
شناسه خبر: 21285

تولید 91 درصد واکسن‌های دامی در داخل کشور

رییس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه حدود ۶۰۰ میلیون دوز واکسن در بخش دام نیاز داریم، گفت: ۹۱ درصد از نیاز از این بخش در داخل کشور تولید می‌شود و حدود ۵۰ میلیون

تولید 91 درصد واکسن‌های دامی در داخل کشور
رییس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه حدود ۶۰۰ میلیون دوز واکسن در بخش دام نیاز داریم، گفت: ۹۱ درصد از نیاز از این بخش در داخل کشور تولید می‌شود و حدود ۵۰ میلیون دوز را وارد می‌کنیم. همچنین حدود ۱۰.۵ میلیارد دوز واکسن برای بخش طیور نیاز داریم که ۳.۵ میلیارد آن در داخل کشور تولید و ۷ میلیارد آن وارداتی است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، محمد آقامیری، در نشستی خبری که به مناسبت هفته دولت در حال برگزاری است با اشاره به ریشه‌کنی ۵ بیماری دامی تا دو سال آینده اظهار کرد: برنامه‌های انجام شده برای ریشه کنی ۵ بیماری دامی در دستور کار قرار گرفته که این بیماری‌ها شامل آبله، تب برفکی، شاربن، هاری و بروسلوز است.
به گفته رئیس سازمان دامپزشکی کشور، ریشه کنی این بیماری‌ها دو سال به طول می‌انجامد.
معاون وزیر کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حدود ۶۰۰ میلیون دوز واکسن در بخش دام نیاز داریم، گفت: ۹۱ درصد از نیاز از این بخش در داخل کشور تولید می‌شود و حدود ۵۰ میلیون دوز را وارد می‌کنیم. همچنین حدود ۱۰.۵ میلیارد دوز واکسن برای بخش طیور نیاز داریم که ۳.۵ میلیارد آن در داخل کشور تولید و ۷ میلیارد آن وارداتی است.
آقامیری اضافه کرد: حدود ۱۲۰ میلیون دوز واکسن در حوزه بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان نیاز داریم که از این عدد حدود ۶۰ میلیون دوز در داخل کشور تولید می‌شود که اگر ۶۰ میلیون دوز دیگر هم در داخل تولید شود از خروج ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو از کشور جلوگیری می‌کنیم.

رایزنی‌های ابتدایی برای تصاحب بخشی از بازار کشورهای آفریقایی

رئیس سازمان دامپزشکی از توسعه روابط بین کشورها خبر داد و ادامه داد: سازمان مذاکره با ۴۵ کشور را مد نظر قرار داده است چرا که هدف ما این است که برای تولیدکنندگان بازار ایجاد کنیم و رایزنی‌های ابتدایی برای تصاحب بخشی از بازار کشورهای آفریقایی را انجام دادیم. همچنین مسیر صادرات طیور به عراق بعد ۶ سال گشوده شد.
آقامیری تاکید کرد: علاوه بر این مجوز صادرات میگو به اتحادیه اروپا را اخذ کردیم و صادرات ماهیان گرم آبی و سردابی را دریافت کردیم.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه با اشاره به کوتاه شدن تاریخ واردات نهاده دامی گفت: ترخیص نهاده دامی طی بازه زمانی ۲۵ تا ۳ ماه انجام می‌شد اما واردات آن پنج روزه شده است و اگر مدیری از این تاریخ عدول کند با آن برخورد قاطع خواهیم کرد.
وی از تشکیل کمیته ارزی در سازمان دامپزشکی خبر داد و افزود: به منظور مدیریت در قیمت گذاری دارو این کمیته تشکیل شد.
آقامیری افزود: شاید برخی این سخن را عنوان کنند که سازمان متولی قیمت گذاری نیست اما اگر بدانیم شخصی ۵ برابر یک دارو را در کشور عرضه می‌کند ما ورود می‌کنیم و قیمت را متعادل خواهیم کرد چرا که با افزایش قیمت دارو دامدار و تولید کنندگان از دارو استفاده نمی‌کنند و این سخن به معنی شیوع بیماری است پس ما باید حتی در قیمت‌ها مداخله کنیم.
وی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی باقی مانده دارویی را دام‌ها و طیور بررسی می‌کند، افزود: کمیته شیر بهداشتی با هدف صادرات شیر به اروپا تشکیل شد البته تلاش داریم که به مرور این شیر وارد چرخه بازار شود.

واکسینه کردن ۱۰۰ درصدی دام عشایر

آقامیری همچنین از واکسینه کردن ۱۰۰ درصدی دام عشایر خبر داد و افزود: دام عشایر کوچ رو هستند از این رو بیماری این دام‌ها باید کنترل شود.
وی با بیان اینکه ستاد مرکز ملی کشتارهای غیرمجاز تشکیل شده است، خاطر نشان کرد: عده‌ای از محل این کشتارها ارتزاق می‌کنند این کشتارها غیر مجاز است و گوشتی که بعد از کشتار در معرض هوای آزاد قرار بگیرد غیر بهداشتی است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای