آخرین خبرها:
شناسه خبر: 24233

تون ماهی غذای آماده

قوطی‌های کنسرو ماهی تون یکی از ذخیره‌های مواد غذایی ثابت در انباری خانه‌ها است که با سرعت و آسانی می‌توان از آن‌ها یک وعده غذایی سریع آماده کرد

تون ماهی غذای آماده

دقت در مصرف کنسروهای تون ماهی

قوطی‌های کنسرو ماهی تون یکی از ذخیره‌های مواد غذایی ثابت در انباری خانه‌ها است که با سرعت و آسانی می‌توان از آن‌ها یک وعده غذایی سریع آماده کرد. هر قوطی مملو از پروتئین، ویتامین‌ها و چربی‌های سالم است که به سادگی در دسترس قرار دارند.
اخبار سبز کشاورزی | انستیتو ماهیگیری ملی آمریکا در یک بررسی اعلام کرد که بیش از نیمی از آمریکایی‌ها انواعی از کنسروهای ماهی تون را در خانه دارند و البته این رفتار در بین تمام مردم جهان قابل مشاهده است و برای افرادی که امکانات نگهداری ماهی را ندارند یا تهیه یک وعده غذای ماهی برای آن‌ها میسر نیست، داشتن چند قوطی کنسرو ماهی ساده‌ترین راه حل است.
یک قوطی کنسرو تون ماهی را در صورتی که آسیبی به آن وارد نشده باشد تا چهار سال پس از تولید می‌توان مصرف کرد. این به آن معنا است که چنانچه در نیمه‌های شب نیاز مبرم به خوردن چیزی داشتید می‌توانید به سرعت درب یک قوطی تون ماهی را باز کرده و آن را تبدیل به یک خورش یا وعده غذایی خوشمزه بنمائید. همچنین می‌توان آن را با سایر مواد غذایی از قبیل انواع ادویه و چاشنی‌ها مخلوط و مصرف نمود.

سایر مزایا

علاوه بر خوش طعم بودن، کنسروهای ماهی تون حاوی مواد و عناصر غذایی زیادی است. در هر اونس(28 گرم) از تون ماهی، در حدود 6 تا 8 گرم پروتئین وجود دارد و درعین حال مقادیر زیادی امگا 3 و اسیدهای چرب، سلنیوم، ید و ویتامین D دارد.
در هنگام خرید یک قوطی ماهی تون باید به برچسب‌های روی آن توجه زیادی داشت، چرا که باید دارای حداقل ترکیبات جیوه باشد. فلز جیوه یکی از ترکیبات معدنی خطرناکی است که معمولا در گوشت‌های چرب تجمیع پیدا می‌کند و مصرف مقادیر زیادی از آن می‌تواند بر سلامتی انسان نظیر عملکرد مغز، تمرکز و حافظه، اثرات منفی داشته باشد.
این‌گونه از عملکردها و ناهنجاری‌ها معمولا کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند، چرا که برای جمع شدن مقدار کافی از جیوه در بدن زمان زیادی لازم است. علاوه بر تاثیر بر فعالیت‌های مغزی، مقادیر بالای جیوه می‌تواند به ناهنجاری‌های قلبی و حتی سکته منتهی شود.
به علت نقش جیوه در سطوح مختلف، توصیه می‌شود که علی‌رغم مزایای تون ماهی‌ها، این محصولات به طور روزانه مصرف نشوند. مسمومیت با جیوه می‌تواند برای زنان باردار و کودکان نیز اثرات منفی جدی در پی داشته باشد.
توجه داشته باشیم که میزان جیوه موجود در قوطی کنسرو، بسته به نوع ماهی مصرف شده برای تولید تون تفاوت دارد. برخی از ماهی‌های تون بیش از سه برابر نسبت به سایر ماهی‌ها دارای جیوه هستند. معمولا ماهی‌های کوچک دارای جیوه کمتری می‌باشند.
در حالی که مزایای یک قوطی ماهی تون می‌تواند وسوسه انگیز باشد، اما موارد مشابهی وجود دارد که باید به علت آلوده بودن به فلز جیوه از مصرف آن‌ها اجتناب کرد. دقت در انتخاب نوع ماهی به کار برده شده در تولید تون ماهی از اهمیت زیادی برخوردار است، اما به هرحال مصرف تون ماهی نباید بیش از سه نوبت در یک هفته باشد.
باید به طور جدی از مصرف تون ماهی تولید شده با شمشیر ماهی، کوسه یا شاه ماهی خودداری کرد، چرا که میزان جیوه در گوشت آن‌ها بسیار بالا است. چنانچه اصرار به خوردن تون ماهی دارید می‌توانید از تون‌های حاوی میگو، گربه ماهی، سالمون یا سایر ماهی‌های کوچک استفاده کنید.

اثرات زیست محیطی تون ماهی

علاوه بر موضوع آلودگی تون ماهی به فلز جیوه، توجه به اثرات زیست محیطی در انتخاب آن‌ها نیز اهمیت زیادی دارد. طبق اظهارنظر صندوق حیات وحش جهانی(WWF)، تون، نوعی ماهی است که در دهه‌های اخیر به دلیل صید زیاد در معرض انقراض قرار گرفته است. برخی از روش‌های صید ماهی تون می‌تواند بر سایر ماهیان نیز اثرات سوء به جا بگذارد.
صیدهای ناخواسته و حاشیه‌ای از سایر جانوران دریایی در تورهای ماهیگیری، برخی اوقات تا 30 درصد از این آبزیان را در بر می‌گیرد و به گونه‌های در معرض خطری مانند دلفین‌ها آسیب وارد می‌کند و موجب مرگ آن‌ها می‌شوند. به همین دلیل باید در هنگام خرید تون ماهی به خرید نوع آن دقت کرد. روش‌های صید ماهی برای تولید تون باید از انواع با آسیب کمتر باشد.
حامیان محیط زیست نظیر«صلح سبز» توصیه می‌کنند که از تون ماهی‌هایی که تولیدکنندگان آن‌ها شرایط حفظ محیط زیست را رعایت می‌کنند، خریداری کنید.

ماهنامه دام و کشت و صنعت-شماره ۲۶۷- مهر ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای