آخرین خبرها:
شناسه خبر: 24840

دولت نفس راحتی می‌کشد

استیضاح‌کنندگان سیدرضا فاطمی‌امین از اینکه وی در جلسه استیضاح توانست رأی اعتماد مجدد نمایندگان را کسب کند، ناراحت و عصبانی هستند.

دولت نفس راحتی می‌کشد
استیضاح‌کنندگان سیدرضا فاطمی‌امین از اینکه وی در جلسه استیضاح توانست رأی اعتماد مجدد نمایندگان را کسب کند، ناراحت و عصبانی هستند.
اخبار سبز کشاورزی ؛ نادر کریمی جونی | چند هفته پس از آنکه وزیر صمت در جلسه علنی مجلس علی‌رغم انتقادهای متعدد و حملات بسیار تند نمایندگان مخالف و استیضاح‌کنندگان توانست با اکثریت نسبتاً قابل قبول حمایت مجلس را برای ابقای خود به دست آورد، بار دیگر مخالفان وزیر صمت تلاش‌هایی را برای برکناری و اخراج او از کابینه آغاز کرده‌اند.
این تلاش‌ها چه در فضای رسانه‌ای و چه در فضای مجازی به شدت ادامه دارد و نمایندگان استیضاح‌کننده نگرانی و ناراختی خود را از ابقای فاطمی‌امین پنهان نمی‌کنند.
البته نگرانی این نمایندگان فقط به باقی ماندن فاطمی‌امین در کابینه محدود نمی‌شود؛ بلکه با حرف‌هایی که به‌طور رسمی و غیررسمی بیان می‌شود، حالا معلوم شده که مخالفان دولت رئیسی در مجلس شورای اسلامی که کار مخالفت خود با دولت رئیسی را از اولین استیضاح قرن جدید آغاز کرده بودند برای ابراز مخالفت‌های علنی با رئیسی و همکارانش برنامه‌های متنوع و زمان‌داری را تدوین کرده بودند که با این شکست در گام اول از شکست‌ها در گام بعدی، نگران شده‌اند.
گام‌های بعدی این مخالفت عملی شامل طرح سوال‌های متعدد از وزیران و استیضاح آنان بوده است که با پیروزی وزیر صمت در نخستین استیضاح، احتمال آنکه در سایر استیضاح‌ها مجلس پیروزی را به حریف واگذار کند و نمایندگان مخالف در مقابل وزیر شکست بخورند زیاد شده است.
این افزایش احتمال پیروزی حریف، نمایندگان مجلس را دلمشغول کرده است و آنان با ناراحتی می‌پرسند که در حال حاضر و با پیروزی وزیر صمت در استیضاح، دیگر چه کسی تذکرها، سوالات و استیضاح‌های مجلس شورای اسلامی را جدی می گیرد؟
استیضاح‌کنندگان اخیرا در مصاحبه‌های خود می‌گویند آنچه در استیضاح فاطمی‌امین و نتیجه آن رخ داد، باعث می‌شود تا در آینده کسی برای اقدامات تنبیهی مجلس تره هم خورد نکند و کارآیی ابراز نظارتی مجلس به مخاطره بیفتد
این نمایندگان البته خواهان استیضاح مجدد فاطمی‌امین هم شده‌اند و احتمالاً می‌خواهند تا برکناری وی از منصب وزارت پیگیری‌های خود را ادامه دهند.
اما به روشنی می‌توان دریافت که حتی ادامه پیگیری‌هایی از این دست چندان چاره‌ساز نیست و نمی‌تواند نمایندگان را به هدف خود که براندازی صدارت فاطمی‌امین است، برساند؛ چه نه فقط سیدابراهیم رئیسی در اثر فشار و مخالفت چند نماینده حاضر به برکناری وزیر خویش نمی‌شود؛ بلکه به لحاظ عقلی هم احتمال آنکه نمایندگان دوباره بر طرح استیضاح فاطمی امین امضای خود را قرار دهند، بسیار اندک و دور از ذهن است.
به این ترتیب احتمال آنکه مخالفان دوبار بتوانند طرح استیضاح فاطمی امین را تهیه و به هیات رئیسه مجلس تقدیم کنند، اندک است؛ علاوه بر این شکست نمایندگان مجلس در به ثمر رساندن این استیضاح و عدم توفیق در برکناری این وزیر باعث می‌شود که احتمالا درمورد سایر اقدامات تقابلی مجلس با دولت خبری علیه نمایندگان مخالف نشود.
ناظران می‌گویند پس از وزیر صمت، چند وزیر دیگر از جمله وزیر امور اقتصادی و دارایی و نیز جهاد کشاورزی در صف استیضاح شدن قرار داشتند که این پیروزی دولت، احتمال اعلام وصول شدن استیضاح‌های بعدی را هم کاهش می‌دهد.
در این صورت برنامه‌های که مخالفان اصولگرای دولت رئیسی در مجلس شورای اسلامی تمهید کرده بودند؛ از همین قدم نخست ناکام می‌ماند. این ناکامی به آن معناست که احتمالا تا پایان عمر این مجلس مخالفان دولت کار زیادی نمی‌توانند انجام دهند و اگر کاری انجام دهند احتمال توفیق در آن زیاد نیست.
همین مساله است که استیضاح‌کنندگان اخیرا در مصاحبه‌های خود می‌گویند که آنچه دراستیضاح فاطمی‌امین و نتیجه آن رخ داد، باعث می‌شود تا در آینده کسی برای اقدامات تنبیهی مجلس تره هم خورد نکند و کارآیی ابراز نظارتی مجلس در واقع به مخاطره بیفتد.
این نمایندگان علاوه بر این می‌گویند باید فاطمی امین دوباره استیضاح شود و این بار استیضاح منجر به برکناری وزیر بشود.
اما این خواست مخالفان چه مخالفانی که درون مجلس جای گرفته‌اند و چه مخالفانی دیگر، احتمالاً شانس تحقق ندارد؛ به همین دلیل ممکن است همکاران سیدابراهیم رئیسی در دولت سیزدهم دست‌کم تا پایان دوره حاضر مجلس شورای اسلامی نفس راحتی بکشند و از خطر استیضاح و برکناری در امان باشد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای