آخرین خبرها:
شناسه خبر: 28526

زنبورداری صنعتی پویا، فعال و ارزآور

زنبورداری صنعتی پویا، فعال، ارزآور و اشتغال‌زا برای کشور است و ایران با توجه به پتانسیل‌های فراوان و به‌القوه‌ای که دارد می‌تواند در عرصه جهانی نیز در این رابطه

زنبورداری صنعتی پویا، فعال و ارزآور

به مناسبت برگزاری سومین کنگره بین‌المللی و یازدهمین کنگره ملی زنبورعسل

زنبورداری صنعتی پویا، فعال، ارزآور و اشتغال‌زا برای کشور است و ایران با توجه به پتانسیل‌های فراوان و به‌القوه‌ای که دارد می‌تواند در عرصه جهانی نیز در این رابطه تاثیرگذار باشد و این صنعت را به صنعتی اقتصادمحور تبدیل کند.
اخبار سبز کشاورزی ؛ امیرهوشنگ سمنانی | در این راستا، سومین کنگره بین‌المللی و یازدهمین کنگره ملی زنبورعسل در روزهای پنجم و ششم بهمن‌ماه سال جاری در محل شهرک تحقیقات علوم دامی جهاد کشاورزی کرج در حال برگزاری است.
بیشتر بخوانید: نبود بازار چالش صنعت زنبورداری

ضرورت برگزاری این همایش‌ها و کنگره‌های بین‌المللی

دکتر مختار مهاجر، رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، طی گفت‌وگویی که چندی پیش با ایرنا انجام داد، در این باره گفت: برای انتقال دانش، تجارب و آخرین دستاوردهای پژوهشی و علمی جهان به برگزاری این همایش‌ها و کنگره‌های بین‌المللی نیاز است.
وی افزود: همچنین حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در این عرصه بیش از پیش لازم و ضروری به نظر می‌رسد.
مهاجر اضافه کرد: در این کنگره حدود 500 شرکت‌کننده و 38 مهمان خارجی حضور دارند.

وجود میلیون‌ها کندوی عسل در آمریکا، اما این حشره، بومی آمریکا نیست وجود میلیون‌ها کندوی عسل در آمریکا، اما این حشره، بومی آمریکا نیست

ایران دارای رتبه سوم دنیا در تعداد زنبورستان‌هاست

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با بیان اینکه در ایران ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار کلنی زنبورعسل در ۱۰۹ هزار و ۷۵۹ زنبورستان وجود دارد، ادامه داد: ایران دارای رتبه سوم دنیا در تعداد زنبورستان‌هاست.
مهاجر بیان کرد: همچنین به لحاظ کارآفرینی ۸۷ هزار و ۹۳۲ نفر در زنبورستان‌های کشور فعال هستند که در این زنبورستان‌ها سالانه ۱۱۲ هزار تن عسل، هشت هزار و ۳۰۰ کیلوگرم ژل رویال، ۴۰۶ تن گرده، ۲ هزار و ۵۳۶ تن موم زنبور عسل، ۲۴۷ تن بره موم و سه هزار و ۹۱۷ گرم زهر زنبور عسل تولید می‌شود.
وی اضافه کرد: از این میزان تولیدات حدود ۱۰ درصد به کشورهایی همچون ترکیه و کشورهای عربی صادر می‌شود.

اهمیت نزدیک کردن زنبورداران با تشکل‌های اجرایی و علمی

مهاجر پتانسیل تولید در هر کلنی زنبور عسل در کشور را بیش از ۲۵ کیلوگرم عنوان کرد و گفت: با توجه به تنوع گیاهی و سطح مراتعی که در کشور داریم، حداقل سه تا چهار کیلوگرم تولید در برنامه هفتم افزایش یابد در حدود ۴۶ هزار تن افزایش تولید عسل را به همراه خواهد داشت.
وی ادامه داد: یکی دیگر از اهداف این همایش‌ها و کنگره‌ها نزدیک کردن زنبورداران با تشکل‌های اجرایی و علمی و شرکت‌های دانش بنیان است. علی‌رغم اینکه پنج تا شش هزار فارغ التحصیل کشاورزی در هر استان داریم، اما باید نفوذ دانش در بخش کشاورزی افزایش یابد.
بیشتر بخوانید: چالش‌های خشکسالی در صنعت زنبورداری
گفتنی است؛ برگزاری این گردهمایی‌ها علاوه‌بر افزایش سطح علمی و تحقیقاتی زنبورداران، زمینه هم‌اندیشی و هم‌افزایی بین تولیدکنندگان این صنعت را فراهم می‌کند.
همچنین دولت و به‌خصوص وزارت جهاد کشاورزی باید حمایت‌های جدی و موثری از این صنعت ارزاور داشته باشد تا با رفع مشکلات صادرات، مسائل گمرکی، تسهیلات بانکی و تشویق باغداران کشور در جهت هماهنگی با زنبورداران بتوانیم افق روشن‌تری را در آینده برای این صنعت متصور شویم.
پیشنهاد می‌شود هیات‌هایی متشکل از زنبورداران نمونه کشور برای آشنایی با آخرین تکنولوژی روز دنیا به کشورهای صاحب‌نام در این صنعت سفر کنند تا بتوانیم در راستای ارتقای این صنعت کوشا باشیم.
حضور زنبورداران خارجی در این گونه همایش‌ها و ارائه اطلاعات آنان برای تولیدکنندگان داخلی خود در انتقال دانش روز زنبورداری کمک شایان توجهی خواهد بود.
شایسته است که دولت و مسئولین ذی‌ربط در این صنعت، اعم از اتحادیه‌های زنبورداری، صندوق توسعه صنعت زنبورداری و تمامی تشکل‌های صنفی این صنعت دست به دست هم داده و از این صنف زحمتکش که در سرما و گرما متحمل سختی‌ها و رنج‌های بسیاری می‌شود حمایت کنند و به خصوص در صادرات هدف محور و با سازوکارهای به روز و مطابق با استانداردهای جهانی تشکری درخور این عزیزان انجام دهیم.
سومین کنگره بین‌المللی و یازدهمین کنگره ملی زنبورعسل سومین کنگره بین‌المللی و یازدهمین کنگره ملی زنبورعسل
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای