آخرین خبرها:
شناسه خبر: 26877

سردخانه‌های مملو از سیب در آذربایجان غربی

بالا بودن هزینه حمل و نقل، افزایش تعرفه‌های صادراتی در کشورهای هدف، ظرفیت پایین سورتینگ و بسته‌بندی و انتظار تورمی امسال آهنگ صادرات سیب را در آذربایجان غربی

سردخانه‌های مملو از سیب در آذربایجان غربی
بالا بودن هزینه حمل و نقل، افزایش تعرفه‌های صادراتی در کشورهای هدف، ظرفیت پایین سورتینگ و بسته‌بندی به همراه انتظار تورمی امسال هم آهنگ صادرات سیب را در آذربایجان غربی کند کرده است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از مهر ؛ آذربایجان غربی در کنار اینکه با سهم ۷ درصدی از تولید بخش کشاورزی و قطب اول تولید سیب با نزدیک یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن، رتبه‌های اول تولید چغندرقند، انگور، کشمش و… نقش مهمی در بخش کشاورزی کشور ایفا می‌کند بلکه استان با ظرفیت نزدیک به یک میلیون تن دارای بزرگترین ظرفیت سردخانه‌ای ایران نیز محسوب می‌شود.
اما این ظرفیت مهم به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم، ظرفیت پایین در بخش سورت و بسته بندی، بالا بودن هزینه‌های حمل و نقل، انتظار تورمی و… تاکنون نتوانسته گره‌ای از مشکلات بخش کشاورزی و تسریع در روند صادرات این حوزه به خصوص سیب بردارد.
بیشتر بخوانید: داستان تلخ سیب های شیرین آذربایجان غربی

اشتغال بیش از ۸۰ هزار خانوار از طریق تولید محصولات باغی در آذربایجان غربی

گردش مالی ۱۸ میلیارد تومانی محصولات کشاورزی، معیشت و اشتغال بیش از ۸۰ هزار خانوار به‌صورت مستقیم از طریق تولید محصولات باغی در آذربایجان غربی به وضوح بیانگر اهمیت توسعه زیرساخت‌ها در این حوزه و ضرورت رفع موانع صادراتی در راستای توسعه اقتصادی منطقه و کشور است موضوعی که سالهاست مورد غفلت مسئولان واقع شده است.
سنتی بودن بخش کشاورزی به همراه عرضه سنتی و عدم بروز رسانی روند و عرضه محصولات کشاورزی در بخش صادرات موجب شده نه تنها ارزش افزوده پایینی در این بخش شاهد باشیم بلکه سود ناچیزی از دسترنج یک ساله نصیب کشاورزان و حتی تجار و صادرکنندگان شود.

دلالان همچنان برنده بازار پرسود سیب آذربایجان دلالان همچنان برنده بازار پرسود سیب آذربایجان

آمار صادراتی ۴۰ هزار تنی سیب از استان آذربایجان غربی

در حالی که کمتر از سه ماه به فرصت صادرات ۴۶۰ هزار تنی سیب‌های موجود در سردخانه‌های آذربایجان غربی زمان باقی مانده اما آمار صادراتی ناچیز ۴۰ هزار تنی سیب از استان طی سال جاری تاکنون بیانگر آهنگ بسیار کند صادرات این محصول استراتژیک در استان و اقدامات عاجل برای تسهیل سایر سیب‌های باقی مانده در سردخانه‌های استان است.
یکی از دلایل این آهنگ کند که شاید مهمترین مانع برای صادرات سیب انتظار تورمی است انتظاری که از این موضوع غفلت دارد اگر سیب‌های موجود در سردخانه‌ها به امید افزایش قیمت محصول بمانند بازارهای هدف و کشورهای مقصد نمی‌توانند منتظر بمانند و از دست می‌روند.

بسته‌های تشویقی برای صادرکنندگان سیب آذربایجان غربی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در خصوص صادرات سیب: در سال جاری یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن سیب در استان تولید شد که کمتر از سال گذشته بود.
اکبر کرامتی با بیان اینکه امسال از میزان سیب‌های تولیدی استان ۶۵۰ هزار تن در سردخانه‌های استان ذخیره سازی شده است، افزود: تاکنون ۱۹۰ هزار تن از این میزان سیب از سردخانه‌ها خارج شده اما تنها ۴۰ هزار تن سیب از مبادی گمرکی استان صادر شده است.
وی با اشاره به رقم ناچیز صادرات سیب استان گفت: تاکنون ۴۰ هزار تن سیب از مبادی گمرکی استان صادر شده که این میزان در مدت زمان مشابه پارسال ۱۲۰ هزار تن بود که نشان دهنده آهنگ کند صادرات این محصول استراتژیک است.

کرامتی بالا بودن هزینه‌های حمل و نقل، افزایش تعرفه‌های صادراتی توسط برخی کشورهای هدف سیب‌های استان و انتظار تورمی در کنار برخی مشکلات از حمله سورتینگ و بسته بندی و … را از مهمترین دلایل کند بودن میزان صادرات سیب استان برشمرد و گفت: بسته‌های تشویقی متعددی برای صادرات کنندگان در استان در نظر گرفته می‌شود تا زمینه ساز رفع موانع صادراتی سیب باشد.
وی با بیان اینکه انتظار تورمی موجب از دست رفتن بازارهای هدف می‌شود گفت: اگر بازارهای هدف را بیش از حد انتظار معطل کنیم موجب می‌شود به سراغ بازارهای دیگری بروند همچنین بالا بودن قیمت سیب در کشورهای هدف موجب عدم رغبت مردم این کشورها برای خرید سیب استان و کشور خواهد بود که این موضوع نباید مورد غفلت قرار گیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه هم اکنون ۵۲ واحد سورتینگ و بسته بندی سیب با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن در استان وجود دارد، افزود: باید این ظرفیت به ۶۰۰ هزار تن افزایش یابد تا جوابگوی نیاز صادراتی استان باشد.
کرامتی با بیان اینکه تخصیص به موقع مشوق‌های صادراتی برای صادرکنندگان استان ضروری است، اضافه کرد: رفع موانع و تسهیل مشکلات صادرکنندگان سیب استان با هماهنگی تمامی دستگاه‌های اجرایی استان در دستور کار قرار دارد.

سورتینگ بهترین اقدام برای ایجاد ارزش افزوده محصول سیب است

استاندار آذربایجان غربی نیز عصر یکشنبه در بازدید از واحد تولیدی مجهز سورتینگ و بسته بندی سیب ارومیه با ابراز خرسندی از راه اندازی واحد مجهز سورتینگ و بسته بندی محصول سیب در ارومیه با تلاش ویژه بخش خصوصی گفت: راه اندازی این چنین واحدهایی راهبرد مهم استان برای ارتقای کیفیت صادراتی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر در این محصول است.
محمدصادق معتمدیان افزود: آذربایجان غربی سالانه بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن میوه درختی از ۱۱۵ هزار هکتار باغ تولید می‌کند که بخش عمده آن سیب است.
وی اضافه کرد: سیب با توجه به تولید بالا و قرار گرفتن آذربایجان غربی در رتبه نخست کشوری، از محصولات استراتژیک استان است و با توجه به آمار ارائه شده از سوی نهادهای مسؤول، امسال بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن سیب تولید کرده‌ایم.
استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: بهترین کار برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر در محصول سیب تولیدی استان، حرکت به سمت سورتینگ و بسته بندی مکانیزه است و با توجه به اهمیت این حوزه، از اولویت‌های اصلی را در برندینگ، سورتینگ و بسته بندی میوه بویژه سیب قرار داده‌ایم.

معتمدیان اظهار کرد: از سال گذشته ۵۲ واحد در حوزه سورتینگ و بسته بندی در استان راه اندازی شده که امیدواریم در این حوزه روند افزایشی را داشته باشیم.
وی گفت: همچنین یکی دیگر از برنامه‌های ما، راه اندازی واحدهای سردخانه‌ای با کیفیت بالا و به اصطلاح اتمسفری است که می‌تواند در ماندگاری میوه نقش بسزایی داشته باشد.
معتمدیان یادآور شد: در حال حاضر ۴۵۶ واحد سردخانه‌ای با مجموع یک میلیون تن ظرفیت در آذربایجان غربی وجود دارد که در گام دوم تلاش داریم در بحث کیفی سازی و استفاده از تکنولوژی روز و حرکت به سمت سردخانه‌های اتمسفری در این حوزه حرکت کنیم.
استاندار آذربایجان غربی تاکید کرد: همچنین با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، برنامه ریزی هایی برای توسعه صادرات سیب از استان داریم که با به نتیجه رسیدن آنها روند صادراتی در این حوزه شتاب بسیار خوبی خواهد گرفت.
با توجه به اظهارات مسئولان و نیز وضعیت موجود در حوزه سیب آذربایجان غربی، حل مشکل سیب به عزم جدی تمام مسئولان اعم از مجلس و دولت نیاز دارد تا ضمن استفاده از این ظرفیت بی نظیر برای توسعه و بهره برداری اقتصادی، راهکار ثابت، مطمئن و قابل وصولی نیز برای کشاورزان در دست یافتن به دسترنج خویش و نیز کوتاه شدن دست دلالان و سودجویان از این بخش اتخاذ شود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای