آخرین خبرها:
شناسه خبر: 26967

سفر به عمان و سمبه‌های پرزور

اینکه دولت یا حاکمیت خود را مبرا از نگاه‌های تیزبین و کاوشگر جامعه تصور نماید، تغافل در امور و نشانگر تفاوت جدی در ذهنیت دولتمردان و مردم عادی درباره آنچه

سفر به عمان و سمبه‌های پرزور
اینکه دولت یا حاکمیت خود را مبرا از نگاه‌های تیزبین و کاوشگر جامعه تصور نماید، تغافل در امور و نشانگر تفاوت جدی در ذهنیت دولتمردان و مردم عادی درباره آنچه در جامعه می‌گذرد، است.
اخبار سبز کشاورزی ؛ دو روز پیش حسین امیرعبداللهیان، وزیر تازه‌کار امور خارجه کشور، در رأس هیاتی، ایران را به مقصد عمان ترک کرد. آنچه طی سالیان گذشته از رفت و آمد مسئولان عمانی و ایرانی استنباط می‌شده، آن است که اگر از کشور عمان مسئولی به ایران سفر می‌کرده، حامل یک پیام بوده و اگر فردی از ایران به عمان می‌رفته، متقاضی و درخواست‌کننده «چیزی» بوده است.
مروری بر آرشیو خبرها نشان می‌دهد تاکنون مسافرت مسئولان به کشور عمان از نظر روابط بین‌المللی و روابط دو جانبه معنایی بیش از ارتقاء و گسترش روابط دو جانبه داشته است؛ کما اینکه آزادسازی برخی از زندانی‌ها یا مبادله آنها بین برخی از کشورها نظیر آمریکا و انگلستان از طریق کشور عمان به اجرا درمی‌آمده است.
حال پس از بلاتکلیفی و مسکوت ماندن برجام و نیز گسترش اعتراضات داخلی، همراه با شتاب‌گیری اقتصاد تورمی افسارگیسخته و چاپ روزنامه‌وار اسکناس، بالا رفتن نرخ دلار از مرز 40 هزار تومان که وعده پنج هزار تومانی آن داده می‌شده، گران شدن سرسام‌آور ارزاق عموی که دیگر کمتر خانواری توان تهیه یک وعده غذای کامل را دارد، به نظر می‌رسد که این سفر وزیر امور خارجه، معنا و مفهوم دیگری داشته باشد و آن «سمبه»ای است که پر زور شده است. به ویژه اینکه امروز رئیس سازمان انرژی اتمی از براز تمایل طرف های مقابل (ایران و آمریکا) برای مذاکرات خبر داده است.
بگذریم که از شعارها و یا لاف‌های سیاسی دولتمردان که فکر می‌کنند سردمداران و مردم دنیا مانند جماعت ایرانی در محاصره تحدیدها و تهدیدهای آنها گرفتارند و امکان دارد برخی از شعارها را واقعی پنداشته یا ناچار از قبول آن‌ها شوند.
دولتمردان ایران باید بدانند که دنیا کلام و پیام‌های ایران را به دقت راستی‌آزمایی می‌کند و با نمونه‌های قبلی می‌سنجد و تحلیل می‌کند. باید منتظر ماند و دید تا سوغات وزیر امور خارجه و دستاوردهای سمبه پرزور در عمان چه ثمری به جز آمادگی مذاکره ایران به بار خواهد آورد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای