آخرین خبرها:
شناسه خبر: 24673

سود روستاییان در فروش بی‌واسطه فرآورده‌های دامی

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: بیش از ۲۵۰۰ مجوز برای دامداری روستایی در سطح استان صادر شده‌ است.

سود روستاییان در فروش بی‌واسطه فرآورده‌های دامی

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: بیش از ۲۵۰۰ مجوز برای دامداری روستایی در سطح استان صادر شده‌است.

به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایسنا ؛ محمدعلی صادقی با بیان اینکه تولیدات سالانه دامی استان حدود ۲۴۴ هزار و ۵۰۰ تن است، اظهار کرد: جمعیت دامی دام‌های سبک و سنگین استان یک میلیون و دویست ۲۱۴ هزار راس است.

وی با بیان اینکه ۱۵۰ هزار راس دام سبک و سنگین در این دامداری‌ها پرورش پیدا می‌کنند، اذعان‌کرد: این تعداد دام‌پروری کوچک مقیاس برای حدود ۳۵۰۰ نفر به طور مستقیم ایجاد اشتغال کرده‌است‌.

صادقی با اشاره به تولید میانگین سالانه ۱۶۵ هزار تن شیر، افزود: سال گذشته ۱۵۸ هزار تن شیرخام و ۱۵ هزار تن گوشت‌تولید کردیم.

هزینه‌تمام شده یک کیلوگرم شیرخام در واحدهای کوچک‌مقیاس ۳۰ درصد از واحدهای صنعتی کم‌تر است

این مسئول با بیان اینکه هزینه‌تمام شده یک کیلوگرم شیرخام در واحدهای کوچک‌مقیاس ۳۰ درصد از واحدهای صنعتی کم‌تر است، خاطرنشان‌کرد: حسن‌دامداری‌های روستایی این است که می‌توانند از نهاده‌های تولیدی خودشان استفاده کنند و به لحاظ هزینه‌های جاری اعم کارگری و سوخت و سایر مسائلی که برای دامداری‌های صنعتی است، صرفه‌جویی داشته‌باشند.

تولید و فروش فرآورده‌ها بدون واسطه برای دامداران مقرون به صرفه‌تر است؛ ایجاد این نوع دامداری‌های کوچک مقیاس روستایی باعث ایجاد اشتغال پایدار و افزایش درآمد خانوارهای روستایی‌ شده است؛ ولی متاسفانه در یک سال گذشته به دلیل افزایش قیمت نهاده‌های دامی برخی از دامداری‌ها از پرورش دام‌های گوشتی به دام شیرده روی آورده‌اند.

گفتی است خوراک، بهداشت دام و سلامت زنجیره غذایی انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به این جهت خوراک سالم تأمین‌کننده بهداشت دام، فرآورده‌های دامی و غذای سالم و در نهایت تضمین‌کننده سلامت انسان محسوب می‌شود. از این رو در مهرماه سال‌جاری بیش از یک میلیون تن نهاده دامی با مجوز بهداشتی دامپزشکی از طریق بندر امام خمینی (ره) وارد کشور شده است.

از طرفی همه ساله در آغاز فصل پاییز و ماه‌های مهر و آبان با کاهش دمای هوا و افزایش مصرف پروتئین تا حدودی شاهد افزایش قیمت گوشت هستیم. طبق گزارش میدانی، قیمت کشتار روز انوع گوشت قرمز در هر کیلوگرم در زنجان، به شرح زیر است:

ران گوسفندی ۲۲۱ هزار و ۴۰۰ تومان، گردن گوسفندی ۱۵۹ هزار تومان، سردست گوسفندی ۱۸۳ هزار و ۶۰۰ تومان، شقه گوسفندی ۱۶۴ هزار تومان، خورشتی گوسفندی ۳۳۲ هزار و ۱۰۰ تومان، ماهیچه گوسفندی ۲۳۷ هزار و ۶۰۰ تومان؛ ران گوساله ۲۲۷ هزار و ۵۵۰ تومان، سردست گوساله ۲۰۹ هزار و ۹۰۰ تومان، راسته گوساله ۲۹۷ هزار تومان، چرخ کرده مخلوط گوساله و گوسفندی ۱۸۹ هزار تومان است.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای