آخرین خبرها:
شناسه خبر: 26007

سیر نزولی تولید زعفران در پایتخت طلای سرخ ایران

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: برداشت زعفران از سطح زیر کشت کامل برداشت شده است و پیش‌بینی می‌شود این میزان در سال جاری ۱۷۰ تن باشد. به گزارش اخبار سبز

سیر نزولی تولید زعفران در پایتخت طلای سرخ ایران

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: برداشت زعفران از سطح زیر کشت کامل برداشت شده است و پیش‌بینی می‌شود این میزان در سال جاری ۱۷۰ تن باشد.

به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از شهرآرانیوز، غلامحسین ساربان، معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی، درباره وضعیت تولید زعفران استان نسبت به سال‌های گذشته گفت: در سطح یک هزار هکتار، برداشت از ۱۰ مهر از شهرستان‌های استان آغاز شد و تا ۱۰ آذر که معمولا گل زعفران روی زمین است، برداشت انجام می‌شود و اکنون برداشت زعفران کامل انجام شده است. برداشت زعفران معمولا از اقلیم‌های سرد شروع می‌شود و در اقلیم‌های معتدل مثل شهرستان‌های کاشمر، بردسکن و گناباد به اتمام می‌رسد.

به گفته ساربان، پیش‌‌بینی می‌شود میزان برداشت از زمین‌های کشت استان حدود ۱۷۰ تن زعفران باشد. سال گذشته کل بارندگی ۱۵۸ میلی‌متر بوده است و میانگین بارندگی دوره بلند‌مدت ۲۱۲ میلی‌متر بوده است. بخشی از بارندگی‌های ما در اردیبهشت ماه تأمین شد که خیلی مؤثر برای محصول زعفران نبود. به همین دلیل کاهش عملکرد داشتیم.

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی در ادامه یادآور شد: میزان تولید زعفران در سال ۹۸، ۳۲۰ تن بوده است، در سال ۹۹، ۳۰۹ تن، ۱۴۰۰ میزان تولید ۱۴۸ تن، و امسال این میزان تولید به حدود ۱۷۰ تن رسیده است.

وی با تأکید بر اینکه تولید زعفران درخراسان سیر نزولی داشته است، اضافه کرد: سال گذشته حدود ۱۱۹ میلی‌متر بارندگی داشتیم و سال بسیار سرد و کم‌سابقه‌ای را در ۵۲ سال گذشته تجربه کردیم. درسال ۱۴۰۱ سال گرمی که مناسب محصول زعفران بود داشتیم، ولی شاهد کاهش بارندگی هم بودیم که عملکرد محصول را کاهش داد.

دیدگاه تان را بنویسید

  • وحید رضا غفاری پاسخ به نظر

    سلام باتوجه به اینکه تولید محصول زعفران نصف سالهای قبل بوده چ ا قیمت زعفران نصف قیمت پارسال شده ،چرا دولت از کشاورزان حمایت نمی‌کند

چندرسانه‌ای