آخرین خبرها:
شناسه خبر: 26806

شاهپور علایی‌مقدم و سومین مسئولیت در دولت سیزدهم

در یک تغییر آرام و بدون برگزاری مراسم تودیع و معارفه رسمی، دکتر شاهپور علایی‌مقدم در طبقه دهم ساختمان وزارت جهاد کشاورزی مستقر و به‌عنوان معاون امور برنامه‌ریزی

شاهپور علایی‌مقدم و سومین مسئولیت در دولت سیزدهم

آیا قربانی، مسئول همه ناکارآمدیی‌های وزارتخانه است؟

در یک تغییر آرام و بدون برگزاری مراسم تودیع و معارفه رسمی، دکتر شاهپور علایی‌مقدم در طبقه دهم ساختمان وزارت جهاد کشاورزی مستقر و به‌عنوان سرپرست معاونت امور برنامه‌ریزی و اقتصادی ساداتی‌نژاد شروع به‌کار کرد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ؛ وزیر جهاد کشاورزی در یک دورهمی خصوصی از خدمات دکتر محمد قربانی، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی که 13ماه پیش، وی را به این سمت انتخاب کرده بود قدردانی کرد و فرمان سرپرستی این معاونت استراتژیک و سرنوشت‌ساز را به دکتر شاهپور علایی‌مقدم داد. همین و بس.
جالب آنکه وزیر پنج ماه پیش، طی حکمی قربانی را به‌سمت رئیس دبیرخانه مجوزها و پروانه‌های وزارت ساختمان کشاورزی (پستی حساس) منصوب کرد و از همان ایام در نظر داشت قربانی را به‌عنوان قائم‌مقام وزارتخانه و شخص خودش معرفی کند.

شاهپور علایی‌مقدم و سومین مسئولیت در دولت سیزدهم شاهپور علایی‌مقدم و سومین مسئولیت در دولت سیزدهم

فراموش نکنیم دکتر شاهپور علایی‌مقدم علاوه ‌بر تحصیلات مرتبط و تخصصی تا سطح دکترای مهندسی کشاورزی و فعالیت‌ها در سمت‌های فرمانداری، شهرداری و… در پست‌های مدیریت جهاد کشاورزی شهر و شهرستان و ریاست سازمان امور عشایر و سازمان حفظ نباتات منشأ اثرات بوده است.

هشدار نارنجی؛ شما کلاً خوابید

حدود سه ماه پیش و سه ماه قبل‌تر از این‌که عذر اولین انتخاب وزیر جهاد کشاورزی (متکان) خواسته شود، وزیر در یک جلسه خطاب به دکتر قربانی گفت: «شما (معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی) کلاً خوابید» و این هشدار نارنجی نزد تحلیلگران مزرعه سبز به‌مثابه تغییر نگاه وزیر یا تاثیر افراد محرم وی در این تغییر دیدگاه نسبت به دومین انتخاب خود تلقی شد؛ یعنی که ارکان یکی از دو عمود خیمه گاه وزیر به لرزه درآمد.
بیشتر بخوانید: تکانه‌های شدید، مَتَکان را هم تکان داد
اینکه چرا نزدیک‌ترین یاران و همراهان وزیر آرام آرام تحلیل می‌روند در فرصتی دیگر، تحلیل و بررسی کارشناسی خواهد شد که چالش‌های برخی از معادلات درون وزارتخانه را مشخص خواهد کرد؛ اما از دیگر سو، تغییرات پی‌درپی حتی در پست‌های ثابت و جابه‌جایی مدیریتی در مثلاً امور اراضی، معاونت آب و خاک و… نه اینکه به نوعی جنون تغییر تلقی شود؛ اما حکایت از سست بودن پایه‌های کمیته انتصابات (که نداریم) انتخاب شایسته و اصلح برای یک ‌بار، تخصصی فکر و عمل کردن و انتخاب مدیران دارد و برخی از این تغییرات حاصل فشارهای بیرونی، گعده‌های حلقه نور، جناح‌های تصمیم‌ساز، وعده وعیدهای نیروهای نامرئی مجلس دوازدهم و… می تواند باشد.

قربانی مسئول همه ناکامی‌ها قربانی مسئول همه ناکامی‌ها

قربانی مسئول همه ناکارآمدی‌ها؟

دکتر محمدباقر قربانی استاد اقتصاد کشاورزی دانشگاه بود؛ اما سال‌ها تحصیل و تدریس اقتصاد کشاورزی، نمایندگی و حضور فعال در سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و زندگی در مناطق کشاورزی، از وی فردی ساخته بود که حامیان وی معتقدند معجونی از علم و عمل را به همراه دارد.
با این همه، زمانی که خبری در فضای مجازی با این عنوان پخش شد «…منابع آگاه وزارتخانه معتقدند همه ناکامی‌های و ناکارآمدی های وزارتخانه از حضور قربانی در سمت معاونت اقتصادی و برنامه‌ریزی است تعجب همگان برانگیخته شد که وزیر اگر از چنین فردی شناخت کامل نداشته، چرا استراتژیک‌ترین سمت وزارتخانه و ارتقای امنیت و اقتدار غذایی کشور را به وی سپرده است که ناآگاهی وزیر نسبت به توان و کاردانی مدیران انتخابی وزارتخانه، شایستگی ادامه وزارت وی را زیر سوال می‌برد و چنانچه از قربانی شناخت و نسبت به وی اعتماد داشته که وی را بدین سمت گمارده، اما پس حدود یک سال مدیریت قربانی، تصمیم آنی وزیر در مورد تغییر قربانی، تزلزل در اراده مدیریتی وی تلقی می‌شود و باید پاسخگوی تغییرات پی در پی مدیران زیر مجموعه خود باشد.
حالا که دومین تغییر جدی در بین یاران گرمابه و گلستان وزیر و یکی از دوگروه لاینفک وابسته به وزیر رقم خورده و یک رئیس انجمن علمی‌ـ اقتصادی کشاورزی با کوله‌باری از بحث‌های خاص، پشت پرده ملاقات‌ها، برنامه‌ها، عزل‌ها و انتصابات، جابه‌جایی‌های بودجه‌ای و… به دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد برمی‌گردد باید چشم‌انتظار بادهای موسمی دیگر در وزارتخانه بود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای