آخرین خبرها:
شناسه خبر: 20063

تکانه‌های شدید، مَتَکان را هم تکان داد

از هشتم شهریور 1400 نخستین روزی که علی‌اکبر متکان به‌عنوان «استاد دانشگاه گروه سنجش از دور» به وزارت جهاد کشاورزی آمد تا سنگر توسعه و مدیریت منابع را با هدف

تکانه‌های شدید، مَتَکان را هم تکان داد
از هشتم شهریور 1400 نخستین روزی که علی‌اکبر متکان به‌عنوان «استاد دانشگاه گروه سنجش از دور» به وزارت جهاد کشاورزی آمد تا سنگر توسعه و مدیریت منابع (تخصصی‌ترین حوزه توسعه) را با هدف ارتقای جایگاه وزارتخانه و بهبود وضعیت کارِ، بهره‌وری و البته اصلاح وضعیت معیشتی، فرهنگی، اجتماعی، مسکونی و… بیش از 60 هزار پرسنل از کارمند ساده تا کارشناسان ارشد، دکتر و فوق دکترا و معاونین، مشاورین و مدیران کل را به دست گیرد کارمندان معاونت با فردی یقلاوی به‌دست مواجه شدند که اعلام می‌کرد در این معاونت همه باید از منزل ناهار بیاورند تدارک ناهار برای هیچ پرسنلی حتی مهمانان وارده مجاز نیست و سختگیری وی برای اینکه مثلاً آبدارچی ناهار نخورد بی‌نهایت بود؛ در حالی که وی بودجه 22هزار میلیارد تومانی وزارتخانه و مصرف بهینه آن را در اولویت قطعی قرار نمی‌دهد.

فهم از باغچه خانه دکتر در مقابل 15 _ 16 میلیون هکتار کشاورزی

گزارش خبرنگاران اخبار سبز کشاورزی به نقل از کارمندان این معاونت حاکی است علی اکبر متکان پس از ورود به وزارتخانه، در هر موردی که بحث های کلان از 15 _ 16 میلیون هکتار زمین کشاورزی و بیش از 1/5 میلیارد قطعه جوجه و مرغ یا حدود 100 ملیون رأس دام سبک و سنگین و بحث‌های کارشناسی، تولید محصول و راه‌های توسعه پایدار کشاورزی سخن گفته می‌شد، دانسته‌ها و علم خود را در رابطه باغچه و خانه خود در آمل و چند قطعه مرغ و خروس و یکی دو رأس گوسفند را در مقابل 129 میلیون تن محصول به سمع و نظر کارشناسان می‌رساند و به آنها می‌گفت «شما نمی‌دانید، من می‌دانم» و این تکه کلام، موجب خموشی کارشناسان و مستندسازی باغچه با کل کشاورزی کشور شده بود که آن را به این سطح تقلیل داده بود؛ چراکه مسئول بسیج اساتید تهران نه از مسائل پیچیده کشاورزی و مدیریت منابع این بخش اطلاع کامل داشت و نه از شکاف تاریخی حاصل از تجمیع و تفریخ سه، چهار وزارتخانه قبل از انقلاب در یک وزارتخانه و دو وزارتخانه بعد انقلاب در یک وزارتخانه مطلع بود.

یکی بودن دوغ و دوشاب

به‌همین جهت برای متکان دوغ و دوشاب نیروی متخصص کاردان یا مدیر وارداتی یکی بود و فرقی نمی‌کرد که وی معاون مدیریت منابع وزارت نفت باشد یا آموزش عالی یا جهاد کشاورزی و کارمندان متخصص وزارتخانه نیز در نگاه وی مثل دیگر وزارتخانه‌ها بودند.

کمیته انتصابات پیش‌پا افتاده

اجرای حرکات از پیش طراحی شده طی نیمه دوم سال 1400 در معاونت توسعه و مدیریت منابع موجب شد تا کمیته انتصابات پیش‌پا افتاده‌ای در معاونت تشکیل شود و مصاحبه‌های بسیار سطحی برای انتخاب فنی معاون وزیر، مشاور وزیر و مدیران کل اثرگذار صورت گیرد. مثلا برخی افراد از فرد پیشنهادی برای معاونت امور… مصاحبه می کردند که خود الفبای تخصص با مدیریت آن معاونت را داشتند!
همین امر موجب شد تا در مواردی به‌جای کارشناسان توانمند و کارکشته، افراد شفاهی همسو، همسان و همانند به صورت اتوبوسی عمدتاً از بیرون انتخاب شوند. انتخاباتی که فاجعه امروز را پیش آورد.

تعویض چند باره مدیران

مدیرانی که معمولا نه به بخش تعصب داشتند، نه به غذای مردم و نه به اقتدار کشور و در سالی که رهبر معظم آن را «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام نهاد، وزارتخانه به‌جز اجرای چند مصاحبه و تبلیغات در مورد دانش بنیان، از این مسائل دور ماند و برخی مدیران ارشد از جمله مدیر کل حقوقی چندبار تعویض شد و وزارتخانه از این بابت تقریبا روی زمین ماند.

حذف مشاورین توانمند وزیر

جالب‌تر اینکه، در حالی که در اکثر وزارتخانه‌ها مشاورین از بین مدیران ارشد کاردان و خوش فکر، انتخاب می‌شوند با غرور و تبختر «دانای کل بودن»، زیر پای مشاوران قدر و توانمند وزارتخانه را خالی کرد و با اصرار احکام عزل و خانه‌نشین شدن بانک‌های قوی اطلاعاتی و اجرایی وزارتخانه صادر شد.

دشمن تراشی برای وزیر

مدیرکل سابق امور دانشجویان خارج کشور در جایگاه کلیدی‌ترین معاونت وزارتخانه آنقدر به تصمیمات حاشیه‌ای خود ادامه داد که تقریباً وزیر را به شدت با چالش های متعدد و دشمنان فراوان رو به رو کرد.
برخی معتقد بودند که استعداد دیگر نائب رئیس هیات مدیره شرکت بصیر در این جایگاه خطیر، دشمن‌تراشی برای وزارتخانه و وزیر بود؛ به نحوی که وزیر چند ماهی است در آرزوی استعفاء یا خروج وی از وزارتخانه است تا شاید امور سامان یابد.
بیشتر بخوانیم: بازی با نام شهدا ابزار جدید تطهیر حلقه مَتکانیه

معاونت را رها کن

برخی از کارشناسان حکایت می‌کنند بارها از سوی حامیان متکان به معاون توسعه یادآوری شده برای نجات وزارتخانه این معاونت را رها کند، اما انگار وی ماموریت دارد تا وزیر جهاد کشاورزی را به چنان سرنوشتی برساند که در مجلس شاهد برخی تکانه‌های آن بودیم.

در حسرت فعالیت مطلوب

خاطرنشان می شود، علی اکبر متکان در بدو ورود به معاونت پروژه صد هزار واحد مسکونی برای پرسنل وزارتخانه را نیز مسکوت نگه‌داشت وگرچه بعدها تا حدودی فعال هم شد اما اجازه نداد همه پرسنل صادق و فداکار وزارتخانه (آنها که مسکن ندارند) از این حداقل آپارتمان‌های کوچک در حاشیه شهرها بهره‌مند شوند و همین مسائل به عدم‌پرداخت یا حذف اضافه کاری پرسنل موجب شد تا کارمندان دست به اعتراض بزنند و در حالی که وزیر دخل و تصرفی در تصمیمات غیرمنطقی معاونت نداشت دشمنی بین وزیر و پرسنل به وجود آمد.

سرنوشت نامعلوم وزارتخانه درپی انتخابات بد

اینک که سرنوشت وزارتخانه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، انتظار می‌رود که وزیر جهاد کشاورزی اولین معاون انتصابی خود را سریعا ارزیابی نموده و مجموعه وزارتخانه را نجات دهد.

انتخاب معاون اصلح

قاعدتاً ساداتی‌نژاد می‌تواند با گزینش یک مدیر از بین کارشناسان ارشد و مدیران موجود وزارتخانه که به مسائل کلان توسعه و مدیریت منابع، هدایت کاری و برنامه‌های بیش از 60 هزار پرسنل در 31 استان کشور و برنامه‌ریزی برای ارتقای جایگاه کشاورزی از مراکز خدمات تا مدیر شهر و شهرستان و سازمان استان و… اشراف دارد گره کور عقب‌ماندگی را باز کند.
دیدگاه تان را بنویسید

  • علاالدین حسین آیت الله زاده پاسخ به نظر

    ندهد هوشمند روشن رای به فرو‌مایه کارهای خطیر
    بوریا باف اگر چه بافندست نبرندش به کارگاه حریر
    سعدی علیه الرحمه

چندرسانه‌ای