آخرین خبرها:
شناسه خبر: 20166

شرکت‌های دانش‌بنیان بازوی کارآمد کشاورزی

امروزه رشد اقتصادی بر پایه و محور کشاورزی است و پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه کشاورزی بر پایه دانش و علم روز انجام می‌گیرد که در نهایت به تولید محصولاتی باکیفیت

شرکت‌های دانش‌بنیان بازوی کارآمد کشاورزی
امروزه رشد اقتصادی بر پایه و محور کشاورزی است و پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه کشاورزی بر پایه دانش و علم روز انجام می‌گیرد که در نهایت به تولید محصولاتی باکیفیت و سلامت‌محور منجر می‌شود.
اخبار سبز کشاورزی : در این راستا، واحدهای تولیدی دانش‌بنیان می‌توانند نقش مهم و موثری را در رونق کشاورزی داشته باشند. این شرکت‌ها با در دست داشتن افرادی متخصص و آگاه به تکنیک‌ و تکنولوژی‌های روز می‌توانند در ارتقاء و پیشرفت عرصه کشاورزی کوشا باشند.
شرکت دانش‌بنیان فناوری پرواز سیمرغ سها که محور فعالیت‌هایش بر پایه اصول دانش‌بنیان است، توانسته با تولید پهپادهای سم‌پاش کشاورزی کمک شایان توجهی را به جامعه کشاورزی کشور انجام دهد.
در این میان گفت‌وگویی را با مهندس سیدسعید مرتضوی‌فر، مدیر محترم بازرگانی شرکت دانش‌بنیان فناوری پرواز سیمرغ سها ، انجام داده‌ایم که مشروح آن در ذیل آمده است.

شرکت شما تا چه میزان محوریت دانش‌بنیان را در حوزه کشاورزی لحاظ کرده است؟

استفاده از این تکنولوژی در حوزه کشاورزی در جهان سابقه چند دهه دارد؛ اما در ایران این تکنولوژی تا چند سال گذشته چندان مورد استقبال قرار نگرفته بود. اکنون رغبت کشاورزان برای استفاده از این تکنولوژی بیشتر شده و ما هم براساس نیاز جامعه وارد این حوزه شدیم و جزو اولین‌های این صنعت در ایران هستیم.
ما توانستیم این فناوری را بومی‌سازی کنیم و قطعات و لوازم جانبی این محصولات را با همان کیفیت و دقت نمونه‌های خارجی تولید کردیم. سفارشی‌سازی محصولات براساس نیاز کشاورزان از دیگر توانمندی‌های ما است.

شرکت دانش‌بنیان فناوری پروانه سیمرغ سها شرکت دانش‌بنیان فناوری پروانه سیمرغ سها

به‌طور کلی یک شرکت دانش‌بنیان باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟

تیم تحقیق و توسعه قوی، پویایی و نیروهای جوان و متخصص و همچنین به‌روز رسانی پیوسته فناوری و تکنولوژی از ویژگی‌های یک شرکت دانش‌بنیان است.

اقدامات انجام شده شرکت شما در حوزه دانش بنیان (پهپادهای سمپاش کشاورزی) شامل چه مواردی می‌شود؟

-تولید زیرسیستم‌های پهپادها؛
-آنالیزهای دقیق مهندسی پیش از تولید؛
-استقرار واحد چند مرحله‌ای کنترل کیفیت؛
-فرآیندهای تولید مهندسی شده؛
-سفارشی‌سازی محصولات براساس خواسته و نیاز مشتری؛
-فعالیت در بازارهای جهانی و ایجاد شعبه در مسکو، عراق، سوریه و ترکمنستان.

نقش پهپادهای سمپاش را در بهره‌وری محصولات کشاورزی و دیگر مولفه‌های موثر در این بخش توضیح دهید.

پهپادهای سمپاش کشاورزی هوشمند می‌توانند در چند جهت به بهره‌وری کشاورزی کمک کنند که به اختصار به چند مورد اشاره می‌کنم:
-با توجه به درگیری کشور با کمبود آب و افزایش قیمت سموم کشاورزی با استفاده از این پرنده‌ها می‌توان کاهش 90 درصدی در مصرف آب و 30 درصدی در مصرف سم داشت که این امر با دقت و عملکرد بالای پاشش انجام می‌شود.
-با استفاده از این پرنده‌ها محصولاتی که با سمپاشی سنتی (تراکتور) از بین می‌رود دیگر آسیبی نمی‌بیند، نیروی انسانی کمی نیاز است و زمان صرف شده برای سمپاشی به‌شدت کم می‌شود و هزینه تمام شده برای کار سمپاشی هم برای کشاورزان عزیز کاهش پیدا می‌کند.

درباره ویژگی‌های فنی و کاربردی این پهپادها توضیح دهید.

از پهپادها در زمینه‌های مختلف استفاده می‌شود؛ مثل تصویربرداری، نقشه‌برداری، کشاورزی و همچنین امداد و نجات، آتش‌نشانی و… .
پرنده‌های سمپاش کشاورزی هوشمند با استفاده از باتری و موتورهای الکتریکی کار سمپاشی را با دارا بودن سنسور تنظیم ارتفاع و همچنین سنسور عدم‌برخورد با مانع و دوربین بدون نیاز به خلبان و به‌صورت اتوماتیک انجام می‌دهند.
عملکرد سمپاشی این پرنده‌ها بستگی به لیتراژ پرنده دارد که ما توانایی تولید بین 10 تا 70 لیتری را داریم که تقریباً در هر پرواز بین یک تا 4.5 هکتار را در مدت زمان 10 الی 18 دقیقه سمپاشی انجام می‌دهند.

استقبال کشاورزان و فعالان عرصه کشاورزی در استفاده از این پهپادها به چه میزان بوده؟

با توجه به مواردی که ذکر شد و همچنین سرعت و دقت بالایی این پرنده‌ها استقبال خوبی طی سال‌های اخیر اتقاق افتاده و این استقبال رو به گسترش است.

وضعیت فعلی واحدهای دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی را در چه حد می‌بینید؟

شرکت‌های خوبی در حوزه دانش‌بنیان کشاورزی وجود دارد و ما هم در حوزه پهپادهای سمپاش فعال هستیم و تاکنون اقدامات خوبی در حوزه اصلاح نژادها و سیستم‌های آبیاری و مبارزه با آفات و… انجام شده است.

آیا وزارت جهاد کشاورزی در راستای دانش‌بنیان شدن شرکت‌ها حمایتی می‌کند یا خیر؟

بله، اما حمایت‌ها نسبت به آنچه باید باشد کافی نیست.

استفاده از این پهپادها به لحاظ قیمتی به چه شکل است و آیا کشاورزان توان خرید آن را دارند؟

بازه قیمتی این پهپادها بستگی به لیتراژ قابل حمل‌شان دارد و نمونه‌های مختلفی دارند که بازه قیمتی نمونه‌های خارجی بین 400 تا 700 میلیون است که پرنده 10، 16 و 20 لیتری هستند؛ اما توانایی تولید 10 تا 70 لیتر داریم که بازه قیمتی بین 280 تا 750 میلیون است.
در بحث خرید باید بگویم که بله، کشاورزان مالک، تعاونی‌های تولید روستایی یا تعاونی‌های خدمات روستایی می‌توانند این محصول را خریداری کنند و کار خدمات سمپاشی را انجام دهند.
همچنین ما با توجه دانش‌بنیان بودن شرکت می‌توانیم از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی که زیرنظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است، وام خرید محصولات را با کارمزد 10 درصد و بازپرداخت 36 ماه تهیه کنیم.

در پایان اگر صحبتی دارید، بفرمایید.

تشکر از لطف و پیگیری شما. ان‌شاءلله با کمک شما و حمایت مسئولان مربوطه، زمینه استفاده محصولات دانش‌بنیان برای بهره‌وری و پیشرفت در حوزه کشاورزی مسیر شود.

امیرهوشنگ عسگر سمنانی ـ کارشناس بازرگانی

بیشتر بخوانیم:
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای