آخرین خبرها:
شناسه خبر: 19756

پاویون اختصاصی شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه اگروفود

حسین کاظمی ـ روزنامه نگار و کارشناس کشاورزی

پاویون اختصاصی شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه اگروفود
اخبار سبز کشاورزی : بعد از وقفه و دوره بی‌رمق ناشی از همه‌گیری کرونا و با مساعدتر شدن اوضاع، بیست و هفتمین نمایشگاه اگروفود از 30-27 خردادماه در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار و مورد توجه پرشور علاقه‌مندان قرار گرفت.
اگرچه در نمایشگاه اگروفود به روال سال‌های اخیر در بخش کشاورزی بسیار ضعیف و بیشتر شاهد شرکت‌های صنایع‌غذایی بودیم اما یکی از پاویون‌های نمایشگاه مخصوص شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی بود؛ پانزده شرکت دانش‌بنیان فعال در بخش کشاورزی و صنایع‌غذایی در پاویون ویژه‌ای که توسط صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری تدارک دیده شده بود، گرد آمدند.
امیر بامه، مدیر روابط‌عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری در محل این پاویون و در مصاحبه با خبرنگار ما گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی که مسئول تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان است. یکی از نهادهای زیر نظر رئیس‌جمهور بوده که رئیس هیات‌امنای آن نیز رئیس‌جمهور است.
وی توضیح داد: پس از احراز صلاحیت دانش‌بنیانی، این شرکت‌ها به صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری معرفی و از خدمات آن بهره‌مند می‌شوند.
خدمات صندوق در چهار دسته اصلی شامل: تسهیلات، ضمانت‌نامه، توانمندسازی و سرمایه‌گذاری به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌شود و هرکدام از آنها تنوع و توضیحات خاص خود را دارد.

نمایشگاه

بامه گفت: یکی از حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکت‌های دانش‌بنیان، فراهم‌کردن شرایط حضور این شرکت‌ها در نمایشگاه‌ها است که نمونه آن را در همین نمایشگاه ملاحظه می‌کنید.
صندوق نوآوری و شکوفایی، پاویونی در نمایشگاه ایجاد می‌کند و شرکت‌های دانش‌بنیانی که محصول و خدمات مناسب این نمایشگاه را داشته باشند، با هزینه بسیار اندک که حدود 10درصد هزینه‌های معمول می‌شود، در آن شرکت می‌کنند و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با سازمان‌ها، نهادها و دیگر شرکت‌ها، برای فروش محصولاتشان داشته باشند.

تسهیلات

وی اضافه کرد: در حوزه تسهیلات، خدماتی مانند تسهیلات 4درصدی تا 12درصدی برای نمونه‌سازی قبل از تولید صنعتی، سرمایه در گردش ، وام لیزینگ و … به این شرکت‌ها ارائه می‌شود.

ضمانت‌نامه

مدیر روابط‌عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری در ادامه گفت: بسیاری از شرکت‌ها برای همکاری در پروژه‌های دولتی، شرکت در مناقصه‌های کاری و … نیازمند ضمانت‎نامه هستند و به صورت مرسوم شرکت‌ها برای ضمانت‌نامه به بانک مراجعه می‌کنند و حداقل باید 10درصد مبلغ ضمانت‌نامه را به‌صورت سپرده نزد بانک قرار دهند. اما شرکت‌های دانش‌بنیان با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی فقط 5درصد ضمانت‌نامه را سپرده‌گذاری کنند و مابقی را صندوق متقبل می‌شود و در کارمزد نیز 30درصد تخفیف می‌گیرد.

خدمات بلاعوض(توانمندسازی)

بامه توضیح داد: شرکت‌های دانش‌بنیان اگر قصد حضور در نمایشگاه‌های داخلی یا خارجی را داشته باشند یا بخواهند برخی استانداردها مانند استاندارد ایزو و… را دریافت کنند یا ثبت اختراع داخلی یا خارجی انجام بدهند و حتی در مواردی مانند استخدام مشاور و نیز آموزش کارمندان شرکت‌ها نیز صندوق نوآوری و شکوفایی بین 70 تا 90درصد هزینه‌های آن را به صورت بلاعوض پرداخت می‌کند.

خدمات سرمایه‌گذاری صندوق

وی همچنین گفت: اگر یک شرکت دانش‌بنیان طرحی داشته باشد که برای اجرای آن نیازمند منابع مالی است و یک شرکت بخش خصوصی حاضر شود که 20درصد این منابع مالی را هزینه کند، صندوق نوآوری و شکوفایی نیز 80درصد باقی‌مانده را سرمایه‌گذاری خواهد کرد.
روش فوق به این دلیل انجام می‌گیرد که شرکت‌های بخش خصوصی بهتر می‌دانند که در کجا باید سرمایه‌گذاری کنند و هر چند که سهم آنها 20درصد است اما صندوق نوآوری به‌خاطر اعتمادی که به بخش خصوصی دارد(به واسطه اینکه بخش خصوصی در جای مناسب سرمایه‌گذاری می‌کند)، صندوق نیز در همان‌جا و به مقدار 80درصد سرمایه مورد نیاز را تامین و در سرمایه‌گذاری مشارکت می‌نماید.

حسین کاظمی ـ روزنامه نگار و کارشناس کشاورزی

ماهنامه دام و کشت و صنعت - شماره ۲۶۴- تیر ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای