شکلاتی برای کاهش وزن

0
هنگامی که صحبت از کاهش وزن است، تمرکز کردن بر خوردن غذاهای سالم به نظر مشکل‌آفرین خواهد شد، اگر چه دقت در مورد خوردنی‌ها می‌تواند با اندکی ناپرهیزی نیز همراه باشد.
اخبار سبز کشاورزی: شکلات یکی از آن دسته مواد خوردنی خوشمزه است که می‌توان حتی در زمان اقدام به کاهش وزن، تا اندازه‌ای با اعتدال و میانه‌روی از آن استفاده کرد.
انواع بسیاری از شکلات‌ها وجود دارد که حتی در صورت هم‌زمانی کاهش وزن با تصمیم به خوردن آن‌ها، می‌توان به این کار اقدام کرد. براساس نظر برخی از متخصصان تغذیه، در زمان کاهش وزن می‌توان یکی از بهترین شکلات‌ها را انتخاب نمود.
اگر چه هر ذائقه‌ای یک نوع از شکلات‌ها را می‌پسندد، اما این به آن معنا نیست که چنین شکلات‌هایی الزاما سالم‌ترین نوع آن است.
اعتقاد کارشناسان تغذیه بر آن است که شکلات‌های تیره نسبت به سایر انواع آن سالم‌ترین هستند. دلیل این برتری داشتن بالاترین مقدار آنتی‌اکسیدانت، فلاونوئید، پلی‌فنل‌ها و کانچین‌ها است.
آنتی‌اکسیدانت‌ها می‌توانند به حفاظت از سلول‌های بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد و ابتلا به سرطان، کمک نمایند.
آن‌ها همچنین می‌توانند موجب کاهش التهاب و تنظیم فشار خون گردند، اگر چه کاهش وزن با روش پایدار و مستمر همراه با خوردن غذاهای مورد علاقه نیز می‌توان تنظیم نمود، اما این به‌معنای محروم کردن خود از خوردن آنچه دوست داریم، نیست.
کنترل میزان غذایی که باید خورده شود موجب می‌‌گردد که آدم مراقب وزن خود نیز باشد. امکان دارد که برخی افراد غذاهای مورد علاقه خود را بخورند و روند کاهش وزن آن‌ها نیز ادامه داشته باشد.
در بسیاری از موارد و زمانی که گرسنه هستیم، غذا را به سرعت فرو می‌بریم که این روش نه‌فقط موجب بلع سریع می‌شود؛ بلکه احساس رضایت از خوردن غذا نیز به وجود نمی‌آید.
در مورد خوردن شکلات باید سعی کرد که آن را در دهان نگه داشت و به آهستگی فرو برد. باید توجه داشت که درک طعم، بافت کِرِم‌مانند و شیرینی شکلات در لذت بردن از خوردن آن نقش دارد.
بنابر این برداشت، یک تکه شکلات که بالاترین لذت خوردن را به‌وجود می‌آورد؛ نباید بیشتر از 30 گرم باشد، چرا که باید مراقب مقدار کالری دریافت شده نیز بود.

شکلات تیره(سیاه)

شکلات تیره به‌طور کلی دارای مواد آسیاب شده کاکائو و کره کاکائو، بدون هر گونه شیر یا کره حیوانی است. این شکلات‌ها فاقد مواد شیرین‌کننده بوده که با اسامی شکلات تلخ و شکلات شیرین‌نشده نیز، نامیده می‌شوند و با درجات و درصدهای مختلف عرضه می‌کردند.
شکلات‌های سیاه از 30درصد کاکائو شروع و تا 97درصد نیز دیده می‌شوند که بسته به ذائقه افراد مصرف می‌شوند.
بنا بر توصیه کارشناسان تغذیه، بهترین زمان مصرف شکلات‌های سیاه در وعده صبحانه و همراه با سایر موادغذایی است. صرف شکلات سیاه در وعده صبحانه به فعال‌شدن آنتی‌اکسیدانت‌های بدن کمک می‌نماید.
در مصرف شکلات‌ها باید دقت کافی داشت چرا که امکان دارد به‌جای تاثیر در کاهش وزن موجب ازدیاد آن شوند و به ذخیره شدن چربی در بدن بینجامد. شکلات‌های تیره در ایجاد سلامتی و ایمنی بدن نقش مهمی دارند؛ بنابراین می‌توان با رعایت اصول تغذیه آن‌ها را مصرف نمود.

ماهنامه دام و کشت و صنعت – شماره ۲۶۴- تیر ۱۴۰۱

مقاله قبلیمتکان دبیرکل کمیسیون ملی یونسکوـ ایران شد
مقاله بعدیقیمت خرید دام زنده هنوز نهایی نشده است

پاسخ شما

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید