آخرین خبرها:
شناسه خبر: 21489

صفادشت همچنان غرق در زباله

نتیجه تخلیه ۳۰ ساله پسماندها در صفادشت، مهاجرت جوانان، خسارت به محصولات کشاورزی و تلف‌شدن دام‌ها است

صفادشت همچنان غرق در زباله

تخلیه ۳۰ ساله پسماندها در صفادشت

نتیجه تخلیه ۳۰ ساله پسماندها در صفادشت، مهاجرت جوانان، خسارت به محصولات کشاورزی و تلف‌شدن دام‌ها است؛ وعده پرداخت غرامت درازای تخلیه پسماند به ساکنان منطقه داده شده، اما عملی نشده است. با وجود راه‌اندازی کارخانه پسماند، صفادشت همچنان غرق در زباله است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایمنا، ۳۰ سال از وعده مسئولان برای اصلاح وضع صفادشت می‌گذشت و هیچ نتیجه‌ای حاصل نمی‌شد تا اینکه اسفندماه ۱۴۰۰ انتقاد شهروندان در سفر استاندار اصفهان به شهرستان خوانسار موجب شد استاندار بلافاصله و خارج از برنامه کاری به محل دپوی زباله‌ها برود و از نزدیک وضعیت محل را بررسی کند. استاندار در جلسه شورای اداری مشترک استان و شهرستان خوانسار به این موضوع اشاره و ضمن انتقاد از انباشت دپوی زباله تأکید کرد که چهره نگین زیبای خوانسار در پی رهاسازی زباله، خدشه‌دار می‌شود و شهروندان نیز از وضع موجود گلایه دارند.
در این جلسه تأکید شد که کارخانه پسماند باید به صورت مشترک با شهرستان گلپایگان راه‌اندازی و هماهنگی‌های لازم انجام شود تا در قالب یک برنامه واحد زباله‌ها در محلی که برای دو شهرستان تعیین شده است، تخلیه شود؛ ساماندهی پراکندگی پسماندها و تخلیه اصولی زباله‌ها در دستور کار شهرداری قرار گرفت و در مصوبات سفر گنجانده شد.
بیشتر بخوانید: ایران دیگر جایی برای دفن زباله ندارد

از وعده توخالی و پوچ مسئولان خسته شدیم

زهرا بصائری، دهیار و شهروند صفادشت با انتقاد از پاکسازی نشدن صفادشت از پسماند زباله‌ها می‌گوید: تنها به مناسبت روز زمین پاک، قسمتی از جاده صفادشت پاکسازی شده است؛ درحالی‌که پاکسازی منطقه صفادشت در مصوبات سفر استاندار اصفهان به شهرستان خوانسار گنجانده و مقرر شده شهرداری کار پاکسازی و دفن اصولی پسماند زباله‌ها را انجام دهد، اما با گذشت شش ماه هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است.
وی می‌افزاید: پیگیری‌های زیادی برای پاکسازی صفادشت انجام داده‌ایم، اما پاسخی دریافت نکرده‌ایم؛ تصور مسئولان استان این است که جمع‌آوری انجام شده است؛ شهرداری خوانسار قول داد ضمن دفن اصولی و خاک پوشانی پسماند زباله‌های موجود، آخرین پنجشنبه هرماه جاده صفادشت را پاکسازی کند، اما گویا فراموش کرده‌اند.
دهیار صفادشت ادامه می‌دهد: شهرداری خوانسار قول داد گریدر و دستگاه در اختیارمان قرار دهد تا شهروندان اقدام به دفن اصولی کنند، اما هنگام مراجعه گفتند دستگاه خراب است! از وعده توخالی مسئولان خسته شده‌ایم.
بصائری با اشاره به حضور مسئولان خوانسار به اتفاق نماینده شهرستان در مجلس در مسجد محل برای مطرح شدن مشکلات صفادشت، تصریح می‌کند: در این جلسه ضمن بیان مشکلات، موضوع بستن قرارداد پرداخت غرامت به روستا بابت تخلیه پسماند زباله‌ها در گذشته و اینکه به رغم پیگیری‌هایی که انجام دادیم نتیجه‌ای نداشته است، مطرح شد.
وی تاکید می‌کند: در این جلسه نماینده شهرستان در مجلس می‌گوید که برای جذب بودجه و قیر رایگان اقدام کنید؛ درحالی‌که با مصوبه مجلس یازدهم تخصیص بودجه به دهیاری‌ها و شهرداری‌ها براساس جمعیت دیده شده است و امسال بودجه این روستا با توجه به جمعیت ۸۱ نفری آن به نصف رسیده است که پاسخ‌گوی هزینه اجرای آسفالت نیست؛ زیرا قبل از اجرای آسفالت کوچه‌ها و معابر نیاز به زیرسازی است، قیر رایگان هیچ فایده دارد.
دهیار صفادشت خاطرنشان می‌کند: سفره ۳۰ سال تخلیه پسماند زباله‌ها در صفادشت نتیجه آن مهاجرت جوانانش، خسارت به محصولات کشاورزی و تلف شدن دام‌هایش شد، وعده پرداخت غرامت درازای تخلیه پسماند زباله دادند، اما هیچ‌یک از وعده‌ها عملی نشد و نخواهد شد!
وی می‌افزاید: پارک این منطقه وسیله بازی ندارد، شهرداری سال‌ها پسماندها را در این مکان تخلیه می‌کرد در حالی که یک وسیله بازی در این مکان نصب نکرده است.

پیگیر پاکسازی صفادشت هستیم

قاسم حسومی، رئیس محیط‌زیست خوانسار نیز در این خصوص می‌گوید: در کارگروه مدیریت پسماند شهرستان مصوب کردیم، ضمن اینکه پسماندهای پراکنده شده در حاشیه صفادشت باید پاکسازی شود، محدوده‌ای که پسماند زباله به صورت غیراصولی تخلیه می‌شده نیز به صورت اصولی دفن و خاک پوشانی شود؛ قرار بوده عملکرد این مصوبه به محیط‌زیست ارسال شود.
وی می‌افزاید: در حال پیگیری هستیم تا منطقه صفادشت به صورت کامل پاکسازی شود، در این زمینه به شهرداری خوانسار نامه ارسال کردیم؛ حتی به بخشداری نامه فرستادیم تا از شهرداری خوانسار گزارش پاکسازی را بدهد.
رئیس محیط‌زیست خوانسار تصریح می‌کند: به زودی در کارگروه مدیریت پسماند شهرستان از شهرداری خوانسار گزارش عملکرد پاکسازی منطقه صفادشت را می‌خواهیم تا جواب بدهد.
حسومی می‌گوید: دهیار صفادشت باید از طریق بخشداری خوانسار پیگیر پاکسازی باشد تا بتواند پاسخ بهتری دریافت کند.

به دلیل نبود اعتبار نتوانسته‌ایم سرند تهیه کنیم

محسن محسنی، مدیرعامل کارخانه بازیافت شهرستان‌های گلپایگان و خوانسار می‌گوید: کارخانه بازیافت پس از ۱۷ سال، آذرماه ۱۴۰۰ با تحویل پسماند شهرستان گلپایگان به صورت آزمایشی آغاز به کار کرد و از اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ پسماند زباله‌های شهرستان خوانسار به کارخانه منتقل می‌شود.
وی می‌افزاید: ظرفیت پذیرش کارخانه پسماند ۱۵۰ تن در روز است و در حال حاضر تناژ پسماند دو شهرستان گلپایگان و خوانسار ۶۵ تن به صورت روزانه است.
مدیرعامل کارخانه بازیافت شهرستان‌های گلپایگان و خوانسار تصریح می‌کند: درحال‌حاضر از کل پسماند شهری تحویل داده شده، حدود چهار درصد پسماند خشک قابل بازیافت و تفکیک است که توسط نیروهای کارگری جداسازی می‌شود و حدوداً ۴۰ درصد پسماند تر جهت تبدیل به کود کمپوست استخراج و الباقی در زمین ریجکت کارخانه به صورت اصولی و بهداشتی دفن می‌شود.
وی نبود اعتبار را مشکل کنونی کارخانه بازیافت می‌داند و اضافه می‌کند: سازمان بازیافت بودجه‌ای به کارخانه تخصیص نمی‌دهد و مجبور هستیم از طریق شهرداری‌ها جهت تکمیل خرید ماشین‌آلات و الباقی عملیات عمرانی اقدام کنیم که با وجود کمبود اعتبارات مالی در توان شهرداری‌ها نیست.
مدیرعامل کارخانه بازیافت شهرستان‌های گلپایگان و خوانسار تاکید می‌کند: با گذشت چند ماه از راه‌اندازی کارخانه به دلیل نبود اعتبار نتوانسته‌ایم سرند تهیه کنیم که در صورت محقق شدن آن می‌توان مواد آلی دپو شده را فرآوری کرد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای