آخرین خبرها:
شناسه خبر: 18089

ضرر 18هزار تومانی مرغداران در فروش هر کیلو تخم‌مرغ

مهدی احمدی لفورکی ـ خبرنگار

ضرر 18هزار تومانی مرغداران در فروش هر کیلو تخم‌مرغ
رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران با بیان این‌که در حال حاضر با وجود حذف نشدن عوارض صادراتی روزانه 80 تا 100تن تخم‌مرغ به افغانستان صادر می‌شود، گفت: با شرایط سخت تولید و افزایش شش برابری نهاده‌ها، مرغداران در فروش هر کیلو تخم‌مرغ 18هزار تومان ضرر می‌دهند.
ناصر نبی‌پور در گفت‌وگو با اخبار سبز کشاورزی اظهار داشت: میانگین قیمت تخم‌مرغ در حال حاضر 26 تا 27هزار تومان است و با گرانی نهاده‌ها، قیمت‌گذاری دستوری و حذف نشدن عوارض صادراتی مرغداران در حال زیان دادن هستند.
نبی‌پور بیان کرد: نهاده‌ها نیز به گران شده و قیمت ذرت کیلویی 11هزار و 300 و کنجاله سویا 16هزار و 300تومان شده و مرغداران توان خرید خود را از دست داده‌اند و برای تولید هر کیلو تخم‌مرغ نیز 18هزار تومان از جیب می‌گذارند.

تسهیلات پرداختی به مرغداران گرهی از مشکلات باز نمی‌کند

وی افزود: تسهیلات پرداختی به مرغداران مرغ تخم‌گذار نیز رقمی محسوب نمی‌شود که بخواهد مشکلی را حل کند و بانک به ازای هر قطعه مرغ 175هزار تومانی 21هزار تومان تسهیلات می‌دهد. بانک‌ها نیز برای مرغداران بالای 100هزار قطعه‌ای وثیقه‌های سنگین می‌خواهند و مرغداری را به عنوان وثیقه قبول نمی‌کنند و خانه و مغازه را برای وثیقه می‌پذیرند.
رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران در پاسخ به این‌که نرخ سود تسهیلات بانکی چقدر است، گفت: به واحدهای مرغداری زیر 100هزار قطعه تسهیلات با نرخ 10 و 15درصد و به واحدهای بالای 100هزار قطعه تسهیلات 18درصدی می‌دهند که این نرخ سود با شرایط فعلی گرهی از مشکلات تولید باز نمی‌کند.

افزایش قیمت تخم‌مرغ در پاییز و زمستان

نبی‌پور با اشاره به این‌که یک واحد 50هزارتایی مرغ تخم‌گذار در یک ماه حدود یک میلیارد تومان ضرر می‌دهد، ادامه داد: با ادامه این روند شاهد روانه شدن مرغ‌های تخم‌گذار به کشتارگاه‌ها و در نهایت کاهش تولید و افزایش قیمت تخم‌مرغ در پاییز و زمستان خواهیم بود.
وی گفت: مرغداران به دلیل داشتن مرغ جوان مجبور به ادامه فعالیت هستند، ولی اگر شرایط بد تولید تشدید شود، آنان نیز مرغ‌های جوان خود را راهی کشتارگاه می‌کنند.

75درصد هزینه تولید مربوط به خوراک مرغ است

رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران با بیان این‌که 70 تا 75درصد هزینه تولید مربوط به خوراک مرغ است، ادامه داد: پیش از حذف ارز به وزیر گفتیم که اگر برای جبران ضرر مرغداران کاری نشود فاجعه می‌آفریند. مگر می‌شود قیمت نهاده‌ها شش برابر شود و قیمت تخم‌مرغ حدود دو برابر افزایش یابد؟
نبی‌پور افزود: با بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر امکان فروش ارز صادرکننده‌ها به صرافی‌ها با قیمت توافقی، نرخ ارز نیمایی نیز بالا می‌رود و به همین هزینه‌های تولید افزایش می‌یابد.
وی با اشاره به این‌که اقتصاد بازار تابع عرضه و تقاضاست، گفت: اگر شرایط به همین صورت ادامه یابد، در شهریور و مهر مرغداران دست از تولید می‌کشند و در فصل پاییز و زمستان قیمت شانه تخم‌مرغ به بیش از 100هزار تومان خواهد رسید.
رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران در پایان گفت: حالا که قیمت نهاده آزاد شده، قیمت گذاری دستوری باید کنار برود و دولت باید اجازه بدهد که نظام عرضه و تقاضا قیمت را در بازار تعیین کند.

مهدی احمدی لفورکی ـ خبرنگار

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای