آخرین خبرها:
شناسه خبر: 30460

ضرورت عبور از صادرات محصولات خام کشاورزی

نمایندگان بخش خصوصی در نشست آخر کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران در دور نهم هیات نمایندگان به مساله چالش آب و صادرات محصولات آب‌بر و

ضرورت عبور از صادرات محصولات خام کشاورزی
نمایندگان بخش خصوصی در نشست آخر کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران در دور نهم هیات نمایندگان به مساله چالش آب و صادرات محصولات آب‌بر و هم‌چنین مشکلات صادرکنندگان محصولات کشاورزی با نهادهای دولتی در مسیر صادرات پرداختند. در این نشست گزارش عملکرد این کمیسیون نیز ارائه شد.
اخبار سبز کشاورزی به نقل از روابط عمومی اتاق تهران | در آخرین جلسه کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران در دوره نهم هیات نمایندگان این اتاق، مدیر مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران، در تحلیلی به آسیب‌شناسی صادرات بخش کشاورزی ایران پرداخت و با انتقاد از اینکه طی چند دهه اخیر که محصولات کشاورزی به سبد صادراتی کشور اضافه شده، از ساخت برندهای صادراتی در این بخش غفلت شده است، تصریح کرد که طی سال‌های اخیر، معادل 50 میلیارد مترمکعب آب مجازی از ایران صادر شده است.
بیشتر بخوانید: جراحی اقتصادی دولت صنایع غذایی را به کُما برد

شاهد افت صادرات برخی از محصولات

عباس کشاورز در گزارش تحلیلی خود به تشریح آمارهای مربوط به تجارت عمده‌ترین محصولات کشاورزی صادراتی ایران طی دست‌کم 10 سال اخیر پرداخت و به این نکته اشاره کرد که در سبد صادراتی محصولات کشاورزی ایران، به مقوله انطباق کالاها با سلایق مصرف‌کنندگان در بازارهای خارجی کمتر اهمیت داده شده و از این رو، شاهد افت صادرات برخی از محصولات هستیم.
وی توجه و تجهیز راهکارهایی برای رفع این ایراد را نه کار دولت و دستگاه‌های اجرایی که در توان بخش خصوصی دانست و یادآور شد که در این زمینه اتاق بازرگانی می‌تواند به تبیین راهکارهای اجرایی بپردازد.

منفی شدن تراز تجاری کشاورزی ایران طی سال‌های اخیر

کشاورز در عین حال، به روند منفی شدن تراز تجاری کشاورزی ایران طی سال‌های اخیر اشاره کرد و یادآور شد که بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت صادراتی برخی محصولات عمده کشاورزی ایران در یک بازار واحد، تفاوت فاحشی با نرخ صادراتی همان محصولات از دیگر کشورها در آن بازار دارد که این اتفاق نیز نیاز به بررسی کارشناسی دارد.

صادرات محصولات خام کشاورزی

وی همچنین، صادرات محصولات خام کشاورزی را یکی دیگر از چالش‌های تجارت این بخش عنوان کرد و توجه به افزایش صادرات محصولات و تولیدات با ارزش‌افزوده بالا را ضروری دانست.

تعزیرات یکی از مشکلات پیش‌روی صادرکنندگان

در ادامه این جلسه و بررسی این موضوع نیز، برخی از اعضای کمیسیون به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند. از جمله، محمدرضا بهزادیان عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، یکی از مشکلات پیش‌روی صادرکنندگان بخش کشاورزی ایران را سازمان تعزیرات عنوان کرد و گفت: صادرکنندگان با توجه به بررسی و برآورد بازارهای خارجی، اقدام به انبار محصولات کشاورزی برای صادرات هدفمند، می‌کنند در حالی که بازرسان سازمان تعزیرات این اقدام را نشانه احتکار می‌دانند و صادرکنندگان با جرایم سنگین تعزیراتی مواجه می‌شوند.

لزوم خروج دولت از اقتصاد برای ساماندهی به وضعیت صادرات

علی تقوی‌فر، نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران نیز با اشاره به اینکه مناسبات خارجی ایران با دیگر کشورها بر مبنای اقتصاد نیست، بر خروج دولت از اقتصاد برای ساماندهی به وضعیت صادرات و تجارت خارجی کشور تاکید کرد.

اهمیت صنایع تبدیلی در برون‌رفت از معضل صادرات محصولات خام

همچنین حسن فروزان‌فرد دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز، به اهمیت و نقش صنایع تبدیلی در برون‌رفت از معضلات مربوط به صادرات محصولات خام و ایجاد ارزش‌آفرینی برای تولیدات کشور در این بخش اشاره کرد و با بیان اینکه صنایع باید در کنار کشاورزی قرار گیرند تا این بخش از اقتصاد به رشد و تعالی برسد، تصریح کرد که توسعه صادرات کشاورزی کشور با توسعه‌یافتگی صنایع تبدیلی قابل دسترس و تحقق است.
همچنین در ادامه این جلسه، اشرف مرتضایی کارشناس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران به بررسی گزارشی با موضوع تجارت محصولات غذایی و کشاورزی کشور پرداخت و مریم فدایی، معاون امور کمیسیون‌ها و هیات نمایندگان اتاق تهران نیز طی گزارشی، عملکرد چهار ساله کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران را تشریح کرد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای