آخرین خبرها:
شناسه خبر: 26213

طغیان آفات در باغ‌های انار

آفت‌ها مرثیه‌ای است برای باغ های انار استان اصفهان؛ آفت‌هایی که به واسطه خشکسالی، زیر پوست یاقوت‌های سرخ خزیده‌اند و آنها را سیاه کرده‌اند.

طغیان آفات در باغ‌های انار

یاقوت‌های سرخی که سیاه شده‌اند

آفت‌ها مرثیه‌ای است برای باغ های انار استان اصفهان؛ آفت‌هایی که به واسطه خشکسالی، زیر پوست یاقوت‌های سرخ خزیده‌اند و آنها را سیاه کرده‌اند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از بازار ؛ آفت‌های گوناگون این روزها به مرثیه‌ای برای باغ های انار استان اصفهان تبدیل شده است؛ این نوع آفت‌ها به واسطه خشکسالی‌های پی در پی باغات انار اصفهان را نشانه رفته است؛ این اتفاق در حالی می افتد که امسال به گفته مصطفی طیاری، کارشناس میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری اداره جهاد کشاورزی اصفهان برداشت انار از سطح زیر کشت در استان اصفهان برابر با ۹۴ هزار تن و نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد افزایش داشته است.
بیشتر بخوانید: زخم آفت کرم گلوگاه بر باغات انار اصفهان
انار، یکی از محصولات مهم استان اصفهان است که قابلیت فروش در داخل و صادرات به خارج از کشور را دارد اما امسال آفت های طبیعی و دلالان، باعث شده اند که این محصول چندان بارور نشود.
نگاهی به باغ های انار استان اصفهان در سال جاری نشان می دهد که برخی از آنها همچنان با معضل کرم گلوگاه مواجه هستند و این آفت به جان درختان انار افتاده است، به طوری که تعداد زیادی از میوهای انار به دلیل پوسیدگی و خراب شدن از درختان به پایین افتاده اند و وقتی پوسته این انارها باز شود با دانه های سیاه به جای دانه های سرخ روبرو می شویم.

زخم آفت کرم گلوگاه بر باغات انار اصفهان زخم آفت کرم گلوگاه بر باغات انار اصفهان

خسارت ۴۰ تا ۵۰ درصدی کرم گلوگاه به باغات انار اصفهان

به گفته برخی از باغداران، کرم گلوگاه در سال های اخیر به حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از محصولات باغات انار اصفهان خسارت وارد کرده است. باغداران می گویند اگر اقدامی جدی برای رفع این مشکل انجام نشود ممکن است در سالهای آینده بسیاری از باغ های انار اصفهان از بین برود که علاوه بر ضرر و زیان های اقتصادی و معیشتی، مسائل زیست محیطی را نیز به همراه خواهد داشت.
کرم گلوگاه انار یکی از آفاتی است که باعث از بین رفتن قسمت اعظم این محصول شده که حتی گذاشتن آن در سردخانه ها برای آینده نیز نمی تواند جلو خراب شدن آن را بگیرد.
از مهمترین عوامل افزایش آفت کرم گلوگاه در دو دهه اخیر کمبود بارندگی و بالارفتن دما است که رابطه مستقیمی با افزایش آفات در باغ های اصفهان دارد.

خشکسالی تبری بر ریشه باغ‌های انار

در این رابطه مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه در گذشته وقتی برف می آمد، یخ و سرما باعث از بین رفتن آفت در زمستان می شد اما اکنون به علت خشکسالی در استان با طغیان آفت کرم گلوگاه مواجه شده ایم.
محمودرضا افلاکی البته دلیل دیگر طغیان این آفات را عدم رسیدگی دقیق و به موقع باغداران می داند و می گوید: خوشبختانه بررسی های انجام شده در حوزه کرم گلوگاه دستاوردهای خوبی در پی داشته که بخشی از آن ناشی از اقدامات کنترلی هدفمند است.
دلالان انارهای پیش رس را با قیمت های بسیار نازل از باغدار و تولید کننده می خرند و انار ارزان قیمتی که به دست آنها رسیده با گردش در ده ها دست سر از بازارهای داخل و خارج با قیمت های چند برابری درمی آورد
وی با اشاره به اینکه برخی از باغ‌داران با انجام به موقع توصیه‌های تغدیه‌ای و عملیات پاکسازی باغات از عامل آفت و پوشاندن تاج میوه، میزان خسارت را به زیر ۱۰ درصد کاهش داده‌اند، گفت: برخی دیگر هم مدیریت متوسطی دارند و میزان خساراتشان بین ۱۰ تا ۲۰ درصد متغیر است اما متاسفانه گروه سومی هم هستند که به دلیل اقدامات کنترلی دیرهنگام و عدم مدیریت درست در باغاتشان خسارات بالای ۳۰ درصد نیز دیده می شود.
خساراتی که تنها به آفات طبیعی ختم نمی شود و به خاطر نبود حمایت دولت و باز شدن پای دلالان باعث شده که باغداران با مشکلات عدیده ای به جز هجوم آفات هم روبرو باشند.
عبدالله مرادی از جمله کشاورزانی است که سال هاست در کاشت و برداشت انار فعالیت می کند. او با اظهار تاسف از اینکه در فقدان حمایت های دولتی، باغبان خون دل می خورد و سودش به جیب دلال ها می رود. به این شکل که دلالان انارهای پیش رس را با قیمت های بسیار نازل از باغدار و تولید کننده می خرند و انار ارزان قیمتی که به دست آنها رسیده با گردش در ده ها دست، سر از بازارهای داخل و خارج با قیمت های چند برابری درمی آورد.

زخم آفت کرم گلوگاه بر باغات انار اصفهان زخم آفت کرم گلوگاه بر باغات انار اصفهان

طغیان آفت‌ها در باغ های انار

آفت و دلالان دو عاملی هستند که باغداران انار را خون به دل کرده اند؛ مشکلاتی که در پی تغییرات اقلیمی باعث طغیان آفت ها و ترکاندن پوست انار و غیر قابل فروش شدن این محصول شده است. باغداران حالا با این مشکلات چنان گره خورده اند که می گویند معلوم نیست امسال بتوانند هزینه دسترنجشان را به دست بیاورند.
الیاس محمدی، کارشناس کشاورزی در خصوص دلایل اختلاف زیاد قیمت محصولات کشاورزی از تولید تا عرضه نهایی، می گوید: با توجه به اینکه برداشت محصولات باغی و کشاورزی در یک مدت زمان کوتاه و فاصله معین انجام می شود، میزان عرضه بر تقاضا فزونی می یابد، لذا قیمت محصولات کشاورزی کاهش می یابد.
این کارشناس، می افزاید: دلالان هنگام برداشت میوه با ایجاد اشباع صوری در بازار خرید چند روزی معامله را مسکوت نگه می دارند و چون باغ دار محل مناسبی برای انبار کردن ندارد، دلالان با این سیاست او را مجبور می کنند تا در بازاری که به اختیار دلال عرضه و تقاضا تعریف می شود محصول را به هر نرخ پیشنهادی بفروشد.
وی نبود حمایت دولت از تعاونی باغداران، نبود پایانه های صادراتی، ارتباط دلالان و واسطه ها با شبکه های مختلف و واردات انار را مهمترین دغدغه تولید کنندگان عنوان کرده و تاکید می کند: دولت باید درست رابطه ها را کوتاه کند و با حمایت مالی و فکری فرصت باد آورده ای را که نصیب دلالان شده را از بین ببرد و با این کار تولید کننده و مصرف کننده را حمایت کند.
او دلیل کاهش چشمگیر برداشت خود را مشکلات عدیده آب و هوایی از کمبود آب، طوفان، باد گرم طغیان کرم گلوگاه می داند و می گوید: امسال بهره‌برداران انار با بدترین وضعیت مواجه هستند.
به گفته این کشاورز تاکنون جهادکشاورزی طرحی برای کرم گلوگاه به آن‌ها ارائه نکرده و تنها راه حل چیدن انار در روی درخت است که هزینه‌های بالایی برای باغدار دارد.
حمایت از کشاورز و باغدار تنها در حد حرف و شعار مانده است. به دلیل نبود روش های مکانیزه مبارزه با آفت ها بسیاری از باغداران انار با مشکل مواجه شده اند و به واسطه خشکسالی های به وجود آمده محصولاتشان از کیفیت لازم برخوردار نیست
همت محمدی، از جمله دیگر باغدارانی است که دلالان را مشکل اصلی باغداران انار می داند و با بیان مشکلات موجود در زمینه عرضه و توزیع و فروش محصول انار در بازار مصرفی تصریح می کند: حضور دلالان و سوء استفاده این افراد که در میانه زنجیره فروش و عرضه قرار دارند از عمده مشکلات باغداران است و سود اصلی در حقیقت به جیب دلالان می رود و می توان گفت که قیمت تمام شده محصول در بازار و میدان میوه و تره بار دو و نیم تا سه برابر قیمت عرضه محصول در باغات است.
وی با اظهار تاسف از اینکه حمایت از کشاورز و باغدار تنها در حد حرف و شعار مانده است تاکید می کند: به دلیل نبود روش های مکانیزه مبارزه با آفت ها، بسیاری از باغداران انار با مشکل مواجه شده اند و به واسطه خشکسالی های به وجود آمده محصولاتشان از کیفیت لازم برخوردار نیست و ما امسال با انارهای دانه سفید به جای دانه سرخ روبرو بودیم که به دلیل کمبود آب بود و فروش نیز به دلیل همین موارد با مشکل روبه‌رو شده است.
پائین بودن قیمت فروش انار، نبود انبارهای سردخانه‌ای برای ذخیره سازی محصولات، بی انصافی دلالان در موقع وفور تولید و نبود صنایع کافی تبدیلی برای فرآوری محصول و عدم صادرات حالا یاقوت های سرخ اصفهان را با مشکلات عدیده ای روبرو کرده است و چشم باغداران در انتظار حمایت هایی است که بتوانند به واسطه آن محصولاتشان را نجات دهند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای