آخرین خبرها:
شناسه خبر: 20375

غیرت کشاورزان و عبور از مرز 7 میلیون تن خرید گندم

شایعاتی مانند قاچاق سه میلیون تن گندم به خارج (حدود هزار کامیون) یا جابه‌جایی گندم وارداتی به جای خرید تضمینی، آمارسازی و...

غیرت کشاورزان و عبور از مرز 7 میلیون تن خرید گندم
به نظر می‌رسد شایعاتی مانند قاچاق سه میلیون تن گندم به خارج (حدود 300هزار کامیون ۱۰ تنی) یا جابه‌جایی گندم وارداتی به‌جای خرید تضمینی، آمارسازی و… تمامی با هدف تخریب کشاورزی صورت گرفت؛ اما اخیراً با اعلام وزارتخانه مشخص شده که 125 هزار تن گندم مازاد سال گذشته در خانه‌ها و انبارها خریداری شده است.
اخبار سبز کشاورزی ، ابوالقاسم گل باف : کارشناسان با مراجعه به آرشیوها می‌گویند میزان مصرف کود در سال‌های 98 تا 1400 شامل حدود سه درصد پتاس و 6 درصد فسفر می‌شود که بیانگر این است که خاک طی این مدت به‌غایت فقیر شده است. علاوه‌بر این با افزایش قیمت کاه و کلش، تمامی کاه باقی مانده از محصولات کشاورزی از روی زمین جمع‌آوری می‌شد که این امر نیز به فقر مضاعف خاک می‌انجامد.
مصرف بیش از اندازه کود، انتقادهایی را از معاونت امور زراعت به‌دنبال داشت و حتی کار معاون وزیر به دادگاه کشیده شد که به چه حقی کشاورزان را موظف کرده تا کود بیشتری به زمین بدهند و حتی این امر به بازداشت مدیران ارشد بخش منتهی شد.
اما معاون وزیر بیدی نبود که به این بادها بلرزد و بخشنامه کرد که باید کشاورزان کود پتاس، فسفر و اوره را یک‌جا دریافت و زمین را غنی کنند. خوشبختانه اجرایی شدن این بخشنامه موجب شد تا خاک مزارع زراعی تحت کشت گندم تا 40 و برخی موارد تا 200 درصد غنی شود.
حرکت مثبت دیگر این بود که از عید امسال قیمت کودهای نیز تعدیل شد و همراه با آن، باران رحمت الهی در اردیبهشت‌ماه، زمین را بارور و دانه‌بندی گندم را افزایش داد.
جالب اینکه برخی از مسئولان ارشد سابق و حتی فعلی با شک و تردید از معاون امور زراعت سؤال می‌کردند که چگونه خرید هفت میلیون تن گندم ممکن شده است؛ در حالی که این امر ممکن شد و آخرین آمار حکایت از افزایش خرید گندم و عبور از مرز هفت میلیون تن دارد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای