آخرین خبرها:
شناسه خبر: 16132

قاچاق چوب زخمی بر جان جنگل‌های بلوط

قاچاق چوب در حالی زخم جدی بر پیکر جنگل‌های بلوط وارد کرده است که همچنان خلأهای قانونی و نظارتی در برخورد با سودجویان احساس می‌شود

قاچاق چوب زخمی بر جان جنگل‌های بلوط

به نام «زراعت» به کام «قاچاق»

قاچاق چوب در حالی زخم جدی بر پیکر جنگل‌های بلوط وارد کرده است که همچنان خلأهای قانونی و نظارتی در برخورد با سودجویان احساس می‌شود تا در قلب زاگرس شاهد عمیق‌تر شدن بحران باشیم.
مزرعه سبز : ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند تا جنگل‌های قلب زاگرس یعنی استان لرستان هر روز حالشان وخیم‌تر شود، اینجا آتش‌سوزی، زوال، قاچاق چوب، تغییر کاربری و چرای بی‌رویه دام نیستی را در بلوطستان رقم زده است.

همه مصائب بلوط‌های لرستان

جنگل‌های لرستان با قرارگیری در قلب زاگرس اهمیت حیاتی برای این زیست بوم منحصر به فرد دارند چرا که از وسعت ۵.۸ میلیون هکتاری جنگل‌های ۱۱ استان زاگرسی ۱.۲ میلیون هکتار در لرستان قرار دارد تا این استان حائز رتبه دوم وسعت جنگل‌ها باشد، عنوانی که وقوع مخاطرات مختلف طبیعی و انسانی آن را تهدید می‌کند.
استان لرستان به رغم دارا بودن ظرفیت‌های منحصر به فرد در زمینه اراضی جنگلی و مرتعی با مخاطرات جدی مواجه است، مخاطراتی که می‌رود عرصه‌های طبیعی این دیار را به دشت‌های بدون آب و علف تبدیل کند.
وقوع آتش سوزی‌های گاه و بیگاه در عرصه‌های جنگلی و مرتعی، چرای بی‌رویه دام، تعرض به عرصه‌های طبیعی و تغییر کاربری‌ها، اجرای پروژه‌های عمرانی غیرکارشناسی و… هر کدام زخمی را بر تن جنگل‌های بلوط زده‌اند تا سکته‌های مختلف، قلب این اکوسیستم را هر روز ضعیف‌تر کند.
تلخ کامی‌های جنگل‌های بلوط لرستان ادامه دارد و حالا قاچاقچیان چوب به جان جنگل‌های این استان افتاده‌اند، درختان ۷۰۰ ساله‌ای که به بهانه‌های مختلف سر بریده می‌شوند و از سر از استان‌های دیگر از جمله استان‌های شمالی در می‌آورند.

هجوم قاچاقچیان چوب به جنگل‌های لرستان

«زراعت چوب» در لرستان صورت نمی‌گیرد، این یک دروغ آشکار است. محسن تیزهوش کارشناس حوزه محیط زیست لرستان با اشاره به تخریب و قاچاق چوب جنگل‌های لرستان اظهار داشت: این امر ناشی از بی سوادی و ناآگاهی است که از برداشت‌ها صورت می‌گیرد و «نام رمزی» به نام «زراعت چوب» هم روی آن گذشته‌اند.
وی با بیان اینکه «زراعت چوب» در لرستان صورت نمی‌گیرد، این یک دروغ آشکار است گفت: ما چیزی به نام «زراعت چوب» در لرستان نداریم، از زمانی که دست کسانی که در صنعت چوب هستند و قاچاق چوب انجام می‌دهند از جنگل‌های شمال قطع شد، به سمت جنگل‌های غرب کشور آمده‌اند و روزانه کامیون کامیون از جنگل‌های لرستان برداشت می‌شود و می‌رود.

قاچاق چوب جنگل‌های لرستان در میان سکوت متولیان!

این کارشناس حوزه محیط زیست لرستان معتقد است: آنهایی که در متن ماجرا هستند، کاملاً آگاه هستند و این سکوت آنها برای من خیلی جالب است. شما که اختیار تام در حفظ منابع طبیعی دارید، چرا سکوت می‌کنید؟ حتی اگر کسی شما را به چالش بکشد و یا یک سوال ساده بپرسد که چرا این چوب‌ها از لرستان خارج می‌شود، با بهانه‌های «زراعت چوب» و چیز خاصی نیست، اتفاق مهم «قاچاق چوب» را ساده جلوه می‌دهید.
تیزهوش با بیان اینکه این امر از بین رفتن تنوع زیستی ما را هم در پی دارد، گفت: مهم‌ترین گونه جانوری ما در استان «سنجاب» است، خودش که قاچاق می‌شود و از شهرهای دیگر سر در می‌آورد، هیچ، امروز در اصل خانه‌های این گونه جانوری که بلوط باشد در حال از بین رفتن است.
وی با اشاره به تنش‌های مختلف در حوزه تنوع زیستی و طبیعی لرستان گفت: قاچاقچیان چوب در مناطق طبیعی ما حضور پیدا می‌کنند، درختان را از بین می‌برند و با خودشان از استان خارج می‌کنند.

سودی که عاید افراد خاص می‌شود

این کارشناس حوزه محیط زیست لرستان بیان داشت: درختان بلوط لرستان را که به عنوان قدیمی‌ترین بلوط کاران این دیار می‌شناختیم آرام آرام در حال از بین رفتن است، ما به سمت بیابانی شدن حرکت می‌کنیم، در مقابل این قضیه نباید سکوت کرد، هر کسی که هر چیزی می‌داند را باید بگوید و اشاره کند، در مقابل این قضیه باید ایستادگی کرد.
تیزهوش با تاکید بر اینکه نباید به این سادگی اجازه بدهیم منابع طبیعی ما در استان به تاراج برود بیان داشت: می‌شود راه‌های دیگری هم برای رونق صنعت چوب پیش بینی کرد، مثل واردات چوب.
این فعال محیط زیست ادامه داد: مگر چند درصد از سرزمین ما منابع جنگلی است؟ کمتر از شش تا هفت درصد کل مساحت ایران، منابع جنگلی داریم، اگر همین مقدار را هم از دست بدهید، به ویژه در زاگرس و ویژه‌تر لرستان به عنوان زاگرس مرکزی، فقط ما مردم لرستان نیستیم که آسیب خواهیم دید، استان‌های دیگر هم از بین خواهند رفت، منابع آب دیگر در کار نخواهند بود، امنیت غذایی از بین می‌رود.
وی افزود: آسیب‌هایی که ما در پی این قضیه خواهیم داشت، خیلی بیشتر از سودی است که شاید عاید یک سری افراد شود، نباید اجازه بدهیم باز هم منافع عام قربانی منافع خاص شود.

یگان حفاظت منابع طبیعی در خنثی‌ترین حالت خودش قرار دارد

این کارشناس حوزه محیط زیست لرستان با تاکید بر اینکه ضعیف‌ترین ارگانی که حالا یا ضعیف شده و یا از اساس ضعیف است، یگان حفاظت از منابع طبیعی است، گفت: متأسفانه این ارگان در خنثی‌ترین حالت خودش قرار دارد.
تیزهوش مدعی است: این ارگان حرکت‌ها و اقداماتی می‌کند، شاید یک نیسان حامل قاچاق چوب را متوقف کند، اما خروجی این چوب‌ها از لرستان خیلی بیشتر از آن چیزی که جلوی آن را می‌گیرند، است.
وی گفت: تقویت یگان حفاظت از منابع طبیعی و استفاده از نیروهایی که در مقابل هر گونه اتفاقات این چنینی مقاومت می‌کنند، بدون شک باید در اولویت قرار بگیرد.

درختان ۷۰۰ ساله بلوط لرستان از شمال سر درآوردند!

شیرزاد نجفی مدیرکل منابع طبیعی لرستان پیش از این شورای فرهنگ عمومی لرستان با بیان اینکه تمام درختان و جنگل‌های بلوط در حال نابودی هستند، گفت: روزانه دو هزار کامیون چوب از لرستان به روش‌های مختلف به شمال کشور حمل می‌شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با تاکید بر اینکه بر اساس قانون برنامه ششم توسعه برداشت و بهره برداری چوب جنگل‌های شمال منع شده است، افزود: این امر موجب شده که کارخانه‌های شمال تعطیل شوند و الان به مناطق زاگرس هجوم آورده‌اند.
نجفی با بیان اینکه در حال حاضر درختان کهن سال با ۶۰۰ و ۷۰۰ سال در حال قطع شدن هستند، تصریح کرد: اگر راهکاری در این رابطه صورت نگیرد لرستان نیز مانند خوزستان به بیابان تبدیل می‌شود و به کانون ریزگردها تبدیل خواهیم شد.
این سخنان مدیرکل منابع طبیعی لرستان به عنوان متولی حفاظت از منابع طبیعی و جنگل‌های لرستان، این سوال را در ذهن مخاطبان و افکار عمومی ایجاد می‌کند که مگر نه این است که این نهاد متولی جلوگیری از قاچاق چوب، تخریب جنگل‌های بلوط و منابع طبیعی است، چرا در این رابطه اقدام مؤثری انجام نمی‌دهد؟
سوالی که منتظر پاسخ آن از سوی مدیرکل و یگان حفاظت از منابع طبیعی استان در رابطه با آن می‌مانیم.

سمیه لطفی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای