آخرین خبرها:
شناسه خبر: 30476

لبخند آژانس به توافق

لبخند آژانس به توافق/ مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي پس از برگزاري نشست شوراي حکام در نشستي خبري در پاسخ به اين که چه توافقي ميان ايران و آژانس انجام

لبخند آژانس به توافق
اخبار سبز کشاورزی ؛ مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي پس از برگزاري نشست شوراي حکام در نشستي خبري در پاسخ به اين که چه توافقي ميان ايران و آژانس انجام شده است، گفت: درباره اجراي توافق پادماني در فردو، در سفر پيشينم به تهران درباره برخي مسائل توافق کرده بوديم که نياز به تاييد داشت. برخي مسائل وجود داشت که اختلافاتي بر سر آن داشتيم که بالاخره ايران خواسته ما را درک کند؛ اين که ارزيابي فني لازم براي بالا بردن سطح ارزيابي و بازرسي‌ها در اين محل چه بوده است.
وي افزود: ما هيچ وقت انتظار ايجاد خللي در ظرفيت بازرسي‌ها در ايران به روال سابقشان را نداشتيم. بنابراين درباره اين که چطور بايد انجامش دهيم، بايد صحبت کنيم و اين بخشي از مباحثات فني بعدي ما به دنبال سفر اخيرم به ايران خواهد بود. يک تيم فني آژانس به زودي به ايران سفر خواهد کرد تا به اين موضوع رسيدگي کنند.
بیشتر بخوانید: نگاه دلار به گروسی
گروسي در ادامه در پاسخ به اين که آيا اطمينان دارد که ايران به تعهداتش نسبت به ارائه اطلاعات بيشتر به آژانس عمل خواهد کرد و آيا اين شامل ايجاد دسترسي‌هاي لازم به تمامي اطلاعات، افراد و محل‌ها خواهد شد که گروسي پيش‌تر در کنفرانسي خبري در وين به آن اشاره کرده بود يا صرفا اين يک توافق جهت برگزاري نشست‌هاي بعدي است، گفت: نه اين توافقي براي بحث‌هاي بيشتر نيست. ما سه سال است که درباره اين موضوع صحبت مي‌کنيم. ما به توافقي براي بحث‌هايمان نياز نداريم. بحث‌هاي ما ادامه‌دار است. ايده اين توافق پيش رفتن در مسيرمان تا رسيدن به نتايجي ملموس است که شامل تمامي اين موارد خواهد بود.
گروسي در اين باره ادامه داد: اگر از من بپرسيد که آيا فهرستي از نام افراد، محل‌ها و ديگر موارد وجود دارد يا نه، اول از همه بايد بگويم که اين موضوع طبق توافق پادماني نه فقط با ايران، بلکه ميان هر کشوري با آژانس، ممکن است محرمانه باشد. دوما، هنوز بسياري از موضوعات هستند که ما آن‌ها را ناديده مي‌گيريم؛ چون وقتي تعامل ما شروع شود و از چيزي بازديد کنيم، از مواد يا تجهيزاتي نمونه‌برداري‌هاي محيطي انجام دهيم، اين خود باعث برگزاري ديدارهاي ديگر و بازرسي از محل‌هاي ديگر خواهد شد. بنابراين،‌ واقعا فراهم کردن فهرستي که شامل جزئيات افراد،‌ محل‌ها و تاريخ‌هاي اين روند باشد، غيرممکن است.
گروسي با خودداري از ارائه توضيحات بيشتري درباره موارد توافق‌شده با ايران، گفت: ممکن است محل‌ها و فهرست‌هايي از اسامي وجود داشته باشد که مفيد باشد، برخي ممکن است کمتر به کارمان بيايد. در مواقع بخصوصي ارزيابي‌هاي لازم را انجام مي‌دهيم و به روال سابق، اگر ببينيم در اين روند راه به جايي نمي‌بريم و چيزي دستگيرمان نمي‌شود، آن را گزارش مي‌کنيم.
مديرکل آژانس در ادامه با اشاره به اين که ميان ايران و آژانس بر سر رسيدن به پاسخ‌هاي مشخص و قطعي تفاهم وجود دارد، گفت: آن‌ها پاسخ‌هايي به ما ارائه کرده‌اند. ما پس از ارزيابي‌ به اين نتيجه رسيديم که از لحاظ فني موثق نبوده‌اند. بنابراين يک دور باطلي در اين جا وجود داشت. اما در حال حاضر فرصت اين ايجاد شده است که از اين وضعيت فاصله بگيريم. ما سعي مي‌کنيم کارمان را به بهترين شکل انجام دهيم و مطمئنم گفت‌وگوهايمان ادامه خواهد داشت.
گروسي تاکيد کرد که اولين باري بود که گفت‌وگويي جدي با رييس جمهور ايران درباره مسائل هسته اي داشتم. فرصت اين را داشتم که درباره تصورم از نحوه کارمان با آن‌ها با او صحبت کنم. همچنين گفت‌وگوهاي جامعي با حسين اميرعبداللهيان،‌ وزير امور خارجه ايران داشتم که يکي از جامع‌ترين گفت‌وگوهايم با او بود. مسلما طرف صحبت‌هاي من بيشتر محمد اسلامي، رييس سازمان انرژي اتمي بود اما در سياست بين‌المللي و به طور کلي در سياست، گفت‌وگو با تصميم‌گيران، فارغ از نتيجه، بسيار متفاوت است.
شنيده ها حاکي از اين است که آژانس در فردو خواهد توانست تقريبا هر روز بازرسي انجام دهد. شاهد نکاتي مهم و تعهدات و توافقاتي جدي در زمينه سازوکارهاي نظارتي و راستي‌آزمايي اضافي هستيم.
گروسي رايزني‌ها در تهران و توافق‌هاي انجام شده را گامي در مسير درست تلقي کرد.
در همين خصوص عبدالرضا فرجي راد نيز گفته بود که توافقات ايران و آژانس کمک مي کند تا در شوراي حکام عليه ايران بيانيه اي صادر نشود که صحبت ها و لبخندهاي گروسي زماني که در خصوص ايران در شوراي حکام صحبت مي کرد، اين فرضيه را تقويت کرد.
همچنين مديرکل آژانس در ادامه گفت، طبق قوانين بين‌المللي، حمله به تاسيسات هسته‌اي غيرقانوني، تخطي از منشور سازمان ملل و اساسنامه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است.
‌گروسي در ادامه در پاسخ به سوالي درباره رويکرد آژانس نسبت به رسيدگي به پرونده هسته‌اي ايران با توجه به ادعاهاي منابع و رسانه‌هاي غربي درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران، گفت که به عنوان يک ديپلمات وظيفه او دنبال کردن مسير ديپلماسي براي جلوگيري و کاهش احتمال اعمال قدرت و خشونت است.
او در ادامه در پاسخ به سوالي درباره اين که آيا مسئله بازرسي‌هاي آژانس پيش از نشست بعدي شوراي حکام حل خواهد شد،‌ گفت که در حال حاضر روي مشکلات پيش رويمان تمرکز داريم. مسلما ما با پيش‌زمينه وقايع سياسي فعاليت مي‌کنيم و مي‌دانيم که اين روند نمي‌تواند به اين شکل طولاني شود. بنابراين، اگر از من بپرسيد، مايلم اين مشکل حتي هفته بعدي حل شود اما مسلما زمان‌بر خواهد بود. اين روند جدي و سيستماتيک خواهد بود. ما مايليم در اين زمينه سريع پيش برويم.
مديرکل آژانس در ادامه در پاسخ به اين که آيا با توجه به اظهارات مطرح شده از سوي مقامات ايران در پي سفر او به تهران،‌ به طور مثال درباره اين که هيچ‌گونه دسترسي به افراد داده نخواهد شد، از نتايج اين سفر دل‌سرد شده است يا نسبت به آن خوش‌بين است، گفت، نه دل‌سردم و نه خوش‌بين. اظهاراتي را که مطرح مي‌شود مي‌بينم. در اين روند، اگر قرار بود با اظهارات مطبوعاتي هدايت شوم، راه به جايي نمي‌بردم. من با خود مقامات ايراني صحبت مي‌کنم نه از طريق مطبوعات. دل‌سرد نيستم؛ ما در ابتداي يک مرحله جديد پس از توافق‌هاي انجام‌شده قرار داريم. خوش‌بين هم نيستم. سعي مي‌کنم واقع‌بين باشم.
او افزود: به نوعي راضي هستم که به نظر مي ‌رسد به مبناي محکم ‌تري دست يافته ‌ايم و اقدامات بخصوصي قرار است انجام شود اما مسلما با احتياط پيش مي ‌رويم.
اين اظهارات نشان مي دهد که گام بزرگي در راستاي کاهش تنش ها در ايران برداشته شده است و مشخصا عدم تصويب قطعنامه عليه ايران در شوراي حکام مي تواند اين مسير را هموارتر کرده و مذاکرات احياي برجام يا هر توافق ديگر را بيش از گذشته نزديک کند.
منبع آرمان امروز
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای