آخرین خبرها:
شناسه خبر: 19909

اعتمادسازی و متقاعد کردن کشاورزان؛ اولویت اول

در همایشی که روز گذشته به مناسبت آغاز سال زراعی 1401 ـ 1402 برگزار شد، مدیران ارشد و میانی وزارت جهاد کشاورزی درباره دستاوردهای حاصل شده در سال زراعی گذشته

اعتمادسازی و متقاعد کردن کشاورزان؛ اولویت اول
اخبار سبز کشاورزی : در همایشی که روز گذشته به مناسبت آغاز سال زراعی 1401 ـ 1402 برگزار شد، مدیران ارشد و میانی وزارت جهاد کشاورزی درباره دستاوردهای حاصل شده در سال زراعی گذشته توضیح دادند.
در همه سخنرانی‌هایی که ایراد شد، سخنرانان بر مساله آموزش به کشاورزان و توانمندسازی علمی روستاییان تاکید کردند.
جالب است که در این سخنرانی‌ها همه گویندگان در مرحله آخر تاکید می‌کردند که تمهیدات اتخاذ شده از سوی مدیران ستادی وزارتخانه و مدیران استان‌ها در منطقه باید از جانب کشاورزان و کشت‌کاران اجرا شود و اگر در نقطه پایانی کشاورزان و دست‌اندرکاران کشت به این توصیه‌ها بی‌توجهی کنند یا چنان‌که باید درمورد به‌کار بستن آن اهتمام نورزند، حتماً نتیجه مورد نظر و مطلوب حاصل نمی‌شود.
حتی وقتی سخنرانان به آسیب‌پذیری فعالیت‌ها پرداختند و به‌سختی امور اجرایی اشاره کردند، باز هم موضوع همراه کردن و متقاعد نمودن کشاورزان و کشت‌کاران بیشترین سهم را در این سختی‌ها داشت.
در این باره، نکته مهم آن بود که در مواردی که مجریان کشت و روستاییان مجموعه عملیات و علمی‌سازی کشاورزی همراهی کرده‌اند شاخص اجرای آن فعالیت در مناطق مذکور بالا بود و رشدی قابل استقبال داشت؛ اما در نقاطی که کشاورزان به هر دلیل از همکاری امتناع ورزیده بودند، قابل انتظار است که آمار مذکور نه فقط رشد نداشت که در مواردی سقوط کرده بود.
همچنین مدیران استان‌ها در مجموعه انتظارهای خود از وزارت جهاد کشاورزی مخصوصا در مورد توسعه بیمه کشاورزی به مدیران ارشد توصیه کردند که اگر تعهدات وعده داده شده درباره پرداخت غرامت کشاورزان به خوبی و در زمان مناسب عمل نشود بیم آن می‌رود که در دوره‌های آینده میزان استقبال از بیمه کردن کشاورزی به طور محسوسی کاهش یابد و تعداد بیمه شدگان سقوط فاحشی داشته باشند.
به نظر می‌رسد امتناع کشاورزان و روستاییان برای اجرای موفق برنامه‌ها و طرح‌ها ضروری و لازم باشد؛ به‌ویژه در حال حاضر که قرار است الگوی کشت تغییر کند و کشاورزان نوع کشت خود را با نیازهای کشور و ملاحظات زیست محیطی منطبق سازند، اقناع کشاورزان اهمیت بسیاری پیدا می‌کند.
در همین همایش شنیده شد که تنوع بخشیدن به کشت‌ها در مناطق انتخاب شده بسیار سخت بوده و مدیران و کارشناسان زحمت زیادی برای متنوع کردن کشت‌ها، توقف تداوم کشت یک محصول و شروع کشت محصول موفق‌تر، ناشناخته و… تحمل کرده‌اند.
در همین همایش به محافظه‌کاری کشاورزان و روستاییان در مورد انجام تجربه‌های جدید و نوین اشاره و این مورد به‌عنوان یکی از آسیب‌های کاهنده موفقیت طرح جهش تولید قلمداد شد. عاملی که این آسیب را تشدید می‌کند کمبود کارشناسان و ناکافی بودن تعداد آنان است که امکان توجیه و آگاه‌سازی روستاییان را به‌شدت کاهش می‌دهد.
اکنون و در آستانه اعلام الگوی کشت و در حالی که تقریباً همه دست‌اندرکاران، ناظران، کارشناسان و مدیران ارشد بر ضرورت به‌کارگیری الگوی کشت و راهگشا بودن آن برای رفع برخی مشکلات کشاورزی ایران تاکید می‌کنند؛ اگر کشاورزان ایرانی به خاطر محافظه کاری، کم اطلاعی کم سوادی و… به مخالفت با این الگو بپردازد چه اقدام موثری می‌توان انجام داد؟ آیا از هم‌اکنون نباید زمینه اجرای این الگو و علمی شدن کشاورزی را فراهم و جاده تغییر و روزآمد کردن الگوی کشت را هموار کرد؟

نادر کریمی جونی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای