آخرین خبرها:
شناسه خبر: 27617

نگاهی به نقوش کارکردی مجتمع‌های کشاورزی- نظامی صهیونیسم

کشاورزی از دیرباز در جاه طلبی‌های سیاسی اسرائیل نقش اساسی داشته است. تمرکز اصلی صهیونیست ها بر مسئله مدیریت آب و انرژی است

نگاهی به نقوش کارکردی مجتمع‌های کشاورزی- نظامی صهیونیسم
کشاورزی از دیرباز در جاه طلبی‌های سیاسی اسرائیل نقش اساسی داشته است. تمرکز اصلی صهیونیست ها بر مسئله مدیریت آب، اراضی کشاورزی و انرژی است. این یادداشت حسین شیرزاد، تحلیلگر و دکترای توسعه کشاورزی، پرده‌ای را از فعالیت‌های کشاورزی برون مرزی اسرائیل برداشته و عواقب آن را برای مردم محلی و همچنین اشغال مستمر سرزمین‌های فلسطینی ارزیابی می‌کند.
اخبار سبز کشاورزی ؛ حسین شیرزاد | پیشینه تجارت کشاورزی شرکت‌های اسرائیلی از اشغال نظامی، غصب و توسعه غیرقانونی اراضی فلسطینی آغاز شده و رشد متجاوزانه آن در سال‌های اخیر، ارتباط تنگاتنگی با ارتقای دستور کار دیپلماتیک و اقتصادی-نظامی اسرائیل در خارج از مرزهای خویش دارد.
بخش اعظم این دیپلماسی کشاورزی توسط چند شرکت کوچک شناخته شده به رهبری افسران سابق دفاعی و خدمات مخفی با ارتباطات سیاسی در سطح بالا انجام می شود.
پروژه‌های نظامی-کشاورزی اسرائیل در سراسر جهان از کلمبیا گرفته تا آذربایجان و پاپوآ گینه نو در حال رشد است
شرکت‌هایی که این نخبگان امنیتی مالک آن‌ها هستند، در پروژه‌های کشاورزی گران‌قیمت که از طریق ابزارهای مالی فراساحلی، شامل خرید محصولات و فن‌آوری‌های اسرائیلی و اغلب ارتباط با معاملات تسلیحاتی، تشکیل شده‌اند، تخصص دارند.

پروژه‌های نظامی-کشاورزی در حال رشد است

آفریقا و خاورمیانه و اوراسیا یک هدف کلیدی است، اما پروژه‌های نظامی-کشاورزی اسرائیل در سرتاسر جهان از کلمبیا گرفته تا آذربایجان و پاپوآ گینه نو در حال رشد است.تعداد کمی از این پروژه ها منافع ملموسی را برای جوامع محلی به همراه دارد.
اما عواقب مضر آن، از غصب زمین گرفته تا بدهی، می تواند شدید و طولانی مدت باشد. این یادداشت پرده‌ای را از فعالیت‌های کشاورزی برون مرزی اسرائیل برداشته و عواقب آن را برای مردم محلی و همچنین اشغال مستمر سرزمین‌های فلسطینی در نظر می‌گیرد.
برای بیش از یک دهه، گروه پژوهشی موسسه (GRAIN ) فعالیت های شرکت های تجارت کشاورزی اسرائیل در خارج از کشور را رصد می کند. این موسسه به طور فزاینده ای نگران نقش این شرکت ها در گسترش کشاورزی صنعتی، به ویژه در آفریقا، و اینکه چگونه به نظر می رسد فعالیت های آنها با سایر برنامه های سیاسی مرتبط است، شده است.
با وجود رشد روزافزون حضور بین المللی و توجه به بخش کشاورزی دیجیتال اسرائیل، اکثر این شرکت ها حتی در کشورهایی که در آن فعالیت می کنند نسبتا ناشناخته باقی می مانند. در این یادداشت، ما امیدواریم که درک عمیقی از اینکه این شرکت ها چه کسانی هستند و ممکن است چه تأثیراتی در کشورهایی هایی که در آن فعال هستند، داشته باشند را عمیق تر بررسی کنیم.
اواسط ماه مه 2022 است و "اودد فور"، وزیر کشاورزی اسرائیل، در حال برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی در منطقه روستایی قره باغ کوهستانی آذربایجان، در فاصله چند کیلومتری از مرز با ایران است. همانطور که در بیانیه مطبوعاتی رسمی اسرائیل اشاره شده است، این اولین باری است که یک وزیر اسرائیلی به مرز ایران سفر می کند.

«دهکده‌های هوشمند» با فناوری‌های کشاورزی اسرائیلی ساخته می‌شوند

به گفته سازمان بین المللی استکهلم، هدف اعلام شده از مأموریت فور، بازدید از یک پروژه توسعه کشاورزی چند میلیارد دلاری است که دولت آذربایجان در مناطقی که اخیراً به لطف تسلیحات و فناوری های نظامی اسرائیل به تازگی از ارمنستان بازپس گرفته است، در حال ساخت موسسه تحقیقات صلح است.
«دهکده‌های هوشمند» که پروژه نامیده می‌شود نیز با فناوری‌های کشاورزی اسرائیلی ساخته می‌شوند، در بیانیه مطبوعاتی رژیم صهیونیستی آمده است: «به لطف روابط راهبردی نزدیک آذربایجان و اسرائیل، رئیس جمهور [آذربایجان] تصمیم گرفت که اسرائیل شریک اصلی آذربایجان در توسعه کشاورزی در آذربایجان به طور کلی و در قره باغ کوهستانی به طور خاص باشد». گفته می‌شود که حتی مفهوم «دهکده‌های هوشمند» که به آن‌ها «آگروپارک‌ها» نیز گفته می‌شود، از "موشاو" یا «مزارع روستایی» اسرائیل الهام گرفته شده است که در دهه 1950 و اوایل دهه 1960 در اسرائیل از سرزمین های فلسطینی منتزع و در فرآیند استعمار اولیه تأسیس شدند. چندین شرکت تجارت کشاورزی اسرائیل بخشی از "هیئت فور " هستند. آنها شامل "شرکت آبیاری نتافیم"، "شرکت سموم دفع آفات آداما" و "شرکت تجهیزات و خدمات لبنی آفیم میلک" هستند.

مشارکت اسرائیل در قره باغ کوهستانی طراحی و درساخت یک مزرعه لبنی بزرگ

مشارکت اصلی اسرائیل در قره باغ کوهستانی طراحی و ساخت یک مزرعه لبنی بزرگ خواهد بود که با تجهیزات اسرائیلی ساخته شده است، اما فور، همچنین در مورد گسترش تولید غلات صحبت می کند تا آذربایجان بتواند گندم و سایر غلات را به اسرائیل صادر کند. «دهکده‌های هوشمند» قرار است از اسکان مجدد 600000 آذربایجانی آواره شده از جنگ با ارمنستان حمایت کند. آذربایجان بیش از دو برابر هر کشور دیگری در اروپا نابرابری و فقر روستایی را نشان می دهد. مناطق روستایی آذربایجان با شکاف‌های دائمی در فرصت‌های اقتصادی و دسترسی به خدمات مواجه هستند.
وضعیت آذربایجان چالش خاصی را ایجاد می کند، زیرا در پی یک درگیری طولانی با ارمنستان؛ مردم منطقه کوهستانی و دورافتاده مجبور به فرار شدند و بسیاری از سکونتگاه ها و زیرساخت های موجود تخریب شد. ارائه تضمین‌ها، خدمات و زیرساخت‌ها برای بازگشت به سرزمین خود به جامعه کاری است که دولت آذربایجان برای خود تعیین کرده است. دهکده هوشمند" آگالی" اولین در نوع خود است و به عنوان پایلوت برای پروژه های مشابه در سراسر این منطقه خالی از سکنه کشور استفاده خواهد شد.

حمایت کشاورزی اسرائیل از آذربایجان

با این حال، طبق بررسی‌ها، زمین‌های وسیعی تاکنون تنها به شرکت‌های تجاری کشاورزی مرتبط با سیاستمداران سطح بالا و اعضای متنفذین سیاسی واگذار شده است. حمایت کشاورزی اسرائیل از آذربایجان می تواند مستقیماً به نفع این نخبگان باشد.
گزارش‌های مرکز جرایم سازمان ‌یافته و فساد (OCCRP)نشان می‌دهد پروژه «دهکده‌های هوشمند» برای ثروتمند کردن الیگارشی حاکم طراحی شده است. منابع آدربایجانی ادعا و اذعان دارند مفهوم دهکده هوشمند در بطن خودکفایی و خودبسندگی روستایی پنهان است. در این طرح چهار حوزه کلیدی در مفهوم کلی روستا وجود دارد: زیرساخت‌ها و خدمات هوشمند. فرصت های شغلی؛ حکمرانی هوشمند؛ و انرژی سبز جایگزین. این دهکده ها دارای اتصال به اینترنت پرسرعت است که از سلامت الکترونیک، آموزش الکترونیکی پشتیبانی کرده و اهداف حکمرانی هوشمند را پشتیبانی می کند.
خانواده‌ها می‌توانند مطمئن باشند که فرزندانشان به بهترین منابع آموزشی که به صورت محلی و در صورت لزوم از راه دور ارائه می‌شوند، دسترسی خواهند داشت. این امر در مورد ارائه خدمات بهداشتی نیز صدق می کند.
دولت می داند که برای جذب روستاییان به منطقه جنگ زده فرصت های شغلی و اقتصادی مورد نیاز است. دولت برای ایجاد فرصت های شغلی با فعالان بخش خصوصی نیز تماس گرفته است. به عنوان مثال، یکی از مشاغل آینده، مزرعه بوفالو برای تولید و فرآوری شیر گاومیش است.
مجموعه قراردادهای دوجانبه ای که بنیامین نتانیاهو، رئیس جمهور وقت اسرائیل با الهام علی اف در سال 2016 امضا کرد، عمدتا بر کشاورزی متمرکز بود
این پروژه حدود 60 شغل را پشتیبانی می کند، اما در زمینه تولید بتن، باغ خرمالو، هتل داری و فرصت های گردشگری و همچنین مشاغلی که در بخش دولتی وجود دارد، انتظار بر این است که تفکر "هوشمند" و پایدار در تمام جنبه های روستا نفوذ کند. به عنوان مثال، کشاورزی از پیشرفته ترین سیستم های نظارت بر محیط زیست و سیستم های آبیاری که از فاضلاب استفاده می کنند، استفاده خواهد کرد.

کشاورزی در جاه طلبی های سیاسی اسرائیل در آذربایجان نقش اساسی داشته است

تاکید زیادی بر انرژی سبز و جایگزین وجود دارد و تمام ساختمان ها با بالاترین استانداردهای زیست محیطی طراحی شده اند و بازده انرژی 80% دارند. این دهکده می‌تواند از انتشار گازهای گلخانه‌ای تقریباً صفر به خود ببالد و از پمپ‌های خورشیدی، بادی و حرارتی برای رفع نیازهای انرژی استفاده کند. در حالی که هزینه اولیه برای ایجاد این زیرساخت بالا است، احتمالاً در آینده سود سهام پرداخت می کند. روستای "آگالی" در نوع خود اولین است، 15 تا 20 روستای دیگر وجود خواهد داشت که ممکن است بیشتر بر بخش‌های دیگر مانند صنعت سبک یا گردشگری تمرکز کنند.
کشاورزی از دیرباز در جاه طلبی های سیاسی اسرائیل در آذربایجان نقش اساسی داشته است. مجموعه قراردادهای دوجانبه ای که بنیامین نتانیاهو، رئیس جمهور وقت اسرائیل با الهام علی اف در سال 2016 امضا کرد، عمدتا بر کشاورزی متمرکز بود. در همان سال، با شرکت اسرائیلی ( TerraVerde Agriculture ) قراردادی منعقد شد که برای یک شرکت آذربایجانی به نام ( Aqua Garden LLC)، عملیات گلخانه‌ای و گاوداری بزرگ مقیاس بسازد.
اسرائیل در حال حاضر سابقه ای در کاهش وابستگی آذربایجان به روسیه در امور استراتژیک دارد. بر اساس گزارش موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم (SIPRI)، اسرائیل در سال‌های 2015 تا 2019 جایگزین روسیه به عنوان تامین‌کننده اصلی تسلیحات آذربایجان شد و 60 درصد از کل خریدهای نظامی این کشور را به خود اختصاص داد در حالی که سهم روسیه 31 درصد بود.

کاهش وابستگی آذربایجان به روسیه

از زمان جنگ دوم قره باغ در سال 2020، این تعداد رو به افزایش بوده است. به همین ترتیب، مشارکت فعال اسرائیل در توسعه کشاورزی آذربایجان، وابستگی انحصاری آذربایجان به روسیه را کاهش داده و مقاومت آن را در برابر شوک های عرضه خارجی احتمالی تقویت می کند. "آویگدور لیبرمن" وزیر دارایی اسرائیل در سفر خود به باکو در 25 آوریل گفت "تل آویو از جامعه تجاری اسرائیل برای سرمایه گذاری در صنایع آب، کشاورزی و لبنیات آذربایجان حمایت خواهد کرد". در 18 می، 50 شرکت کشاورزی از آذربایجان و اسرائیل در مجمع تجاری آذربایجان و اسرائیل شرکت کردند.
وزیر کشاورزی اسرائیل در همان روز با رئیس جمهور آذربایجان دیدار کرد و گفت که اسرائیل دانش و فناوری کشاورزی پیشرفته ای دارد که آماده است با آذربایجان به اشتراک بگذارد. بر اساس گزارش ها، یکی از اهداف نهایی تل آویو در این همکاری، کمک به آذربایجان برای تامین نیازهای گندم خود، بلکه صادرات مازاد آن به اسرائیل از اوایل سال 2025 است. "فور" گفت که ممکن است بعد از تولید گندم کافی آذربایجان، این امر چند سال طول بکشد. اسرائیل برای نیازهای داخلی خود "خوشحال خواهد بود که از آذربایجان خرید کند."
پتانسیل کشاورزی آذربایجان از نظر زمین های قابل کشت و منابع آبی پس از آزادسازی سرزمین های اشغالی قره باغ در سال 2020 به طور قابل توجهی افزایش یافته است.
بر اساس داده های موجود، استان خودمختار قره باغ کوهستانی 15 درصد از تولید گندم آذربایجان را تا سال 1988 تامین می نمود. در زمان اشغال، این نهاد بالفعل در قره باغ سالانه 90 هزار تن گندم از" اقدم، فضولی، جبرائیل و زنگیلان" جمع آوری می کرد. پس از جنگ، " کریم اف" وزیر کشاورزی گفت: تجارت کشاورزی در مناطق آزاد شده شامل 200 هزار هکتار از اراضی کشاورزی، مراتع و ده ها هزار زمین بلااستفاده می شود.
"لیبرمن"، در مصاحبه خود با "خبرگزاری ترند آذربایجان"، به طور خاص بر آمادگی اسرائیل برای مشارکت فعال در احیای قابلیت های کشاورزی مناطق تازه آزاد شده تاکید کرد. این مناطق از نظر منابع آبی غنی هستند و شرکت های اسرائیلی خدمات خود را برای کمک به یکی از کمبودهای عمده سیستم مدیریت کشاورزی آذربایجان، یعنی جلوگیری از هدررفت و کاهش آب، ارائه خواهند داد.
در اوایل آوریل، شرکت ملی آب اسرائیل( Mekorot ) اولین قرارداد کاری در نوع خود را با بهبود و مدیریت آب آذربایجان (OJSC ) در باکو امضا کرد که به طرف آذربایجانی "دسترسی به برخی از راه حل های این شرکت از طریق واحد نوآوری و فناوری، از جمله امکان اتخاذ راه‌حل‌هایی از استارت‌آپ‌های مختلف که در حال حاضر در زمینه سایبری، کلان داده، مصرف انرژی پیشرفته و عملیات ساده‌سازی و مدیریت تامین آب فعالیت می‌کنند، ارایه خواهد داد.

توسعه کشاورزی آذربایجان، سرمایه‌گذاری‌های رو به رشد اسرائیل در سرزمین‌های آزاد شده

علاوه بر کمک به توسعه کشاورزی آذربایجان، سرمایه‌گذاری‌های رو به رشد اسرائیل در سرزمین‌های آزاد شده به برنامه‌های باکو پس از جنگ، برای درهم‌آمیختن مراکز مختلف قدرت در اجماع منطقه‌ای بر سر امنیت نظامی-اقتصادی قره‌باغ خدمت خواهد کرد. در 13 ژانویه، وزارت انرژی آذربایجان و شرکت ( ACWA Power ) عربستان سعودی یادداشت تفاهم همکاری در زمینه انرژی باد فراساحلی امضا کردند. پروژه 300 میلیون دلاری "خیزی آبشرون" دارای 240 مگاوات ظرفیت خواهد بود و تا سال 2030 معادل30 درصد از تولید برق آذربایجان را تشکیل خواهد داد.
بعداً در 15 مارس، وزارت انرژی آذربایجان و مصدر امارات متحده عربی مقدمات ساخت نیروگاه با ظرفیت 230 مگاوات و سرمایه گذاری معادل 225 میلیون دلار انرژی خورشیدی قره داغ را فراهم کردند. دو طرف همچنین تفاهم نامه همکاری در زمینه انرژی های تجدیدپذیر و پاک در مناطق اقتصادی قره باغ و شرق زنگزور را امضا کردند. شرکت‌های ترکیه‌ای هم سهم بزرگی از پروژه‌های بازسازی منطقه قره‌باغ را با هدف تبدیل آن به مدرن‌ترین و در حال توسعه‌ یافته ترین بخش آذربایجان در آینده نزدیک به عهده گرفته‌اند. تا کنون بیش از 300 شرکت خارجی برای پروژه های مناطق آزاد شده مناقصه داده اند که بیشتر آنها شرکت های ترکیه ای هستند. وزیر کشاورزی و جنگلداری ترکیه "وحیت کیریشچی" در 17 می در نمایشگاه بین المللی کشاورزی کاسپین آگرو 2022 در باکو حضور یافت و با همتای آذربایجانی خود دیدار کرد. دو طرف قرارداد انتقال پهپادهای کشاورزی به آذربایجان و شرکت متخصصان آذربایجانی در کارگاه های آموزشی کنترل هواپیماهای بدون سرنشین در کشاورزی را امضا کردند. جالب اینجاست که پهپادهای ترکیه و اسرائیل در جریان جنگ دوم قره باغ برای آزادسازی اراضی آذربایجان به صورت پشت سر هم کار کردند.

نگرانی‌های فزاینده امنیت غذایی آذربایجان ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین

به عقیده علی اوف، نگرانی‌های فزاینده امنیت غذایی آذربایجان ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین، اتخاذ تدابیر سختگیرانه مرتبط با حوزه‌های کشاورزی را که قبلاً نادیده گرفته شده بود، ضروری می‌ساخت. از این روی همکاری نزدیک تر با کشورهای پیشرفته از نظر فناوری مانند اسرائیل توسعه بخش کشاورزی را برای رفع نیازهای داخلی تسهیل می کند. هماهنگی این تلاش ها با سایر شرکای نزدیک ممکن است راه های خاصی را برای دستیابی به نتایج کارآمد در مدت کوتاهی باز کند. از جمله، کمک مالی اتحادیه اروپا و انتقال دانش کشاورزی ممکن است به وزارت کشاورزی آذربایجان کمک کند تا بهتر با واقعیت‌های جدید اقلیمی سازگار شود. در سال 2019-2022، این وزارتخانه از پروژه دوقلوی اتحادیه اروپا با عنوان "تقویت ظرفیت وزارت کشاورزی برای بهبود اثربخشی و کارایی حمایت های دولتی از کشاورزی" بهره مند شد.
علاوه بر این، اتحادیه اروپا به عنوان بخشی از برنامه اقتصادی و سرمایه گذاری مشارکتی خود برای کشورهای شرقی در سال 2021، 50 میلیون یورو به آذربایجان برای تولید پایدار کشاورزی و تقویت قابلیت حیات بخش کشاورزی و مواد غذایی اختصاص داد.
شرکت اسرائیلی( Green 2000 ) برای ساخت یک مزرعه لبنی، با مشارکت شرکت اماراتی(Two FZE Agri Biz ) قرارداد بزرگی منعقد شد. این مشارکت ها نه تنها به امنیت غذایی آذربایجان در شرایط بازار بسیار نامطمئن کمک می کند، بلکه رویکرد آن را به کشاورزی در آینده قابل پیش بینی نیز به طرز چشمگیری تغییر خواهد داد.
اما نکته مهم آن است که هر دو شرکت (TerraVerde و Green 2000 ) سابقه فعالیت در کشورهایی دارند که خریداران مهم اسلحه از اسرائیل به شمار می روند. این دو شرکت در اوایل دهه 2000 و پس از پایان جنگ داخلی در آنگولا توسط بازرگانان اسلحه اسرائیلی به خدمت درآمدند تا به طرف برنده کمک تسلیحاتی کنند. با پایان یافتن جنگ، اسرائیلی‌ها به سایر حوزه‌های تجاری روی آوردند و پروژه‌های کشاورزی چند میلیون دلاری را در بخش‌های جنگ‌زده آنگولا، که مانند آذربایجان، به‌طور قابل توجهی زیرساختهای آن تخریب شده بود، بصورت "دهکده های الگویی کیبوتص" ترتیب دهند.

تحکیم روابط بین اسرائیل و نخبگان سیاسی ثروتمند آنگولا

مطالعات گزارش گران بی طرف، نشان می دهد که عملیات کشاورزی اسرائیل در آنگولا منافع اندکی برای مردم محلی به همراه داشت، اما در تحکیم روابط بین اسرائیل و نخبگان سیاسی ثروتمند آنگولا مؤثر بود و مبالغ هنگفتی را برای گروه‌های نوظهور اسرائیلی از شرکت‌ها و بازرگانان متخصص در تجارت کشاورزی در خارج از کشور به ارمغان آورد. پروژه های آنگولا به طور موثر به الگویی برای سایر شرکت های اسرائیلی تبدیل شد و بازیگران پشت عملیات زراعی در آنگولا و دیگرانی که ردپای آنها را دنبال کرده اند، اکنون در تلاش های اسرائیل برای ارتقای تجارت کشاورزی و پیشبرد برنامه های سیاسی خود در آمریکای لاتین،آفریقا، آسیا و دیگر نقاط جهان نقش اساسی دارند.
اصولا، در اسرائیل پیوند بین تجارت کشاورزی و صنعت نظامی ( An Israeli agro-military complex ) بسیار عمیق است. کشاورزی این کشور محصول دهه‌ها اشغال خشونت‌آمیز و نظامی سرزمین‌های فلسطینی و ظلم ارتش آن به مردم مظلوم فلسطین است. شرکت‌های تجاری کشاورزی اسرائیل در این پس زمینه تاریخی شکل گرفته‌اند و همچنان از آن سود می‌برند. ارتش اسرائیل منبع مهمی از نیروی انسانی و فناوری برای شرکت‌های کشاورزی اسرائیل محسوب می شود.
امروزه یافتن یک شرکت اسرائیلی در میان صدها شرکت نوپا در زمینه فناوری کشاورزی که ارتباطی با ارتش یا سرویس مخفی اسرائیل نداشته باشد، دشوار است. به عنوان مثال، پلت فرم معروف(NetBeatTM )ساخت شرکت آبیاری "نتافیم" از طریق همکاری با یکی از شرکت های تابعه شرکت نظامی دولتی اسرائیل در زمینه توسعه سیستم های دفاع پیشرفته رافائل همکاری می کند.
به گزارش( Who Profits)، این نرم افزار ابتدا برای سیستم دفاع موشکی برد کوتاه ( Iron Dome) اسرائیل که در حملات نظامی به غزه در سال 2014 مورد استفاده قرار گرفت، توسعه یافت. شرکت نتافیم همچنین با شراکت دو شرکت ( ALTA Innovation و SeeTree) دیگر اسرائیلی که توسط کهنه‌سربازان نیروی دریایی و افسران اطلاعاتی نظامی سابق تأسیس شده‌اند، در حال توسعه برنامه‌های کشاورزی از فناوری‌های نظامی اسرائیل، مانند هواپیماهای بدون سرنشین و حسگرهای "کشاورزی دقیق و هوشمند"هستند.
ارتباط بین تجارت کشاورزی اسرائیل و ارتش آن فراتر از مرزهای این کشور است. به عنوان مثال، در آنگولا، آذربایجان و سایر کشورهای استراتژیک مانند مکزیک، کلمبیا، اکوادور، برزیل، آفریقای جنوبی، چین و تایلند که از نظر ژئوپلیتیکی برای اسرائیل در سراسر جهان، ارزشمند می باشند؛ فروش تجهیزات نظامی و سیستم های امنیتی اسرائیل با فروش فناوری های کشاورزی آن همپوشانی دارد. به عنوان مثال، از سال 2017 تا 2021 هند، تحت ریاست جمهوری "نارندرا مودی"، هم به دریافت کننده اصلی تسلیحات اسرائیل و هم به مقصد اصلی چندین شرکت کشاورزی و متخصصان آبیاری اسرائیلی تبدیل شده است.

ویتنام شریک اسرائیل در ایجاد چندین پروژه کشاورزی

اخیر ویتنام نیز هم زمان به عنوان خریدار عمده تسلیحات و فناوری های نظارتی اسرائیل به عنوان شریک این کشور در ایجاد چندین پروژه کشاورزی دوجانبه با اسرائیل ظاهر شده است. این پروژه ها شامل تعهد اسرائیل برای سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری در یک مزرعه بزرگ لبنی است که با محصولات و خدمات شرکت( Afimilk) در حال ساخت است. همچنین، فیلیپین اخیراً به یکی از خریداران عمده تسلیحات و فناوری های نظارتی اسرائیل در دوران مدیریت رئیس جمهور سابق، "رودریگو دوترته" تبدیل شد. دوترته در یک سفر رسمی از اسرائیل در سال 2018 به خبرنگاران گفت: "دستورات من به ارتشم این است که از نظر تجهیزات نظامی، به ویژه جمع آوری اطلاعات، ما فقط یک کشور داریم که آن را از آنها بخریم." این دستور من مخصوصً اسرائیل است». بلافاصله پس از آن، دولت دوترته یک "توافقنامه اجرایی" برای وام 800 میلیون دلاری از اسرائیل برای خرید پمپ های آبیاری تحت فشار و کود، فوتوولتاییک کشاورزی خورشیدی از یک شرکت اسرائیلی، گروه( LR) امضا کرد. البته به فاصه 6 ماه بعد این پروژه متوقف شد، زیرا وزارت کشاورزی توجیه چنین بودجه هنگفتی را دشوار یافت. اما با توجه به برخی صداهای موافق در دولت جدید رئیس جمهور" فردیناند مارکوس جونیور" برای پیشبرد این پروژه و با توجه به اینکه دولت قبلاً موافقت نامه های سرمایه گذاری دوجانبه جدیدی را با اسرائیل در زمینه کشاورزی امضا کرده است، به نظر می رسد که این معامله هنوز زنده است.
در پاپوآ گینه نو، گروه کشاورزی ( LR) توانست چندین پروژه کشاورزی در مقیاس بزرگ را که توسط دولت محلی پیگیری می گردید، توسط بانک های اسرائیلی و آژانس اعتبار صادراتی آن (اشرا) حمایت نماید، در آنجا نیز، پروژه‌های گروه ( LR) پس از بازدید سال 2013 "پیتر اونیل"، نخست‌وزیر وقت، از اسرائیل برای بحث در مورد فروش تجهیزات نظامی آغاز شد. تحقیقات بعدی توسط( PNG Blogs ) نشان داد که همچنین معامله اونیل با گروه ( LR) شامل ایجاد یک آژانس اطلاعاتی خصوصی و نیروی جاسوسی شبه نظامی مخفی و خرید ژنراتورهای برق اسرائیلی نیز می‌شود این معامله اخیر به یک رسوایی بزرگ در PNG تبدیل شد که منجر به دستگیری نهایی اونیل به اتهام فساد مالی و سوء استفاده از بودجه ملی شد.
توسط مجتمع کشاورزی-نظامی اسرائیل، عملیات مشابهی نیز در قاره آفریقا انجام شده است. در سودان جنوبی، یک ژنرال سابق ارتش اسرائیل توسط وزارت خزانه داری آمریکا به اتهام فروش پروژه های کشاورزی به این کشور در سال 2015 به عنوان پوششی برای فروش تسلیحات مورد تحریم قرار گرفت.
بررسی‌های بیشتر نشان داد که پروژه‌های کشاورزی از طریق توافقی که با فروش نفت به شرکت تجاری سوئیسی "ترافیگورا" حمایت می‌شد، تامین مالی می‌گردید و پروژه های کشاورزی هم توسط شرکت ( TerraVerde)، یکی از شرکت های اسرائیلی که در آذربایجان مزارع می سازد، ساخته شد.
البته در سال 2020 تحریم ها علیه ژنرال سابق به کمک لابی صهیونیست ها در آمریکا برداشته شد. پروزه های کشاورزی اسراییل غاصب در بحرین هم از سال 2020 رو به گسترش است. به نظر می رسد کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس یکی از مقاصد بزرگ طرح های سرمایه بر کشاورزی در برنامه 2050 صهیونیست ها باشد.
در همین حال، یکی دیگر از شرکت‌های کشاورزی اسرائیلی فعال در آذربایجان،( Green 2000 )، در حال ساخت چهار واحد مرغداری، ماهی و گلخانه‌ای در بخش‌های مختلف ساحل عاج از طریق یک پروژه 120 میلیون دلاری است که توسط شرکت ( Bluebird Finance & Projects ) و پروژه‌های آبی اسرائیل تامین مالی می‌شود. آژانس اعتبار صادرات هلند( Atradius) ، هر دو در تامین مالی پروژه‌های کشاورزی بزرگ مشابه فعال هستند. "آلسان اوتارا"، رئیس جمهور ساحل عاج، از زمانی که قدرت را در سال 2010 به دست گرفت، با کمک دوست و مشاور شخصی نزدیک خود، تاجر فرانسوی-اسرائیلی، "هوبرت حداد"، به طور فزاینده ای به اسرائیل برای تسلیحات و فناوری های جاسوسی روی آورد. یکی از شرکت‌های اسرائیلی که از این رابطه سود می‌برد، گروه "میترلی" است که متعلق به بنیانگذاران و مدیران سابق گروه LR است.
حداد، تحت شراکت با میترلی، انعقاد چندین قرارداد کشاورزی چند میلیون دلاری را با دولت ساحل عاج ، از جمله، اخیراً، پروژه آبیاری 2000 هکتاری برنج را تسهیل کرد. در میان شرکت‌هایی که با وزیر کشاورزی اسرائیل در ماه مه 2022 به آذربایجان سفر کردند، چندین شرکت بودند که توسط سازمان‌های حقوق بشری به دلیل سود مستقیم از اشغال غیرقانونی سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل، -فناوری آبیاری قطره‌ای شرکت نتافیم برای ایجاد شهرک‌های کشاورزی اسرائیل در کرانه باختری و مناطق اشغالی جولان سوریه که اسرائیل به‌طور غیرقانونی در سال 1967 تصرف کرد -در فهرست سیاه، مشخص شده‌اند.
رشد تجارت کشاورزی اسرائیل از سیستم صهیونیستی- آپارتاید در حال انجام این کشور جدایی ناپذیر است و ریشه در آپارتایدی دارد که نه تنها شامل مصادره انبوه زمین ها از کشاورزان فلسطینی و گله داران بادیه نشین می شود، بلکه شامل نابودی سیستم های غذایی، ماهیگیری و کشاورزی سنتی فلسطینی ها نیز می گردد. تعداد کمی از کشاورزان خرده پای فلسطینی باقی می مانده نیز وابسته به مواد شیمیایی کشاورزی و بذر وارداتی از شرکتهای اسرائیلی هستند.
به‌طور متعارف، شرکت‌های کشاورزی که در شهرک‌های غیرقانونی فعالیت می‌کنند از مشوق‌های مالیاتی، نیروی کار ارزان ارائه شده توسط کشاورزان فلسطینی، و همچنین مقررات سهل و آسانی در ارتباط با آلایندگی محیط زیستی بهره می‌برند. اسراییل بطور مداوم به شرکتهای فلسطینی ضربه می زند. نهاد کمیته های کار کشاورزیUAWC) ) سال‌ها، برای کمک به کشاورزان فلسطینی برای ماندن در زمین‌های خود، به ویژه در مناطقی از کرانه باختری اشغالی که شهرک‌های اسرائیلی به طور غیرقانونی در حال گسترش هستند، تلاش کرده است. در اکتبر 2021، دولت اسرائیل، نهاد صنفی (UAWC ) و پنج سازمان جامعه مدنی فلسطینی مورد احترام بین المللی را به عنوان گروه های تروریستی معرفی کرد، اتهامی که توسط سازمان های حقوق بشر در سراسر جهان محکوم شد.
مستندات فراوانی افشاء شده است که چگونه رژیم اشغالگر و آپارتاید اسرائیل، کشاورزان فلسطینی را به استفاده از بذرها و مواد شیمیایی کشاورزی فروخته شده توسط شرکت های اسرائیلی سوق می دهد، در نتیجه خاک و تنوع زیستی آنها را نابود می کند و آنها را در بدهی و فقر می گذارد و غصب اراضی شان وادار می کند. انعقاد "توافقنامه صلح اسلو" راه را برای سرمایه گذاری خارجی و تجارت بیشتر برای شرکتهای کشاورزی اسرائیل باز کرد. بلافاصله پس از آن، دولت قراردادهای تجارت آزاد متعددی را امضا کرد که به دوبرابر کردن صادرات کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری کمک کرد، سرمایه گذاری خارجی نیز افزایش یافت. چندین شرکت کشاورزی اسرائیلی خریداری و در شرکت های بزرگ جهانی ادغام شدند و بسیاری از شرکتهای زراعی-دامی از بانک‌ها و شرکت‌های مالی اسرائیلی و خارجی کمک مالی دریافت کردند و برخی در بهشت‌های مالیاتی مانند هلند از منظر ساختار مالی و فنی بازسازی شدند.

کمک آمریکا و لابی صهیونی نظام تجاری کشاورزی اسرائیل

به کمک آمریکا و لابی صهیونی نظام تجاری کشاورزی اسرائیل به زودی به بخشی جدایی ناپذیر از چشم انداز تجارت کشاورزی جهانی تبدیل شد، به طوری که شرکت های اسرائیلی-اروپایی و محصولات آنها اکنون به شدت در خط مقدم تجارت کشاورزی صنعتی، مانند مزارع سویا در برزیل یا مناطق صادرات میوه و سبزیجات در ایالت "گواناخواتو" در مکزیک حضور دارند. اگرچه "هولدینگ نتافیم" یکی از شناخته‌شده‌ترین شرکت‌های تجارت کشاورزی اسرائیل و به طور منظم در هیئت‌های دولتی اسرائیل حضور دارد، اما از سال 2018 متعلق به گروه مکزیکی ( Orbia ) است. در حال حاضر 80 درصد شرکت نتافیم( Netafim) متعلق به شرکت مکزیکی( Orbia Advance Corporation) و 20 درصد آن به شرکت اسراییلی (Kibbutz Hatzerim ) تعلق دارد.
شرکت نتافیم، بسیاری از فروش‌های خود را از طریق یک شرکت تابعه در هلند انجام می‌دهد و به بسیاری از بازارهای خارج از کشور از طریق توافقات تجاری اتحادیه اروپا و معاهدات سرمایه گذاری آن دسترسی ترجیحی می‌دهد. بسیاری از این شرکتهای اسراییلی می توانند از طریق این مسیر به بازارهایی در آفریقا و آسیا که محدودیت‌هایی در تجارت با شرکت‌های اسرائیلی دارند، دسترسی داشته باشند و حتی از سازمان‌های دولتی هلند و صندوق های بازنشستگی اروپایی کمک مالی دریافت کنند.

مشارکت خارجی اسرائیل در کشاورزی

نکته مهم و قابل توجه ماهیت پروژه های مشارکت خارجی اسرائیل در کشاورزی است. اغلب پروژه های مشارکت خارجی اسرائیل بر "پروژه های کلید در دست" متمرکز است، و به دنبال تجربه موفق مدلی که شرکت های اسرائیلی برای اولین بار در آنگولا توسعه دادند، طراحی و عملیاتی میشود. پروژه کلید در دست؛ پروژه ای است که در آن یک شرکت برای طراحی، تامین مالی، توسعه و تجهیز یک واحد تاسیسات صنعتی، مانند زنجیره مزرعه یا گلخانه ای یا دامداری بزرگ، قرارداد می بندد و پس از بهره برداری کامل، آن را به مشتری تحویل می دهد.
بسیاری از شرکت‌های اسرائیلی متخصص در این پروژه‌ها، مانند "گروه ال‌آر یا گروه میترلی"، متعلق به سیاستمداران یا افسران ارتش و سرویس مخفی اسرائیل، موساد یا مرتبط با آنها هستند. بطور معمول، پروژه های کلید در دست، با ترتیب دادن جلساتی بین نمایندگان شرکت های اسرائیلی و سیاستمداران سطح بالا از یک کشور غنی از منابع طبیعی آغاز می شود.
معمولا در جلسات شرکت اسرائیلی پروژه‌های جاه‌طلبانه کشاورزی چند میلیون دلاری مختلفی را پیشنهاد می دهد که با آخرین فن‌آوری‌های اسرائیلی تجهیز و ساخته و توسط این شرکت ها ارائه می‌شوند تا همه فراگرد پروژه، از دریافت وام گرفته تا طراحی، مهندسی، خرید تجهیزات، ساخت مزارع، حتی مدیریت پروژه را رهبری کنند.
در حالی که مولفه "کشاورزی" چهره عمومی پروژه است، موضوع واقعی تامین مالی از روش های غیر متعارف توسط اسراییلی ها است. پروژه هایی که گروه LR و دیگر شرکت های تجاری کشاورزی اسرائیلی پیشنهاد می کنند اغلب فرصتی را برای دولت هایی ایجاد می کند که برای دریافت اعتبار از کانال های معمولی مشکل دارند و به اصطلاح متقاضی تسهیلات ارزان "از درب پشتی" بانکهای اروپایی می باشند.
از طریق چنین پروژه‌های کشاورزی، این شرکت‌ها توانسته‌اند با واسطه گری و دلالی، صدها میلیون دلار از بانک‌های اروپایی و اسرائیلی و آژانس‌های اعتبار صادراتی که در برخی موارد، از طریق شرکت‌های تابعه شرکت اسرائیلی در خارج از کشور هدایت می‌شوند، منابع ارزان قیمتی را تامین کنند.
جالب توجه آن است که آژانس اعتبار صادرات اسرائیل (اشرا) به طور منظم در این پروژه ها مشارکت دارد. این آژانس در سال 2021، از معاملاتی به ارزش 2.8 میلیارد دلار آمریکا حمایت کرد که شامل همه بخش‌های کشاورزی می‌شد. البته بلحاظ صورتهای مالی، ظرفیت های مالی آن بسیار بیشتر از دیگر سازمان های "کمک های توسعه ای اسرائیل" است. هنگامی که یک شرکت تجاری کشاورزی اسرائیلی با پیشنهاد جذاب اجرای یک پروژه بزرگ مقیاس به یک دولت کمتر توسعه یافته و فقیر نزدیک می شود، معمولاً در همان زمان یک بسته مالی را از طریق وام از بانک های اسرائیلی با نرخ بهره پایین ارائه می دهد که توسط "اشرا" بیمه شده است. در صورت عدم پرداخت، دولت اسرائیل به شرکت پول پرداخت می کند و دولت کشوری که پروژه در آن انجام شده است، بدهکار می شود. به نوبه خود، دولت میزبان پروژه باید وام ها را، در برخی موارد برای فروش منابع، مانند نفت یا گاز طبیعی، تضمین کند. و همانطور که در مورد آنگولا دیده شد، ممکن است زمین هایی را بعنوان "وثایق و تضامین" برای پروژه در دسترس قرار دهد، پس از تایید پروژه، با شرکت ها و مشاوران اسرائیلی برای تامین مدیریت، طراحی مهندسی، تامین تجهیزات و ورودی ها قرارداد بسته می شوند.
گفته می‌شود که بسیاری از پروژه‌ها بر اساس مدل "موشاو" یا «مزارع روستایی» است که زمانی برای ادغام مهاجران به جامعه اسرائیل استفاده می‌شد. در کشورهای فقیر، این پروژه‌ها معمولاً از بالا به پایین انجام و جوامع محلی از تصمیم‌گیری حذف می‌شوند و به واردات فناوری‌های اسرائیلی مانند گلخانه‌ها، آبیاری و بذرهای هیبریدی وابسته هستند.
همانطور که در آنگولا (مورد Aldeia Nova) مشاهده می شود، روستاییان شرکت کننده بیشتر شبیه نیروی کار ارزان برای شرکت های اسراییلی هستند. آنها باید برای استفاده از خانه ها، زیرساخت ها، زمین های کوچک و نهاده هایی که تامین می شود به شرکت پول پرداخت کنند. هر چیزی که آنها تولید می کنند به شرکت می رسد و در ازای آن روستاییان دستمزدهای بسیار اندک می گیرند، زیرا باید بدهی های خود را بپردازند. در چندین مورد نیز، مانند جمهوری دموکراتیک کنگو، زمانی که در سال 2019 وزیر کشاورزی جمهوری دموکراتیک کنگو یادداشت تفاهمی را برای راه اندازی پنج منطقه کشاورزی و صنعتی در سراسر کشور با هزینه 150 میلیون دلار امضا کردند.
پروژه های اسرائیل پس از اتمام پول وام و خروج مشاوران اسرائیلی از بین رفتند. به نظر می‌رسد بسیاری از پروژه‌های اسراییلی که تا کنون توسط "مشاوران بین المللی گرین"بررسی شده یا اقتصادی نبوده اند یا با شرایط محلی سازگار نیستند و نمی‌توانند بدون جریان‌های جدید پولی ادامه پیدا کنند.
در همین حال، دولت‌ها هنوز باید با بدهی‌های پروژه‌هایی که ضمانت کرده‌اند، مقابله کنند، حتی اگر تعیین چگونگی هزینه‌کردن وجوه دشوار باشد، و یا اگر نشانه‌هایی از فساد احتمالی وجود داشته باشد. پروژه گروه LR در سورینام نمونه خوبی از نحوه عملکرد این پروژه ها است. در سال 2014، گروه LR مذاکراتی را با مقامات دولت سورینام برای ساخت یک مزرعه لبنی در مقیاس بزرگ و "دهکده های کشاورزی" در منطقه فدرا آغاز کرد. به موازات آن گزارش شد که گروه LR در آن زمان پروژه مسکن دانشجویی را در سورینام دنبال و در حال مذاکره با تیم امنیت ملی سورینام در مورد ارائه فناوری های اطلاعاتی و امنیتی بود.
دو طرف برای اولین بار در سال 2016 به توافق رسیدند تا یک شرکت کشاورزی تابعه( LR Group ) به مساحت 2000 هکتار برای یک مزرعه کاکائو در( Phedra ) فراهم کنند که هنوز محقق نشده است. سپس، در سال 2018، آنها دومین قرارداد را برای پارک صنعتی سورینام منعقد کردند، پروژه ای عظیم که شامل ساخت یک مزرعه و کارخانه فرآوری، دامداری مدرن با 500 راس گاو، یک مزرعه بزرگ طیور ساراماکا و یک مزرعه 600 هکتاری محصولات علوفه ای در نواحی( Wanica ) می شود.
بر اساس اسنادی که در آگوست 2019 فاش شد، گروه LR برای اجرای این طرح انتخاب، و تمام هزینه ها توسط دولت سورینام، از طریق خط اعتباری 67 میلیون یورویی از گروه ( Credit Suisse)، که توسط LR ترتیب داده شده است، پرداخت می شود.
"وینستون راماوتارسینگ"، رئیس انجمن اقتصاددانان سورینام توضیح داد: "این پروژه ای از گروه LR است که با پول سورینام اجرا می شود. این یک سرمایه گذاری مشترک نیست، بلکه یک وام است." وام به نام سورینام است، اما پول مستقیماً به گروه LR می رود. سورینام به تنهایی قادر به وام گرفتن چنین مبلغی نیست".
بر اساس این طرح، سورینام قرار است وام را از طریق فروش تخم مرغ، شیر و سایر غذاهای تولید شده در مزرعه پرداخت کند. اما "راماوتارسینگ" می گوید که در این طرح قیمت بازاری این محصولات بیش از حد برآورد شده است و بازارهای کافی برای جذب مقدار تولید پیش بینی شده وجود ندارد."گانشکومار کندای"، رئیس بزرگترین سازمان کشاورزان کشور، نیز در عملی بودن این طرح تردید دارد.
به نظر می رسد این طرح تنها برای توسعه بخش کشاورزی طراحی نشده است و معامله ای است که در اتاق های پشتی با مقاصد سیاسی امنیتی انجام شده است
وی میگوید:"گروه LR می خواهند در مقیاس بزرگ تولید کنند، اما بازار برای این کار به اندازه کافی بزرگ نیست. در ابتدا صحبت از صادرات به کشورهای عضو پیمان "کاریکام" بود، اما دیگر خبری از آن نیست. مشکل دیگر این است که به نظر می رسد بخش بزرگی از پیش پرداخت وام اولیه از ( Credit Suisse) ناپدید شده است. حتی هنگامی که دولت سورینام در پارلمان مورد سوال قرار گرفت، نتوانست توضیح دهد که چقدر نزدیک به دو سوم از وام اولیه 67 میلیون یورویی از گروه ( Credit Suisse) اختصاص یافته است.
به نظر می رسد این طرح تنها برای توسعه بخش کشاورزی طراحی نشده است و معامله ای است که در اتاق های پشتی با مقاصد سیاسی امنیتی انجام شده است، دولت فعلی سورینام که در سال 2020 به قدرت رسید، قول خروج از پروژه را داده بود، اما طبق گزارش ها، گروه LR حتی از تغییر شرایط خودداری می کند. بخشی از مشکل این است که این معامله از طریق ضمانت "آژانس تجارت صادرات سوئد" تنظیم شده است که تصریح می کند 30 درصد محتوای پروژه باید سوئدی باشد.
در این مورد، گروه LR با تامین کنندگان سوئدی برای ارائه فناوری به مزرعه از جمله واردات گاوهای باردار از سوئد به سورینام همکاری کرد. البته نمونه سورینام منحصر به‌ فرد نیست، گروه LR و سایر شرکت‌های اسرائیلی پروژه‌های پرهزینه‌ای را توسعه داده‌اند که توسط پیمانکاران اسرائیلی در بسیاری از نقاط جهان اجرا می‌شوند و یافتن مزایای آن برای مردم محلی دشوار است. یکی دیگر از موارد تجارت کشاورزی اسرائیل در کلمبیا است.
بی تردید یکی از بازارهای کلیدی اسلحه برای اسرائیل در آمریکای لاتین کلمبیا است. جای تعجب نیست که کلمبیا یک مقصد اصلی برای تجارت ملی کشاورزی نیز هست. در سال 2013، گروه اسرائیلی "مرهاو " قراردادی برای یک پروژه اتانول 300 میلیون دلاری امضا کرد که شامل ساخت یک مزرعه 10000 هکتاری نیشکر در استان "ماگدالنا" با فاینانس بانک دو برزیل و هم بانک هاپوالیم اسرائیل می شد. با این حال، شرکت فرعی( Merhav Agrifuels Colombia ) متهم به خرید 1023 هکتار زمین به طور غیرقانونی شد و این پروژه تا سال 2016 از بین رفت. تحقیقات بعدی این پروژه را به رسوایی فساد "لاوا جاتو" در برزیل، از طریق مشارکت شرکت ساخت و ساز برزیلی ( OAS) ، مرتبط کرد.
از سال 2014، گروه (LR ) توسعه مزارع کاکائو و یک مزرعه لبنی را با کمک تاجر کلمبیایی "لوئیس ویسنته کاوالی پاپا"، نماینده سابق شرکت دولتی اسرائیلی (Isrex) که در دهه 1990 بطور توامان تسلیحات نظامی و خدمات فنی آبیاری به کلمبیا ارائه می کرد، دنبال می کند. درست پس از اجرایی شدن توافقنامه تجارت آزاد بین دو کشور در سال 2020، ابتکاری برای "تقویت سرمایه گذاری و بهره وری در بخش پررونق صادرات کشاورزی Antioquia" " آغاز شد.
این شرکت شامل LR Group و شرکت تابعه آن (Bean & Co) بود. شرکت (Managro ) یکی دیگر از شرکت های اسرائیلی که از سال 2014 در کلمبیا تاسیس شده است، 1000 هکتار زمین دارد اما قصد دارد 3700 هکتار دیگر را برای تولید آووکادو خریداری کند و اخیراً شرکت ( Pacific Fruits ) کلمبیا را خریداری کرده است.
واقع کلیه پروژه های سرمایه گذاری کشاورزی اسراییل، جبهه ای برای فعالیت های اطلاعاتی و نظامی اسرائیل در پوشش فعالیت های کشاورزی در کشورهای میزبان است
امروزه شواهد کافی وجود دارد که در واقع کلیه پروژه های سرمایه گذاری کشاورزی اسراییل، جبهه ای برای فعالیت های اطلاعاتی و نظامی اسرائیل در پوشش فعالیت های کشاورزی در کشورهای میزبان می باشند. به طور مشترک شرکت های تجاری کشاورزی اسرائیل با شرکت های بزرگ کشاورزی فراملیتی مانند( Trans Resource Inc) و ( TG Capital Corp) ، گروه CBC (کوکاکولا اسرائیل)، غول لبنیات آفریقای جنوبی متعلق به خانواده اسراییلی( Wertheim )، ( Kibbutz Afikim - Agricultural Cooperative Society Ltd)، ( Fortissimo Capital Management Ltd)، بخشی از مدل کشت و صنعت جهانی شده ای اند که عمدتاً مسئول بحران های آب و هوایی و غذایی هستند.
با این حال، ویژگی خاص در اینجا این است که حمایت های دریافت شده از سوی دولت اسرائیل و اپراتورهای خصوصی این شرکت ها را قادر می سازد در کشورهایی که شرکت های بزرگ تجاری فراملیتی کشاورزی به سختی توان حضور دارند، فعالیت کنند.
مثلا شرکت هلندی - اسرائیلی (Kardan N.V.) پروژه های آبیاری در مقیاس بزرگ را در آنگولا، بوتسوانا، اتیوپی، قزاقستان، زامبیا به عهده دارد. شرکت‌های بزرگ تجاری کشاورزی اسرائیل و همچنین نسل جدید استارت‌آپ‌های کشاورزی دیجیتال اسرائیل، نه تنها این مدل استعماری را در فلسطین، بلکه به طور فزاینده‌ای در سایر نقاط جهان پیش می‌برند. تعداد کمی از متخصصین کشاورزی احتمالاً نام( LR Group، Mitrelli، Afimilk یا Green 2000 ) را شنیده اند. و نمی دانند آنها بازیگران کلیدی در معاملات تجارت کشاورزی خارجی اسرائیل هستند. آنها عمیقاً در استراتژی تل‌آویو برای باز کردن بازارها برای شرکت‌های کشاورزی اسرائیلی و ایجاد ارتباط با نخبگان سیاسی در کشورهایی که برای برنامه امنیتی اسرائیل استراتژیک هستند، جا افتاده‌اند.
به نظر می رسد که این شرکت ها نقش مهمی در محافظت از اسرائیل در برابر فشارهای بین المللی به خاطر سلب مالکیت جنایتکارانه از مردم فلسطین و در گسترش کشاورزی صنعتی در سطح جهان ایفا می کنند. بنابراین نظارت و افشای فعالیت‌های تجاری کشاورزی اسرائیل در خارج از کشور، نه تنها برای حفاظت از منافع مردم کشورهایی که در آن فعالیت می‌کنند، بلکه برای ایجاد همبستگی با مبارزات فلسطینی‌ها علیه آپارتاید اسرائیل، استعمار شهرک‌نشینان و اشغالگری این رژیم بسیار مهم است.

دکتر حسین شیرزاد، تحلیلگر و دکترای توسعه کشاورزی

دیدگاه تان را بنویسید

  • محمد مهدی پاسخ به نظر

    در این گزارش آمده که: تاکید زیادی بر انرژی سبز و جایگزین وجود دارد و تمام ساختمان‌ها با بالاترین استانداردهای زیست‌محیطی طراحی شده‌اند و بازده انرژی ۸۰% دارند. این دهکده می‌تواند از انتشار گازهای گلخانه‌ای تقریباً صفر به خود ببالد و از پمپ‌های خورشیدی، بادی و حرارتی برای رفع نیازهای انرژی استفاده کند…
    در این گزارش از این نوع پیشرفت‌های تاثیرگذار بسیار آمده ولی تیتر گزارش، عجیب و نامربوط است…
    اگر این تیتر گزارش در مورد “کشور چین و اقدامات اقتصادی آن در کشورها” که بسیار استعمارگرانه است؛ انتخاب می‌شد شایسته‌تر بود.

  • رامین پاسخ به نظر

    خیلی جالبه تو کشور خودمون عینا این پروژه داره سرمایگذار جذب میکنه ، من اصلا ایراد کار را نفهمیدم ،،،،،

چندرسانه‌ای