آخرین خبرها:
شناسه خبر: 22609

مرغ همچنان پای ثابت نوسانات بازار

مرغ دوباره با برهم زدن مصوبه های تنظیم بازاری پایش را از سفره بیرون گذاشت و از نظر قیمت هم رده گوشت گوسفند و بره زنده شد.

مرغ همچنان پای ثابت نوسانات بازار
مرغ دوباره با برهم زدن مصوبه های تنظیم بازاری پایش را از سفره بیرون گذاشت و از نظر قیمت هم رده گوشت گوسفند و بره زنده شد.
اخبار سبز کشاورزی : طی سال های اخیر مرغ همیشه یک پای نوسانات در سفره و سبد غذایی بوده است، گاه با اوج گرفتن قیمت، از سفره قهر می کرد و سرانجام با هزار مصوبه و اما واگر به سفره برمی گشت.
اولین باری که مرغ بازی درآورد به حدود سه سال پیش و در آستانه نوروز برمی گرد که یک هو مرغ کیلویی پنج تا هفت هزار تومانی به حدود ۱۵ هزار تومان رسید و بعدها شهروندان تا مرغ کیلویی ۷۰ هزار تومان را هم برای جوجه کردن به سیخ کشیدند و همواره طی این سال ها مرغ نقل محفل و سفره ها بوده است.
با فزونی شدن قیمت گوشت گاو و گوساله و گوسفند، تنها امید خانوارهای کم درآمد به ران مرغ بود و همه سعی براین بود که سفره ها را با این ماده غذایی تاحدودی رنگین نگه دارند. از زمان شروع طرح اصلاح اقتصادی و توزیع عادلانه یارانه ها، قیمت مصوب ۵۹ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم مرغ در مازنذران تعیین شد.
یک ماه اول اجرای این طرح نرخ مرغ بین ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان و زیرقیمت مصوب بود و از ماه دوم اجرای این طرح و با دوره جدید جوجه ریزی ها و تخلیه مرغ از مرغداری ها، قیمت آن به مرز نرخ مصوب و گاه فراتر از آن رفت.

قیمت مرغ همچنان روند افزایشی خود را طی می کند قیمت مرغ همچنان روند افزایشی خود را طی می کند

نوسانات بازار مرغ در مازندران

طی روزهای گذشته نرخ مرغ در برخی مناطق مازندران تا ۱۰ هزار تومان بالاتر از قیمت مصوب تنظیم بازاری هم گزارش شده است. مرغداران و فعالان صنعت مرغ، افزایش و گرانی نهاده ها را مهمترین دلیل آن عنوان می کنند.
یک شهروند ساروی با اظهار این که قیمت مرغ همواره طی ماه های اخیر بالاتر از نرخ مصوب بوده است، افزود: قیمت یک کیلوگرم مرغ با قیمت گوسفند و بره زنده برابری می کند اما کیفیت گوشت آن ها از زمین تا آسمان است.
محسنی با اظهار این که مسئولان نوید می دادند که با آزادشدن یارانه ها، نرخ مرغ و محصولات کمتر از نرخ مصوب خواهد شد، ادامه داد: این درحالی است که همیشه قیمت ها بالاتر از نرخ های تعیین شده بوده است.
وی با عنوان این که دوباره صف کشیدن ها برای خرید مرغ با قیمت مصوب دور از انتظار نخواهد بود، خواستار مدیریت و نظارت متولیان امر برنجیره تولید تا مصرف شدند.

حرف های قدیمی و تکراری مرغداران

حرف مرغداران همان حرف های قدیمی است، آن ها اعتقاد دارند که هزینه های بالای نهاده ها و قیمت بالای جوجه های یک روزه، نرخ تولید را چندبرابر کرده است. مرغدارانکه در گذشته ادعای زیان ده بودن را داشتند امروز با نرخ ۶۰ هزار تومانی نیز همچنان اینی ادعا را دارند.
محمد پالوچ یکی از عرضه کنندگان مرغ در مازندران با اظهار این که مرغ با قیمت حدود ۴۸ تا ۵۰ هزار تومان به دست فروشنده می رسد، افزود: تولیدکنندگان گرانی نهاده ها و هزینه ها را دلیل افزایش قیمت می دانند و فروشنده حتی سود قانونی خود را نمی گیرد.
وی با بیان این که طی روزهای اخیر شاهد نوساناتی در نرخ مرغ هستیم، گفت: این نوسانات به دلیل گران فروختن مرغ توسط تولیدکنندگان به فروشندگان است.
روزانه هزار تن مرغ در مازندران کشتتار می شود و ۶۰ درصد آن برای تامین و تنظیم بازار استان های مجاور از جمله تهران و مابقی در داخل استان مصرف می شود. علاوه براین طبق اعلام مسئولان تاکنون ۱۰ هزار تن مرغ در استان ذخیره سازی شد و مشکلی در تنظیم بازار وجود ندارد وبه رغم همه این ادعاها شاهد بروز نوساناتی در قیمت مرغ هستیم.
معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزایش قیمت مرغ طی روزهای گذشته را در استان ناشی از شیطنت اتحادیه مرغداران اعلام کرد.
محمد جعفری با اظهار این که هر شب هزار تن مرغ گرم در استان تولید می شود، گفت: از این میزان ۳۰۰ تن در استان و مابقی در سایر استان ها توزیع می شود و طی چهار ماه گذشته هیچ کمبودی در زمینه تولید گوشت مرغ در استان نداشتیم.
وی با اظهار این که رکورد جوجه ریزی در استان شکسته شد و به ۱۴ میلیون قطعه رسیده است، افزود: خوشبختانه کمبودی در زمینه مرغ در استان وجود ندارد.

مرغداران شیطنت کردند

وی نوسانات و افزایش قیمت مرغ را طی روزهای اخیر ناشی از شیطنت اتحادیه مرغداران کشور اعلام کرد و گفت: هرگونه تغییر قیمت مرغ نیازمند کارکارشناسی است و نظر استان مازندران به عنوان تولیدکننده برتر مرغ مهم است و دولت درصدد است تا قیمت مرغ زنده، کشتارشده را واقعی کند.
جعفری از دپوی ۱۰ هزار تن مرغ در سردخانه های استان خبر داد و گفت: با فرمانداران و مدیران جهاد کشاورزی مکاتبه کردیم و این میزان مرغ با مبلغ ۴۵ هزار تومان از سردخانه خرید و کیلویی ۴۸ هزار تومان به مصرف کننده عرضه می شود.
معاون توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی مازندران دلیل افزایش قیمت مرغ طی روزهای گذشته را ناشی از شیطنت اتحادیه مرغداران ذکر کرد و گفت: برخی مرغداران مرغ زنده را با قیمت بیشتر و بالاتر از قیمت مصوب فروختند و این افراد بدانند طبق سامانه نسبت به تعزیر این واحدها اقدام می شود و اجازه نمی دهیم بازار مرغ استان تحت شعاع قرار گیرد.
نوسانات قیمت مرغ و روند افزایشی آن طی روزهای گذشته سبب پرکشیدن این ماده غذایی از سفره ها و کوتاه شدن دست مردم کم درامد از آن شده و لازم است با تشدید نظارت ها برای پیشگیری از تخلفات و رشد قیمت ها برنامه ریزی شود.

سمیه لطفی - خبرنگار

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای